Jeg har en Optoma HD67 prosjektor, en Denon AVR1910 forsterker, dvd-spiller fra NAD og blu ray-spiller fra Samsung.

Jeg har fram til nå projisert bildet fra prosjektoren rett på min hvitmalte vegg, med bra resultat. Det er vel litt i overkant av 550 cm fra prosjektor til vegg, så bildet blir anslagsvis 120 tommer stort når det er i rent 16:9-format.

Nå har jeg imidlertid fått et problem. Pga behov for bedre lufting fra badet som ligger vegg i vegg med filmrommet, så må det monteres en luftekanal i en boks i overkant av veggen som jeg projiserer bildet på.

Dette er jo noe drit, men c'est la vie.

Mitt løsningsforslag ift dette er nå å montere et takopphengt lerret i forkant av denne boksen. Boksen blir vel 15-20 cm bred, så dette medfører at avstanden fra prosjektor til lerret vil bli ganske nøyaktig 550 cm. Det medfører vel igjen behov for et 120" lerret.

Men så er spørsmålet: Hva slags lerret skal jeg velge. Har hørt at slike nedtrekkbare lerreter kan bli bølgete etterhvert. Men er ikke det en følge av at de trekkes opp og ned hele tiden? Dette lerretet vil kunne henge nede hele tiden. Det vil henge i "løse lufta" med ca. 20 cm avstand til bakveggen (jmfr bredden på ovennevnte boks).

Hvordan er det med slike "tab tension"-lerreter? De vil vel være vesentlig bedre til formålet? Men de er vel også ganske dyre? Som dere ser av det øvrige utstyret er det ikke snakk om high end akkurat, og derfor hadde jeg håpet å bruke godt under 5000 kroner på et slikt lerret.

Gode råd og tips tas i mot med takk.