Hvordan styre et lerret ved hjelp av 12V trigger fra pj.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan styre et lerret ved hjelp av 12V trigger fra pj.

Har planer om å handle meg ny pj og lerret. Jeg har lyst til å kjøpe meg motorisert lerret, men jeg kvier meg litt for å kjøpe ENDA en fjernkontroll. Så jeg tenkte at det måtte være ideelt å bruke 12V triggeren fra pj som styring av lerret. Jeg har nemlig en kabel kanal som går fra pj. forbi lerretet og ned til anlegget. Spørsmålet mitt er egentlig hvordan de motoriserte lerretene styres. Hvordan fungerer f.eks bryteren på greyline lerret. Jeg er redd for at en kanskje må til med en del elektronikk for å få dette til å fungere tilfredsstillende. Hadde håpet å slippe unna med et rele i verste fall.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De lerretene jeg har vært borti har tre tilkoblinger. Du har felles jord, opp og ned.

Som regel er det jo en bryter med pil opp og pil ned man bruker (som følger med hvertfall). Kortslutter man felles jord og opp, så går lerretet opp. Kortsluttet felles jord og ned, så går lerretet ned.

For å kunne styre dette med 12v trigger signal må man ha et relè som du sier. Problemet med 12V trigger signal er jo du ikke kan velge opp og ned på lerretet. Jeg er litt usikker på 12V trigger signal, men regner med at det blir sendt èn impuls når projektoren slås på, og samme impuls når den blir slått av?

I så fall kobler du bare 12v trigger på begge inngangene på relèet, slik at lerretet går ned når du slår på projektoren og opp når du slår den av. For kobling av relèets 220v side *må* du ha elektriker.

De fleste lerreter har et lignende opplegg. Se på nederste figur på side2 på denne pdf saken --> http://www.draperinc.com/Images/Scre...20V_Inst03.pdf

DrE

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •