DIY lerret for en billig penge!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY lerret for en billig penge!

Tenkte jeg skulle legge ut prosjektet mitt som jeg syntes har blitt et knall resultat. Et DIY-lerret med malt gips og 10cm * 1cm bord kledd med svart velour.

Det jeg kjøpte inn:
    - Svart velour: 50,- (Jysk)
    - Gips: 240*120: 75,-
    - 10cm malingsrulle m/ rull: 114,-
    - 3L takmaling (2 glans) av farge NCS S-2000: Jobber på Fargerike så fikk den
    - 1stk fordriver. (flat og tynn 10cm kost): 69,-
    - 5M bord av 10cm*1cm tykk: hadde min far stående :P
    - Spikerplater 4stk til hjørner: 80,-
    - pussepapir 180 --> 320 --> 820: 79,-
    TOTALT: 467kr

Det jeg gjorde var først å gå inn på avshops å se målene på 77" lerret. Jeg hentet så gipsen og skjærte ut riktig mål (litt over for at rammen skulle gå på utsiden).

Deretter teipet jeg alle kanter med gaffa/sølvteip for at den ikke skulle smuldre. Jeg malte et strøk med rullen og fordrev malingen pent med fordriveren etterpå. Blir et kjempe resultat. Dette gjorde jeg 5 ganger med pussing i mellom. Siste gang skal den ikke pusses.

Da var gipsen ferdig til å henges på veggen!
    Jeg gikk i gang med rammen, og kappet de på 45 grader i alle hjørner. Det var her 77" måtte bli nøyaktig i innerkant. Jeg satte rammen sammen med spikerplater noe som ble veldig stivt og fint.

Så klippet jeg til Velouren og "klikket" med stiftemaskinen for å få det til å bli stramt nok.

Når denne var ferdig satte jeg bare en list i toppen av rammen som jeg lot ligge å vile på gipskanten. Den sitter ikke fast i dag heller men holder. Blir ingen synlig glippe og ligger inntil gipsen nede.

Så en liten LED morsomhet. min far hadde noen IKEA LED lys som han aldri fikk brukt så jeg tenkte å leke litt med de... Ble morsomt men litt for intenst under film syntes nå jeg. De er nå montert under lerret og senter for festanledninger;D

Håper noe drar nytte av det
    Her har jeg noen bilder :

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott resultat

Flott lerret du har lagt deg her, så ut som bildekvaliteten var god også! :-D

Synest det vart tøft med LED lys idèen og jobber selv fortiden med å lage mit eget lerret så jeg tenkte jeg skulle stjele den ideèn av deg og lurte på hvilke LED lys som er brukt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott lerrett! Må man vite hva "fordrive" betyr for å ha gode nok maleregenskaper til å få til noe slikt selv?

Jeg lurer på å gå for noe tilsvarende, men siden jeg vil ha 240cm bredt og 16:9 blir det en høyde på 135cm, og alle "vanlige" plater, både mdf og gips er 122cm. Har du troa på at det kan gå an å få en skjøt til å bli pen nok med skjøteteip, sparkel og maling hvis jeg bruker 2 plater stående isteden? Eventuelt: Kan man få tak i større plater uten at det øker prisen opp mot rammelerrett fra fabrikk?

-Frikk

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om noen i bergen vil ha en DIY duk, kan dere få den gratis.. blackout cloth fra usa.. jeg payet ca 100$ for den, klippet til for å fungere opp til 123". ikke malt og den trenger nok en omgang med støvrulle + ev. vaskemaskin. (lente meg på lerretet, etter jeg hadde fyrt i peisen)

Blackout cloth - Lumenlab

Newcomer Vågen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Onkyo91
    Tenkte jeg skulle legge ut prosjektet mitt som jeg syntes har blitt et knall resultat. Et DIY-lerret med malt gips og 10cm * 1cm bord kledd med svart velour.
    Hei! Flott lerret du har!
    Skal begynne med ett DIY selv idag!

Har pr. dags dato ett Aview nedtrekkslerret som jeg er lei av bølgene til!
    -Blir dermed enten ett rammelerret der jeg
    bruker duken fra nedtrekkslerretet!
    -Eller en ramme som du har laget, enten av gips eller mdf!

Har du noen innvendinger?

Lurer på om kansje der er greit med en bakramme bak gipsen,
    eller er konstruksjonen sterk nok uten noen forsterkning bak?
    Hvor tykk er gipsen du brukte?
    Festet du platen rett på veggen, og skrudde rammen utenpå etterpå?

Mvh Stian!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •