Er helt fersk på dette med projector/lerret og håper derfor etter å ha lest noen uker på temaet om litt inspill.

Jeg har et rom som er ca 3 x 3,4 meter som er mitt lille hobbyrom/musikkhule.
I utgangspunktet har rommet har pt hvite murvegger, tretak og grå fliser på gulv. Det er ingen vinduer i rommet, dvs jeg har full kontroll på lys i rommet.
Videre er det gjennomført/på gang akustikktiltak basert på Rockwoll lydplater og teppe på gulvet. (Jeg har frie tøyler mtp interiør/oppussing i dette rommet.)

Et delvis spontankjøp ble gjort av Optoma HD20 (med en del lesing på projectorer først) da TV'en i stua til tider er opptatt.

Projectoren er plassert under tak bakerst i rommet og lerret blir på motsatt side.
Pt så benytter jeg meg av en Tupplur rullegardin fra Ikea som lerret inntil jeg får landet på hvilket lerret jeg skal ha. Bildbredde med denne løsningen er ca 2 meter.

Hva bør jeg gå for av rammelerret?
Størrelse? (Tror jeg kan ha ca 2 m bredde som nå, men hva er best ut fra en sitteavstand på ca 3 meter?)
Hvitt/grått lerret?
Gain i lerret? (Antar rommets farver og lysforhold også spiller inn her, dette kan også endres på så kom gjerne med tips på det også.)
Hvilke produsenter/merker/modeller av lerret er bra?

Håper noen kan gi en superamatør litt tips/veiledning på dette!

//Terka