Passord vista

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24

Tråd: Passord vista

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Passord vista

Vet ikke om dette er rett plass, men prøver likevel. Min PC har windows vista, og er passordbeskyttet. En bekjent av meg fortalte meg at han hadde vært inn på den, uten å vite passordet mitt. Det trodde jeg selfølgelig ikke på. Men plutselig fant jeg ut at han faktisk hadde vært inn på den (fant spor), uten å vite passordet og greier. Er det virkelig så enkelt å komme forbi passordet i vista? Han snakket noe om sikkerhetsmodus.

Er det virkelig så enkelt å komme seg inn på en passordbeskyttet PC, og få tilgang til diverse bilder, filer osv?

I så fall er jeg sjokkert over hvor elendig sikkerhet det er i vista...

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dessverre ikke noe å bidra med, bortsett fra at du har en vanvittig frekk kompis. Er det han som skriver dette også?

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest sannsynlig har du ikke laget et administratorpassord på PC-en. Dermed kunne vennen din ganske enkelt logge inn med brukernavn "administrator" og blankt passord. Dette er ikke spesielt for Vista, men også alle andre tidligere windows-versjoner.

Du kan enkelt opprette et passord slik: HOW TO: Enable the build-in Administrator account in Windows Vista

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, det er ikke en kompis, faktisk et familiemedlem. Gjør meg ingenting, har ingenting privat eller noe på maskinen, vart bare vannvittig irritert når han klarte å komme seg inn...trodde det var bedre sikkerhet enn som så.

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Mest sannsynlig har du ikke laget et administratorpassord på PC-en. Dermed kunne vennen din ganske enkelt logge inn med brukernavn "administrator" og blankt passord.
    Jer er satt som administrator på maskinen, og har passord. Er det noe annet jeg må gjøre for å være sikker på at det faktisk KUN er jeg som kan komme meg inn?

Isåfall vil jeg veldig gjerne vite det, slik at vedkommende ikke klarer å komme seg inn flere ganger...

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    såg linken din...takk

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det ikke nok at jeg er eneste bruker på maskinen, jeg er administrator, og har passord på kontoen min?

trodde jeg var ganske sikker, og ble rimelig irritert når jeg såg at noen hadde vært inne på den

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ikke noe problem å komme seg forbi passord på vista, du går bare inn via sikkerhets modus og går inn som admin eller gjest. det er like lett å komme seg forbi bios passord da er det bare å ta bios batteriet i 10 sec, så er passordet slettet.

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoso87
    er ikke noe problem å komme seg forbi passord på vista, du går bare inn via sikkerhets modus og går inn som admin eller gjest. det er like lett å komme seg forbi bios passord da er det bare å ta bios batteriet i 10 sec, så er passordet slettet.
    Ja det var den sikkerhetsmodusen han snakket om ja. ''Er enkelt å komme seg inn via sikkerhetsmodus'' sa han overlegent, og jeg ble forbannet over at det var så enkelt. Er det virkelig så simpelt og enkelt å komme seg inn å få tilgang til maskinen?... Det er jo rett og slett på tryne.

Ikke noe jeg kan gjøre for å forhindre han å komme seg inn via denne sikkerhetsmodusen altså?

Ubeskrivelig irriterende å vite at han kan gå inn på maskinen når jeg ikke er hjemme...

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joa er måter å få fiksa det på, men husker ikke det i farta..men er vel bare å ta en kjapp titt på google det

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    viss det virkelig er så enkelt er det fristende og gå inn på vedkommende sin maskina på samme måte, og leke seg litt...Er ganske overrasket over at det er så enkelt...passordfunksjonen gjør nesten ingen nytte da, bare en falsk sikkerhet

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp er nok det, men sånn er det med neste alt av passord beskyttelse da..det hjelper mot de som ikke kan det, men vil man så får man som regel det til..

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig dårlig. Dette overrasket meg også. Kanskje det enkleste er sikringsskap med nøkkel. Hvis du ikke har laptop da...;-)

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    haha..har lite tips når det gjelder laptop også, meste parten av laptoper har ett sikkerts passord i tilfelle man glemmer passordet..på pcen min var det navnet på cpu'en..

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om du har passord på kontoen din og denne igjen har administratorrettigheter, er ikke det det samme som å ha passord på administratorkontoen. Administratorkontoen er en egen konto som folk flest aldri logger inn på og passordet til denne settes vanligvis under initialiseringen av opperativsystemet.
    Hvis du har laget et admin-passord, er det ikke "bare å logge inn" på denne brukeren gjennom sikkerhetsmodus. Hvis gjestekontoen er aktivert kan du selvfølgelig logge inn på denne, men da har du ikke tilgang til filer til øvrige (passordbeskyttede) kontoer på PC-en.

Hvis du har passord på samtlige aktive kontoer er du rimelig trygg mot folk som tror de bryter sperrer på PC-en - sperrer som strengt tatt heller aldri har vært der.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Selv om du har passord på kontoen din og denne igjen har administratorrettigheter, er ikke det det samme som å ha passord på administratorkontoen. Administratorkontoen er en egen konto som folk flest aldri logger inn på og passordet til denne settes vanligvis under initialiseringen av opperativsystemet.
    Hvis du har laget et admin-passord, er det ikke "bare å logge inn" på denne brukeren gjennom sikkerhetsmodus. Hvis gjestekontoen er aktivert kan du selvfølgelig logge inn på denne, men da har du ikke tilgang til filer til øvrige (passordbeskyttede) kontoer på PC-en.
    jepp stemmer nok det, men man får tak i utrolig mye informasjon via gjeste kontoen hvis man ønsker det..er nok en av de største svakhetene ved windows sitt sikkertshets opplegg..

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da deaktiverer man rett og slett gjestekontoen og problemet er ute av verden. Jeg tar her høyde for at brukerne av PC-en ikke har tilgang til eksterne verktøy.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja da blir det nok litt mer tricky;-) men fortsatt ikke umulig..

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    f.eks hvis man kjenner vedkommet veldig godt, så sender man bare en phising side til den personen og man kan banne på at man bruker samme passord flere steder..

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel ikke å stikke under en stol at Windows generelt ikke er så veldig sikkert...=)
    Jeg er ikke Microsoft hater bare så det er sagt. Ganske mye bakdører å komme seg gjennom på...

Men husker sjokket jeg og en kompis fikk under ett LAN treff.
    Vi satt å knotet på en kompis sin pc (windows xp), en knappekombinasjon av ctrl+alt+xxx+xxx+xxx
    Vips så ble vi logget på=P selv om pcen var låst med administrator.....
    Bare hoppet glatt over skriv inn passordet...

Har ikke fått det til i ettertid dog, var en en dunge med kombinasjoner...

Du kan tro vi gjorde mye ****, siden han sov.
    Brukte nærmere to timer på å bytte ut ALT med nakne menn/peniser (skrivebordsikon,programikoner,startmeny,bakgrunns bilde+++++).
    Joda det er veldig barnslig, men mannen er homofob. noe bedre ide?=P

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •