Plassering av lerret (høyde)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer wanvik sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Plassering av lerret (høyde)

Jeg er kommet et godt stykke i gang med byggingen av kinorommet mitt, og tenkte å prøvemontere projektor og lerret i helga for å verifisere at den planlagte plasseringen av projektor er god.
    I den forbindelse er det èn ting som er litt viktig (vil jeg tro), som jeg ikke har helt klart...
    Høyden på lerretet. Jeg har forsøkt å finne info om dette, men det viste seg å være et tema som ikke var veldig enkelt å søke seg til.
    Jeg har funnet ut at uansett hvordan jeg gjør det, er jeg godt innenfor "kravet" til SMPTE (?), men jeg vil tro det finnes mye erfaring som er mer verdt rundt emnet her inne

Takhøyden er ikke helt klar enda, men jeg tror jeg kommer til å ende opp på ca 230cm.
    Rommet blir vel 340cm bredt, og jeg har et kurvet 92" Dreamscreen 16:9-lerret (113/129cm høyt ifølge AV-shop - tror det var en ørliten forskjell på de oppgitte målene i papirene som fulgte med, men den er ubetydelig.)

Det blir to sitterekker. Høyden på platformen til andre rekker er ikke bestemt enda, men har funnet en kalkulator der denne regnes ut basert på avstand fra gulv opp til lerret. Dvs. at det er en parameter en bør ta hensyn til, men den er hittil ikke kjent :-?

Og om det skulle være av betydning; Jeg har (dessverre?) planlagt å ha receiver, blu-ray og effektforsterkere plassert på frontveggen, under lerretet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Ikea Lack bokhylla, snudd på sidan, med påsatta ben och en normalstor senter på toppen är 70cm. Lägre än så kan du i princip inte ha nedersta kant på svarta ramen från lerret om du inte sätter utstyr på golvet seff.

Jag menar det är en perfekt höjd på lerret från 3.5 meter om man lener tilbaka en stol.

Newcomer wanvik sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipset!

Jeg har tenkt å lage møbel til utstyret selv (betong og rustfritt stål), og har således mulighet til å få det tilnærmet helt ned mot gulvet.
    At høyden virker perfekt fra 3.5 meter er et veldig godt poeng!

Har skrudd sammen ramma nå, og tenkte å teste prosjektor mot tom ramme i kveld bare for å se an litt.
    Dessverre står det fremdeles masse gipsplater midt på gulvet, så jeg har ikke anledning til å prøvemontere sofa for å teste det i praksis.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •