Perforert lerret – holy grail?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Perforert lerret – holy grail?

Jeg tar sjansen på å opprette en ny tråd, selv om det eksisterer tråder som delvis overlapper :wink:

I dagens Aftenposten (Kultur 12.8.2010) er det en artikkel om Oslo Kino sin nye storkino i Tønsberg. Her fortelles det om 4K-teknologi og sylskarpe bilder. Det som kanskje er mer interessant er at det i Kilden kinosenter er valgt å plassere høytalerne over lerretet i 8 av 9 saler. Dette for å unngå bruken av perforerte lerreter.

Det gjengis implisitt at dette er kun gjort for å optimalisere lyd- og bildegjengivelsen – og ikke for å redusere kostnader. Jeg ser ikke bort i fra at det kan være andre underliggende årsaker til valget også.

Det er ganske oppsiktsvekkende å se trenden blant hjemmekinoentusiaster som beveger seg mot perforerte lerreter, når kinobransjen er i ferd med å prøve seg i motsatt retning. Ulempene med redusert lyd- og bildekvalitet er langt fra redusert når dimensjonene går ned (ref. hjemmekino).

Jeg må innrømme at jeg har drømt om perforert lerret selv, og har egentlig ikke bekymret meg så mye for redusert lydkvalitet. Personlig har jeg vært mer opptatt av perforeringens visuelle ulemper.

Kanskje ikke så dumt å tenke at fronthøytalerne bør opp over lerretet (og lerretet noe ned). Spesielt hvis man går for 2.35:1 løsning?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser poenget ditt, men uten å være noen ekspert på disse dukene vil jeg si at det er rimelig stor forskjell på dukene brukt i kommersielle kinoer og hjemmekinoer.

Men det er helt klart ikke ideelt for hverken bilde eller lydkvaliteten med en duk som skal være akustisk transparent samtidig som den reflekterer lys perfekt.
    Et annet spm er om vi trenger å ha høyttalerne bak lerretet når vi har muligheten til å plassere centerhøyttaler både over og under, samt supplere med høydekanaler (presence/DSX hight osv). Men det er klart plassbesparende å ha dem bak så det gir mulighet for større bilde.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...hvis du har sett størrelsen på de hullene de bruker i perforerte lerreter i kinobransjen forstår en godt hvorfor de ønsker å bevege bort fra nettopp det... Spesielt på 4K, der jeg jo har sett masse moire som følge av nettopp dsse enorme hullene, som jo skyldes at digitale bilder - i motsetning til vanlig film - består av små piksler som interfererer med lerretet om hullene der ikke er tilstrekkelig små.

At lyden skal bli bedre stiller jeg meg imidlertid svært tvilende til, selv om jeg forsåvidt er enig i at "perforeringsteknologien" i kinosammenheng ligger merkelig langt etter hjemmekinomarkedet, der en for lengst har gått over til vevde duker og mer stofflignende materialer fremfor gjennomhullet PVC, som både virker mer reflekterende mht lyd og krever større huller...

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et Dreamscreen Ultra V2 Accoustic HD lerret og skal nå oppgradere til Sony VPL-VW85. I den forbindelse lurer jeg på hvor mye dårligere bildet blir i forhold til et "normalt" lerret. Har lest at mange kalibratører ikke vurderer transparante lerreter pga nedsatt bildekvalitet. Hva ender jeg opp med? 90 % av potensialet liksom eller?

Jeg opplever bildet som veldig bra med min nåværende projektor BenQ 8720, men er vel ikke heller ultrakresen når det gjelder de små detaljene...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •