Ny gaming-pc!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28

Tråd: Ny gaming-pc!

Newcomer Latsch sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny gaming-pc!

Sitter for tiden og tenker på å kjøpe en dedikert gaming-pc. Har samlet sammen deler hos Amentio.no:

Chieftec Giga
    AMENTIO / CHIEFTEC Giga Miditower Sort, 2 Vifter, USB/Firewire/Audio (Uten Strømforsyning)

MSI 790FX-GD70
    AMENTIO / MSI Mainboard S-AM3 AMD790FX ATX 4xPPCI-E Audio GbLAN Raid DDR3 Retail

AMD Phenom 2 X4 955
    AMENTIO / AMD PHENOM II X4 955 BLACK EDITION 3.2 GHZ CACHE=8MB AM3 125W RETAIL

CoolerMaster V8
    AMENTIO / COOLERMASTER Cooler Master V8 CPU Cooler

Chieftec 750W PSU med cable management
    AMENTIO / CHIEFTEC nätdel 750W ATX12V, aktiv PFC, Cable Management 1st fläkt

XFX HD4890 XXX Edition 1Gb GDDR5
    AMENTIO / XFX HD4890 XXX Edition 1GB GDDR5, (900Mhz), 2xDVI, HDTV, 16X PCIe +1 Spel (Tom Clancy´s H.A.W.X.)

Samsung DVD-rom 16x SATA
    AMENTIO / SAMSUNG DVDROM 16X BLACK SATA

Samsung Spinpoint F1 1Tb 7200RPM 32Mb
    AMENTIO / SAMSUNG F1 1TB 3.5" SATA2 7200RPM 32MB

2X CORSAIR 4gb (KIT) DDR3 1600MHz
    AMENTIO / CORSAIR 4gb (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/XMS3-12800DHX Matched XMS3 DOMINATOR with DHX Technology

Tenker på å bruke Vista Home Premium hvis Windows 7 ikke er ute med en stabil versjon på tidspunktet pc-en blir bygget.

Noen som har noen tanker om hvordan den vil bli, eller eventuelle problemer/mangler jeg kan ende opp med?
    Mvh Latsch

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har opsett med samme cpu og gpu, og syns det fungerer ganske bra til spill. Kjører alt glatt i 1680*1050.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Star1
    Har opsett med samme cpu og gpu, og syns det fungerer ganske bra til spill. Kjører alt glatt i 1680*1050.
    Hvordan er det med temperaturene? Blir gpu-en ofte litt for varm? Hvilke cpu temperaturer når du, og med hvilken kjøler?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har stock kjøler til både cpu og gpu, og ja, de blir forholdsvis varme, uten at det er et problem. Men har du planer om å overklokke noe særlig spørs det nok ikke om du bør gå for noe litt kraftigere kjølesystem.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Star1
    har stock kjøler til både cpu og gpu, og ja, de blir forholdsvis varme, uten at det er et problem. Men har du planer om å overklokke noe særlig spørs det nok ikke om du bør gå for noe litt kraftigere kjølesystem.
    Regner med at CM V8 burde holde en stund, ellers får jeg prøve å presse inn en V10. Da bør jeg nok i tillegg fikse noe avlastning til hovedkortet da den veier 1,2-1,3 kilo! Kan avlaste hovedkortet ved å henge litt av vekta til V10-en i kabinettet. Det blir ikke en ønskelig situasjon, men kjølig
    Tenker også på CoolerMaster Stacker kabinett, men prisen er på grensen til latterlig. Klart man får jo sikkert et genialt kabinett, men om det er verdt 1900 når alternativet koster 650 vet jeg ikke. Begge to er jo tunge beist (12 og 14,5 kg) så byggekvaliteten er det sikkert ikke noe å si på.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som finner noe som kan bli problematisk med oppsettet? Ikke engang feil fargekombinasjon?!

Spør fordi det er en stund siden jeg bygde pc sist, så mistenker at det er noe jeg glemmer her;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsettet i seg selv ser bra ut..

MEN:

Hvorfor ikke bare gå for i7 920 når du førsta legger en slik sum i pc'n?
    Da vil du jo få bedre ytelse på alle punkter, ekstremt lett å klokke opp til 3,5-4GHz også.

V8 vil fungere i lange baner når det kommer til kjøling.

Når det kommer til kabinett, så er det vell bedre å satse på det beste kjøle-kabinettet på markedet innen en rimelig pris? Nemlig CM HAF 932.

En egen OS disk er også å anbefale, da enten Samsung F1 eller WD Raptor om du har økonomi til det. SSD er generelt bare å holde seg unna inntil vidre, om man da ikke satser på en SSD med over 100GB lagrinsplass.

Og om du ikke er klar over det, så må du huske på å kjøpe SATA kabler, da det ikke følger med dvd-spiller eller HDD.

Ellers kunne jeg ikke finne noe annet å påpeke...

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Oppsettet i seg selv ser bra ut..

MEN:

Hvorfor ikke bare gå for i7 920 når du førsta legger en slik sum i pc'n?
    Da vil du jo få bedre ytelse på alle punkter, ekstremt lett å klokke opp til 3,5-4GHz også.

V8 vil fungere i lange baner når det kommer til kjøling.

Når det kommer til kabinett, så er det vell bedre å satse på det beste kjøle-kabinettet på markedet innen en rimelig pris? Nemlig CM HAF 932.

En egen OS disk er også å anbefale, da enten Samsung F1 eller WD Raptor om du har økonomi til det. SSD er generelt bare å holde seg unna inntil vidre, om man da ikke satser på en SSD med over 100GB lagrinsplass.

Og om du ikke er klar over det, så må du huske på å kjøpe SATA kabler, da det ikke følger med dvd-spiller eller HDD.

Ellers kunne jeg ikke finne noe annet å påpeke...
    Der ja, det var info som faktisk får meg til å tenke!

Har sett på i7, men er bastant AMD fan. Ingen spesiell grunn, men alltid likt AMD bedre enn Intel. Klart i7 er en overlegen prossessor, ingen protest der.
    Hadde jeg gått for Intel-pc måtte jeg jo skifta hovedkort, skjermkort (må ha SLI kompatibelt istedenfor Crossfire), men har tenkt å holde meg til AMD og ATI for akkurat den her pc-en. Mye kan jo skje frem til kjøpet skjer, men for nå heller jeg mot AMD/ATI system. Går selvsagt an å bruke Intel CPU, og ATI GPU, men da mister jeg vel muligheten for å samkjøre flere skjermkort.

Har også vært innom HAF 932, men synes det blir for mainstream (hah) og ligner altfor mye på nesten alt annet av kabinetter på markedet. At kjølingen den tilbyr er overlegen mye (kanskje det meste?) annet som finnes er jo også et faktum. Prisen er jo en annen sak, 1300 på det billigste. Da ville jeg egentlig heller gått opp til Stacker 832 eller Thermaltake Spedo. Det finnes jo en mini-versjon av HAF 932, heter vel 922? Noen som har peiling på hvordan den er? Blir kanskje et litt for lite kabinett til det jeg skal bruke det til:-?

Jeg har lagt merke til at folk bruker egen harddisk til OS, hva er grunnen til det egentlig? Og det du sier med SSD harddisk? Er det en slags flash drive, så den har ingen bevegelige deler, og dermed ikke noe bråk? Tok en kikk på SSD-HDD prisene, og det er ikke så mye lagringsplass for pengene. Enlighten me!

Det med SATA-kabler er jeg veldig klar over. Sist jeg bygde endte jeg opp med å måtte sykle ned til Elkjøp, og kjøpe en lusen SATA kabel, fem minutter før stengetid på en lørdag Men frykt ikke, fordi hovedkortet kommer faktisk med hele fire kabler!
    Takk for tilbakemelding, og velkommen til forumet!:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Latsch
    Der ja, det var info som faktisk får meg til å tenke!

Har sett på i7, men er bastant AMD fan. Ingen spesiell grunn, men alltid likt AMD bedre enn Intel. Klart i7 er en overlegen prossessor, ingen protest der.
    Hadde jeg gått for Intel-pc måtte jeg jo skifta hovedkort, skjermkort (må ha SLI kompatibelt istedenfor Crossfire), men har tenkt å holde meg til AMD og ATI for akkurat den her pc-en. Mye kan jo skje frem til kjøpet skjer, men for nå heller jeg mot AMD/ATI system. Går selvsagt an å bruke Intel CPU, og ATI GPU, men da mister jeg vel muligheten for å samkjøre flere skjermkort.
    Hovedkort må du bytte ja, men det som er så flott idag, er at alle x58 hovedkort støtter både SLi og Crossfire(x) - opptil 4 ATI skjermkort altså.
    Så du kan helt yppelig velge selv hvilket og hvilke skjermkort du har lyst til å kjøre.
    Har også vært innom HAF 932, men synes det blir for mainstream (hah) og ligner altfor mye på nesten alt annet av kabinetter på markedet. At kjølingen den tilbyr er overlegen mye (kanskje det meste?) annet som finnes er jo også et faktum. Prisen er jo en annen sak, 1300 på det billigste. Da ville jeg egentlig heller gått opp til Stacker 832 eller Thermaltake Spedo. Det finnes jo en mini-versjon av HAF 932, heter vel 922? Noen som har peiling på hvordan den er? Blir kanskje et litt for lite kabinett til det jeg skal bruke det til:-?
    Kabinett er litt en smakssak, men også en god del ytelse. Spesielt når det ofte kan bli opptil 10 grader i temp forskjell mellom kabinetter (skjer ekstremt skjedent i dagens marked). Men så lenge et kabinett er laget for å kunne ha god luftgjennomstrømming så har det generelt ikke så ekstremt mye å si hva navnet på det er. Kabelmanagement er mye mer viktig på det området. Da det ofte er kablene som ødelegger luftflyten.
    I mine øyne blir HAF 922 også for smått, men det er jo et miditower, så ca like stort som det du allerede hadde tenkt deg.
    Selv har jeg blitt fan av maxitower etter en overgang ifra Antec 900 til HAF 932, rett og slett en drøm å jobbe i.

Jeg har lagt merke til at folk bruker egen harddisk til OS, hva er grunnen til det egentlig? Og det du sier med SSD harddisk? Er det en slags flash drive, så den har ingen bevegelige deler, og dermed ikke noe bråk? Tok en kikk på SSD-HDD prisene, og det er ikke så mye lagringsplass for pengene. Enlighten me!
    Egen OS disk gjør det generelt lettere når man skal installere OS. Blir det en form for feil på OSet som gjør at man må formatere, så mister man som oftest alt så lenge både OS og resten sitter på samme partisjon.

Man kan såklart dele opp HDD'n i flere partisjoner, men da vil man jo miste ytelsen totalt, siden OS krever sitt og alt det andre krever sitt... men en HDD klarer jo ikke i alle tilfeller å levere alt av ytelse da... Og blir dermed en flaskehals i oppsettet.

Så, minimum en egen partisjon til OS er påkrevd. Helst også en egen HDD.

SSD = solid state drive.
    HDD = Hard disk drive

SSD er uten bevegelige deler, og benytter bare seg av flash lagring (på samme måte som minnepenner og minnekort)
    Og prisen er skyhøy ja... I allefall siden man minimum må ha 60 GB, men helst over 100GB til OS.

Det med SATA-kabler er jeg veldig klar over. Sist jeg bygde endte jeg opp med å måtte sykle ned til Elkjøp, og kjøpe en lusen SATA kabel, fem minutter før stengetid på en lørdag Men frykt ikke, fordi hovedkortet kommer faktisk med hele fire kabler!
    Takk for tilbakemelding, og velkommen til forumet!:-D

hehe, ja, man lærer ikke bedre enn når man gjør en feil :'D
    La faktisk ikke merke til at HK'et ble levert med SATA kabel.. men har lagt merke til at mange HK gjør det idag..

Takk takk ^^,
    Man måtte jo registrere seg til slutt så

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedkort må du bytte ja, men det som er så flott idag, er at alle x58 hovedkort støtter både SLi og Crossfire(x) - opptil 4 ATI skjermkort altså.
    Så du kan helt yppelig velge selv hvilket og hvilke skjermkort du har lyst til å kjøre.
    Det er jo gode nyheter Hvor er det du finner det der x58 tallet? Det åpner jo for at man faktisk kan velge etter det man vil ha, og ikke det Intel/AMD vil vi skal ha.

Kabinett er litt en smakssak, men også en god del ytelse. Spesielt når det ofte kan bli opptil 10 grader i temp forskjell mellom kabinetter (skjer ekstremt skjedent i dagens marked). Men så lenge et kabinett er laget for å kunne ha god luftgjennomstrømming så har det generelt ikke så ekstremt mye å si hva navnet på det er. Kabelmanagement er mye mer viktig på det området. Da det ofte er kablene som ødelegger luftflyten.
    I mine øyne blir HAF 922 også for smått, men det er jo et miditower, så ca like stort som det du allerede hadde tenkt deg.
    Selv har jeg blitt fan av maxitower etter en overgang ifra Antec 900 til HAF 932, rett og slett en drøm å jobbe i.
    Klart det blir jo nesten alltid litt for trangt når man skal fikle inni en pc, så jo større jo bedre er en selvfølgelighet. Skjønner egentlig ikke hvorfor det Chieftec toweret jeg linket til i den første posten kalles et mid-tower, da det er 59 centimeter høyt. Kan hende det ikke har bredden som kreves for å få "full-tower/maxi-tower" sertifikat:| Ja det med kabler kan være et ******* så der er det bare å stripse fast alt som ikke sitter som det skal:-P

Egen OS disk gjør det generelt lettere når man skal installere OS. Blir det en form for feil på OSet som gjør at man må formatere, så mister man som oftest alt så lenge både OS og resten sitter på samme partisjon.

Man kan såklart dele opp HDD'n i flere partisjoner, men da vil man jo miste ytelsen totalt, siden OS krever sitt og alt det andre krever sitt... men en HDD klarer jo ikke i alle tilfeller å levere alt av ytelse da... Og blir dermed en flaskehals i oppsettet.

Så, minimum en egen partisjon til OS er påkrevd. Helst også en egen HDD.

SSD = solid state drive.
    HDD = Hard disk drive

SSD er uten bevegelige deler, og benytter bare seg av flash lagring (på samme måte som minnepenner og minnekort)
    Og prisen er skyhøy ja... I allefall siden man minimum må ha 60 GB, men helst over 100GB til OS.
    Så hva er egentlig fordelen med SSD over HDD? Hvis man absolutt har lyst på en lagringsplass for OS, kunne man brukt en HDD? De koster jo såpass lite at man kan like godt kjøpe en med et par hundre gigabyte så man kan ha både Windows 7, Vista og eventuelle andre. Det med å formatere OS disken, kan man gjøre det fordi man har lagret lisensen til å ha OS-et, i hovedkortet? Synes å huske noe om det der, og at man skal unngå å plukke ut batteriet på hovedkortet fordi da vil både BIOS settings og OS bli slettet?ops:

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du prata på varme, og det ser ut som du har tenkt på det med tanke på skjermkort allerede :-)

Jeg gikk for kort med lignende monsterkjøler da jeg handla Radeon 4850. Valget falt på Gainward Golden Sample. Med den kjøleren kan jeg kjøre vifta på under 50% og fremdeles ha god samvittighet. Det setter også øra pris på.

Hva med støtte for DirectX 11. Er det for langt frem i tid? (jeg har ikke peiling)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Latsch
    Det er jo gode nyheter Hvor er det du finner det der x58 tallet? Det åpner jo for at man faktisk kan velge etter det man vil ha, og ikke det Intel/AMD vil vi skal ha.
    Chipsettet som må være av brikken x58.
    Noe som betyr at alle disse hovedkortene fungerer:
    Komplett.no
    (påse bare at det er rett socket da...

Så hva er egentlig fordelen med SSD over HDD? Hvis man absolutt har lyst på en lagringsplass for OS, kunne man brukt en HDD? De koster jo såpass lite at man kan like godt kjøpe en med et par hundre gigabyte så man kan ha både Windows 7, Vista og eventuelle andre.
    På SSD er det i teorien bare SATA grensesnittet som begrenser hastigheten, selv om SSD disker idag ikke har kommet opp i den hastigheten enda.
    På dagens HDD'r så er det alt det mekaniske som begrenser hastigheten, noe som er grunnen i at 10 000 RPM HDD'r ikke er allemanseie per dags dato. (Eller for den saks skyld SAS disker med 15 000 RPM)
    SSD har ingen bevegelige deler, og dermed ingenting som i teorien kan begrense, bortsett fra elektronikken i seg selv. Men i framtiden så vil man nok se at SATA grensesnittet blir fylt opp når man møter en vegg på hastighetene der.

Det med å formatere OS disken, kan man gjøre det fordi man har lagret lisensen til å ha OS-et, i hovedkortet? Synes å huske noe om det der, og at man skal unngå å plukke ut batteriet på hovedkortet fordi da vil både BIOS settings og OS bli slettet?ops:
    BIOS blir resatt da ja, men OS forsvinner ikke på noen som helst måte. nøkkelen for OS blir lagret på disken.
    MEN, bytter man HK må man som oftest installere OSet på nytt også, om da ikke hovedkortet er identisk med det gamle.
    OS er uansett ingen problem å få tak i.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Hva med støtte for DirectX 11. Er det for langt frem i tid? (jeg har ikke peiling)
    Tror ikke Dx 11 er noe stort på markedet enda (ikke oppdatert meg helt i det siste tho) men iløpet av høsten vil det komme i allefall for fult.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble jeg litt klokere i dag også

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver i første posten at du vil bruke Vista hvis ikke Windows 7 er ute i en stabil versjon innen PC'en blir bygget.
    Tenkte bare å nevne at jeg har brukt Windows 7 siden Beta, og Release Candidate som er ute nå oppleves minst like stabil som Vista.

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg ha ventet til Win7 kommer med SP1, siden de mest kritiske feilene blir fikset da... Og man får generelt et bedre OS.

Så vista er luft å satse på inntil vidre. Er nå ca akkurat det samme så.
    Men da i ultimate versonen, Og gjerne 64 bit siden man skal ha litt ram og helst utnytte alt....

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det jeg satser på ja, og ved "stabil versjon" sikter jeg til SP1 Visste faktisk ikke at hadde kommet ut noen offisiell versjon enda, trodde det enda kun var den versjonen som lekket ut på noen torrent-sider folk hadde tilgjengelig.
    Skal ha en 64-bit versjon okke som hvilket OS jeg ender opp med.

Noen markante forskjeller du merker fra XP/Vista i Windows 7, fronzel?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    w7 er generelt en optimalisert vista verson med nytt design.
    Så ikke de store nyhetene man selv kommer over, og fint lite man selv vil merke når det kommer til ytelse, untaket kan være spilling på en middels pc der CPU og RAM tynes maksimalt.

Men når man har i7 og 6GB RAM, så klarer man generelt ekstremt skjeldent å tyne alt 100%, unntaket er vell om man driver med en god del andre ting utenfor spillet også.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    w7 er generelt en optimalisert vista verson med nytt design.
    Så ikke de store nyhetene man selv kommer over, og fint lite man selv vil merke når det kommer til ytelse, untaket kan være spilling på en middels pc der CPU og RAM tynes maksimalt.

Men når man har i7 og 6GB RAM, så klarer man generelt ekstremt skjeldent å tyne alt 100%, unntaket er vell om man driver med en god del andre ting utenfor spillet også.
    Her ender jeg også opp med å måtte spørre igjen
    Jeg har lagt merke til det der du nevner med at folk bruker i7 og 6gb ram fordelt på tre slots, er det en videreutvikling av å bruke to og to ram-brikker?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •