Avstand og Størrelse, Lerret.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avstand og Størrelse, Lerret.

Hei.

Har søkt på et par sider for å finne lignende situasjoner, men legger ut en egen "tråd".

Jeg bygger nå hus, og må snart begynne å planlegge "Film-rommet". Det blir ikke helt et dedikert rom, da folk må gå gjennom det for å komme til soverom. Men det er en ekstra stue som kun skal bli brukt til film,spilling og musikk.

Det jeg har problemer med å bestemme meg for, er størrelsen på lerretet, samt avstanden ifra lerret til projektor.

Jeg legger ved et par tegninger som viser rommet i 3D som jeg har tegnet. Har montert på mål osv..
    Høytalersettet jeg har tegnet inn er JBL sitt ES 80(fromthøytalere) pluss resten av ES serien. Subben er ikke tegnet inn, men den kommer bak sittestillingen.(Ved vinduet). Det vil også monteres lystette lameller/lignende.

Målet jeg har tenkt på nå til projectoren er 4,3 m (se tegning) Hvor jeg skal ha sittestillingen er ikke avgjort enda, men vil ha den langt bak, slik at den ikke blir "dominerende" i taket.

Lerretet er 91". Jeg vil jo ha størst mulig, men hører at alle sier/skriver at det er største feilen alle "førstegangs" gjør.. å velge for stort iforhold til romstørrelse.

Vet ikke hvilken projector jeg skal ha, da jeg vil drøye dette lengst mulig, siden det alltid kommer noe nytt

Takk på forhånd hvis noen har kommentarer

Morten

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gått for et lerret på 106" å skal sitte ca 3.8 - 4m unna lerrete, kan desverre ikke svare ennå på hvordan det blir siden det ikke blir levert før i morgen

http://avforum.no/forum/lerret/10046...ere-valgt.html her kan du å lese om andre brukere sier om sitteavstand osv til lerret. Da jeg spurte om samme spm nesten.

Moderator edit: ikke nødvendig å quote forrige post

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morpheus81
    Jeg har gått for et lerret på 106" å skal sitte ca 3.8 - 4m unna lerrete, kan desverre ikke svare ennå på hvordan det blir siden det ikke blir levert før i morgen

http://avforum.no/forum/lerret/10046...ere-valgt.html her kan du å lese om andre brukere sier om sitteavstand osv til lerret. Da jeg spurte om samme spm nesten.

Takk for svar.. Gi gjerne beskjed om hvordan det blir. Da rommet er relativt langt, så har jeg jo mulighet til å sitte "langt" ifra.. men det kan igjen ikke være så stort at det når ned til høytalerne..

Har også lest litt om 2,35:1... Virker som midt i blinken Har lest litt guider om formatvalg, men har det ikke helt klart om det er et bedre valg enn andre valg...

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv vurdert litt angående 2.35:1 lerret av samme grunn som deg (vil ikke ha lerret foran høyttalerne). I den sammenheng har jeg vel regnet meg frem til at hos meg vil jeg kunne ha et 110" 2.35 lerret hvor jeg nå har et 77" 16:9 lerret og fortsatt få et litt større bilde ved 16:9. Tror det vil kunne være supert til film men usikker angående tv-bilder og ps3 spill.

Edit: for å kunne fylle et 2.35:1 bilde må du vel enten bruke en anamorfisk linse eller kjøpe en prosjektor som kan "jukse" ved å zoome bildet. Begge deler begrenser valg av prosjektor noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt sitter du ifra veggen som rammen henger på? og hvor langt henger projectoren ifra lerret?
    Ja det er litt av den samme konklusjonen jeg også finner, ang film er det "perfekt", men jeg kommer til å spille en god del Ps3, så må tenke litt over dette.. har jo god tid:P

Den benq W5000 eks, ser at den har støtte for anamorfisk linse. den utgår jo nå i produksjon, men tenker til vinderen rundt juletider når jeg skal kjøpe, da må vell dette komme mer og mer?

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite innspill fra meg.
    Jeg har et 114" lerret (2.35:1) og har en sitteavstand på 3 meter. Hadde jeg hatt muligheten så ville jeg hatt et større, men pga. av kasteavstanden fra projektorlinse til lerret (3,1 meter) så seier det stopp der.

Mitt råd er, kjøp så stort lerret du kan få plass til...det blir aldri for stort til spill og film, men å se på nyhetene på tv er noe helt annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoffa
    Et lite innspill fra meg.
    Jeg har et 114" lerret (2.35:1) og har en sitteavstand på 3 meter. Hadde jeg hatt muligheten så ville jeg hatt et større, men pga. av kasteavstanden fra projektorlinse til lerret (3,1 meter) så seier det stopp der.

Mitt råd er, kjøp så stort lerret du kan få plass til...det blir aldri for stort til spill og film, men å se på nyhetene på tv er noe helt annet.
    Takk for svar
    Det komme ikke til å bli sett vanlig tv. Kanskje om det går en bra film på tv eller en fotballkamp i ny og ne... men stuen er egentlig kun for spill og film.
    Jeg har mulighet til å vente med lerretet til alt er klart, og heller legge rør til projectoren sånt ca der jeg tror jeg skal ha den, og så bestemme størrelsen etterhver. Har ikke hastverk egentlig...

Hvis lerretet blir større(opp eller over 100") så må jeg bytte høytalerne med noen lavere. Har sett på en pakke (XTZ 99/93) på surround.no:
    XTZ 99/93 Surroundsystem Stereo/Surroundpakker | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Vil det være et problem og ha disse 2 subbene bak(bak sittestillingen) ved veggen istedenfor i front? tenker da på lydmessig!?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størst er best. Kjøp det du kan få plass til. Har selv 129" 2:35.1 lerret og sitter i underkant av 4 meter fra. Er bare helt topp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •