Test: DreamScreen V2 DynaGrey Black AutoManual 203cm/92"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test: DreamScreen V2 DynaGrey Black AutoManual 203cm/92"

Heisann!

Da var endelig det nye lerretet kommet for test, for bruk og for underholdning.

Jeg er ikke meget dyktig rent teknisk sett rundt lerreter, men har i lengre tid holdt svært masse på med projektorer, flatskjermer av både plasma, LCD og LED. Derav har jeg vært mye inkludert i Pioneer sine flatskjermer siden 2004 og vært mye borti Kuro skjermene deres. Jeg har også jobbet mye med monitorer og har også vært så heldig å teste 2stk 30" monitorer med oppløsning på 2560x1600.

Men det vi skal snakke om i dag er et av Dreamscreen's budsjettlerret.

Jeg vil begynne med å si at det har vært en fryd å teste det ut både som "skjerm" for PC, i spill og på HD filmer. Med en dyr HDMI 1.4 kabel fikk jeg oppleve å spille av ukomprimerte 1080p filmer med stor suksess og med dette lerretet ble det hele en meget fin opplevelse.

Lerretet har i forhold til sin gunstige pris, en meget fin struktur. Dette var med på å gi et "uforstyrrende" og naturlig bilde. Svært overrasket ble jeg også da duken kunne måle helt rett på skillet mellom den sorte rammen og bildeoverflaten. Jeg har sett at mange lerreter opp til 3000kr klassen kan være bittelitt skjeve selv utstrekt, noe som er irriterende da bildet ikke lenger blir helt naturlig når man må begynne å justere keystone. Min nåværende keystone innstilling er på 0. Altså urørt! Keystone må også ofte justeres pga projektorens høyde i taket og høyden på bildet som skal projekteres, men projektoren har perfekt høyde i taket og perfekt projeksjonshøyde hos meg, og da blir keystone helt unødvendig med en bilderamme på 90 grader i hvert hjørne.

Dette var svært spennende og jeg var meget fornøyd sålangt.

Det som stod igjen nå, var finjusteringen av projektoren. Jeg brukte ikke noe annet utstyr enn det som så mest naturlig ut for øyet. Sortnivået ble fantastisk på dette grå lerretet, og med gain på 1.0 kan man like fint se film fra siden som på midten uten at lysgjengivelsen blir annerledes.

Da alt var justert riktig ved hjelp av bl.a. Dolby sine 3D animerte testfilmer ønsket jeg å teste ut kontrastgjengivelsen og fargen, derav også sortnivået, i en film som heter Equilibrium. Dette er en film med veldig kalde fargetemperaturer, og er perfekt til å gi en god opplevelse av kontrastnyanser mellom lyst og mørkt. Og jeg ble helt forbløffet! Bildet var så sort og så vakkert at til denne prisen kan jeg ikke se at det finnes en bedre konkurrent når det gjelder lerret.

Avatar ble sett for første gang nå i dag, og det hele var en euforisk opplevelse. Følelser av komfort, behagelighet og spenning var essensielle nøkkelord. Ikke på et eneste punkt i denne filmen ble jeg forstyrret av et unaturlig eller dårlig bilde som ofte kan ødelegge litt for mine filmopplevelser.

Riktignok må rommet være helt mørkt for å virkelig få den gode opplevelsen, men da min kinobunker måler 0 lux, var dette et lerret som matchet 100%.

Den sorte rammen på lerretet ga en følelse av at det var meget stort. Mitt gamle lerret av merket invideo og til en pris av 3000 kroner var 14" større, altså 106", men det nye ser faktisk større ut. Alle som har kikket her til nå har bemerket seg at jeg har kjøpt et enda større lerret, mens det egentlig er mindre. Det skal sies at det gamle hadde ingen sort ramme rundt, og var 8 år gammelt. Derav en langt dårligere kvalitet enn dagens lerret til halve prisen.

Det har også "motorbrems" slik at når man skal ha opp lerretet etter å ha sett en film e.l. kan man trygt dra det kjapt ned og slippe uten at det flyr opp i taket og knuser kasetten. Men et minus her må være en meget bråkete motorlyd på vei opp. Samme lyden man hører i amfier på skoler, store bedrifter o.l. når man heiser eller senker lerret med motor.

Men på et lerret er dette et så lite minus at det egentlig ikke er nevneverdig. Det er bildet, og bildet alene som teller foruten et elegant design. Og designet på lerretet til Dreamscreen syntes jeg var flott og diskret. Kassetten var heller ikke lakkert blank, noe som gjør at bildet ikke reflekteres i den og gir forstyrrelser for seeren. Men den var heller ikke for matt til at den ikke hadde passet inn i mørke bakgrunner.

Festebrakettene var enkle å montere, og man kan enkelt ta lerretet av veggen på et blunk om det skulle bli nødvendig. Festene sitter påmontert veggen, og lerretet henges på festene og strammes deretter med en enkel skrue på hver side. Genialt og enkelt! Denne løsningen brukes på de fleste av Dreamscreen sine lerret om jeg ikke tar feil, slik at dem kan byttes om hverandre hvis det nå en gang skulle bli nødvendig.

Konklusjon: Et fantastisk lerret til prisen. Mener på at man ikke finner bedre konkurrenter til prisen, og kontrastnivåene var fantastiske. For å kunne få god kontrast, er man nødt til å ha et bra sortnivå, og sortnivået på dette lerretet var utrolig flott! Flott design og god lysgjengivelse til tross for gain-en er vesentlig med dette lerretet.

Er du på utkikk etter et nytt lerret og har 3000 kroner å bruke, vil jeg anbefale deg å spare deg for 1500 som kan gå til strømregningen og heller bruke restererende på akkurat dette lerretet. En mer fantastisk filmopplevelse pga godt lerret tror jeg man skal lete lenge etter til samme pris, og bildet helt generelt var fantastisk bra. Må nok til innkjøp av projektor nærmere 30 000 kroners klassen om jeg skal kunne se en stor forskjell fra dette lerretet og et mye dyrere et.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akkurat hva jeg var på utkikk etter

Kjempeflott at du deler erfaringene dine med oss andre.
    Jeg har en god stund vurdert å kjøpe akkurat dette lerret. Nå vurderer jeg ikke lengre. Nå blir det kjøp :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy å høre

Ble du fornøyd med lerretet? Fikk nettopp Optoma HD20, helt utrolig bildekvalitet med tanke på prisen på lerretet og projektoren

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Hvor stort lerret kan jeg ha

Fin beskrivelse :wink:

Må ha et lerret, skal enten kjøpe meg prosjektor benq 5000 eller Hc 3800 prosjektor.

Var sikker på at jeg måtte opp til 4000-5000 for å få noe bra, men hvis lerrete er like bra som du beskriver, så vil jeg tro at det er mer enn bra nok for meg. 1500-1600 kr er ikke dyrt

Har en avstand fra prosjektor til Lerret på 4meter kanskje 4.20 ca. (bygger kjellerstue nå)
    'Det jeg lurer på er om det går greit med en 106"

DreamScreen V2 DynaGrey Black AutoManual 234cm/ 106"
    isteden for DreamScreen V2 DynaGrey Black AutoManual 203cm/92"

er jo samme lerretet, bare 106" er litt større, vil dette gå med nevnt avstand og prosjektor?

På forhånd takker jeg for svar :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt samme lerret ja selv om det er 106"

Med 106" tommers lerret bør kasteavstanden være rundt 4.7 meter og sitteavstand bør da være mellom 3.3 og 5.2 meter

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det forskjell fra prosjektor til prosjektor da?
    Var litt sugen på 106" men 92" er vel mer enn bra for meg som er vandt med en 42" flat skjerm

Har lest litt på lerret og ser at man anbefaler ramme lerret,
    Den du anbefaler er vel ikke ramme. ?

Det står nå immelom
    Ramme lerret :

DreamScreen V3 DynaGrey OG BrigtWhite ProCurve 16:9 200cm/ 92" 4999

DreamScreen V2 DynaGrey OG BrightWhite xWideFrame 16:9 200cm/92" 3799

Eller da den som du anbefaler: DreamScreen V2 DynaGrey Black AutoManual 203cm/92" 1499

Prisene er fra avshop, vet ikke om jeg får lerret billigere andre steder?

Blir vel best "kino" følelse med V3 til 4999 ? Men er da igjen mye penger å legge inn i et lerret, er det verdt det?

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå et BrightWhite 106", men har akkurat flyttet. Rommet vil ikke ha full lyskontroll, så jeg vurderer et grått lerret istedet.

Men samtidig hadde det passet bedre med et 120" lerret, men kan det bli altfor lite punch i bildet med et så stort grått lerret? Projektoren min er en BenQ W10000, som har vel ganske bra lysutbytte. Pr. i dag så kjører jeg iris helt lukket.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk netop bestilt 106" versionen. Hvidt design, men grå dug. Håber det bliver godt:=)

Newcomer franksrensen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott innlegg!! Har selv dette, men i hvit. Er fornøyd, men sliter litt med bølger i lerretet. Det er nok ikke bare deres lerret som sliter med det, men generelt nedtrekks lerreter. Godt lerret, bra oppheng, go pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har modtaget mit og installeret det. Fungerer fremragende og er stort set fladt og bølgefrit.

Lærredet forsvinder fuldstændig og efterlader kun billedet. Det er rimelig gråt faktisk, mere end jeg havde forventet og det gør det muligt at få et flot billede selv med enormt meget lys i rummet. Naturligvis bedre når der er helt mørkelagt.

Jeg er meget tilfreds med dette lærred. Selvom det egentlig var købt til en midlertidig løsning, tror jeg godt den kan holde som midlertidig i lang tid!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel tråd, men dere som har dette kan kanskje svare meg på noe her.

Er det mulig å montere på vegg slik at det bygger litt ut? Vil gjerne ha lerret ca 30cm fra vegg for å komme i forkant av tv.

Kommer lerret ut i forkant av kassett, eller midt under?

Har festene en fast posisjon på kassett, eller kan en trekke de 10-15 cm inn fra kant av kassett? Tenker med hensyn til å få det festet i stender som gjerne ikke treffer nøyaktig på bredde av kassett.

Newcomer franksrensen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik Vis post
    Gammel tråd, men dere som har dette kan kanskje svare meg på noe her.

Er det mulig å montere på vegg slik at det bygger litt ut? Vil gjerne ha lerret ca 30cm fra vegg for å komme i forkant av tv.

Kommer lerret ut i forkant av kassett, eller midt under?

Har festene en fast posisjon på kassett, eller kan en trekke de 10-15 cm inn fra kant av kassett? Tenker med hensyn til å få det festet i stender som gjerne ikke treffer nøyaktig på bredde av kassett.
    Mine lerret kan brukes på vegg og i tak. Usikker på om du har akkurat denne modellen, men det kan fort sjekkes i manual også.
    For å løse bjelkelag, så monterte jeg en glattkant som var ferdigmalt først, med skruer i bjelkelag/stender. Så ettermonterte jeg lerret etterpå oppå denne.
    mitt minste grandwiew lerret hadde klips man skrudde på vegg/tak. Å lerretet kunne klikkes på etterpå, å man kunne skli lerretet enten til venstre eller høyre. Alt ettersom. Å med slike klips, kunne jeg egentlig droppet den listen. Men monterte den likevel. Uttaket for lerretet er i bakhånd/hjørne slik at både tak og vegg kan brukes. Altså nærmest mulig vegg, når den er montert på vegg. Skrev feil merke her. Jeg hadde Grandview lerret.
    Sist endret av franksrensen; 01-11-2016 kl 01:57 Begrunnelse: Tillegg.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt tab v3 henger bare i to kroker rett fra taket.
    Det har hengt der i snart tre år så satser på at det holder, disse krokene går på en skinne på kabinettet så krokene kan flyttes fritt til der man har feste og ellers kan man ha litt side justering i lerretet, men nå er jo dette et helt annet lerret ammen mye skal kunne føres over logiskt tenkt mener da jeg.

Det bør vel uansett være ganske normalt at man skal kunne bygge ut lerret litt fra veggen siden største grunnen for og gå for lerret på rull er fordi man har en tv på veggen.

Første lerretet jeg hadde fra komplett derimot kom ned flatt på veggen om man ikke festet noe ekstra til deg, jeg monterte noen klosser 2x4" på veggen først så de bygde ut for festet av lerretet.
    Så ikke spessielt pent ut heller så vil ikke nødvendigvis anbefalt den løsningen.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •