hjemmelaget lerret som tv til daglig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile hjemmelaget lerret som tv til daglig?

vurderer å lage meg et ikea-lerret, men er dette greit å bruke som tv til daglig?
    Noen som har noe erfaring?

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bea78
    vurderer å lage meg et ikea-lerret, men er dette greit å bruke som tv til daglig?
    Noen som har noe erfaring?
    Kommer veldig ann på, jeg hadde det før. Men gikk vekk fra det=)

Problemet med å bruke prosjektor er at den er veldig avhengig av lysmengden i rommet. Blir fort overdådig utvasket bilde om det er lyst ute og man har store vinduer i rommet.

Alternativet der er å gå over til "dataprosjektor", som har relativt høyere lysstyrke. Men som til gjengjelig mangler piffen i både kontrast og sortnivå.

Jeg personlig synes ikke det var kjekt å spise forran tven lenger. Sitte i mørke og knapt se hva man gjør for å få ett ok bilde.

ps.
    grunnen til problematikken med lys er pga en prosjektor ikke klarer å vise svart. Det svarteste en prosjektor klarer er så mørkt lyset på lerretet er.
    Ergo derfor ser man at de fleste hjemmekinoene har tildekte vinduer og gjerne en mørk farge på veggen (med lav refleksjonverdi), sistnevnte for å få minst mulig lysspredning fra både prosjektoren, og skin fra sola.

EDIT:
    Beklager om jeg missforstod spørsmålet.
    Om det var kvaliteten på Ikea duken for bruk til lerret du ville vite, så har jeg ikke prøvd det=)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er spørsmål om å benytte proje som TV, har dette vært oppe mange ganger tidligere. Mitt svar:

Ja takk, begge deler..:-)
    Da jeg kjøpte min første proje for mange år siden, kastet jeg ut TV'n og skulle benytte projen til alt. Dette fungerte forsåvidt greit. Men det er litt "hassel" å mørklegge rommet hver gang man skal slå på "TV'n". Da jeg etter ca et års tid hadde slitt ut projelampa og måtte kjøpe ny til ca 4000kr, bestemte jeg meg for å skaffe ny TV også til vanlig sløvtitting. Og siden har jeg benyttet TV til TV-titting og proje til film og "special events". Det fungerer utmerket:-)

Et annet negativt moment med å kun benytte proje er at det tar litt av magien bort. Man blir vant til den store skjermen. Jeg har selv en 47" TV til vanlig TV-titting. Men selv dette er veldig smått ift 106" lerret. Når den vanlige TV-tittingen foregår på den "lille" TV-skjermen, beholdes den lille følelsen av magi det er å dempe belysningen, trekke ned lerretet og fyre opp projen. Man får popkornfølelse med en gang. Det blir litt som proje = lørdag og TV = hverdag.. ;-)[/QUOTE]

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

takk for utfyllende svar, ble litt klokere tror jeg...
    Er klar over det med pæra som må skiftes og at den er dyr, men har funnet ut at jeg bruker penger på så mye annet i løped av et år at akkurat det kan jeg leve med.
    Jeg hadde tenkt å kjøpe meg en epson tw700, men vet ikke om det er lurt i forhold til dagslys (det er vinduer i rommet). søstra mi har en slik, og hun skryter veldig av den med lite bråk osv....

noen som har et forslag om en bedre prosjektor som egner seg til tv-titting som gjerne er billigere også når vinduet er et problem?

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bea78
    takk for utfyllende svar, ble litt klokere tror jeg...
    Er klar over det med pæra som må skiftes og at den er dyr, men har funnet ut at jeg bruker penger på så mye annet i løped av et år at akkurat det kan jeg leve med.
    Jeg hadde tenkt å kjøpe meg en epson tw700, men vet ikke om det er lurt i forhold til dagslys (det er vinduer i rommet). søstra mi har en slik, og hun skryter veldig av den med lite bråk osv....

noen som har et forslag om en bedre prosjektor som egner seg til tv-titting som gjerne er billigere også når vinduet er et problem?
    Optoma hd 65/66. Mye for penga!
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •