hva skjer?? hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
  1. #1
    Newcomer lilleBURRE sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    hva skjer?? hjelp

    playstation min har klikka helt..
    når jg skal spille så leser ikke ps2en spillene mine.
    aner ikke hva jg skal jøre. har prøvd å åpne den å rense linsa mn d funka heller ikke.
    har hatt den i tre år nå bynner den kansje bli gammel??

  2. #2
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikke umulig det. Har du kvittering kan du prøve deg på 5 års reklamasjonsretten. Vet ikke om den dekker det eller ikke. Den gir deg vel egentlig bare retten til å klage. Tviler på at de dekker slitasje. Spørs jo hva som er feil da. Mulig laseren har tatt kvelden. Spørs hvor mye du har spilt osv. En PS2 skal jo vare lenger enn 3 år, så jeg ville prøvd å reklamere på den. Er verkstedet som bestemmer dette. Tror det skal være en fabrikasjonsfeil om det går på reklamasjon. Garantien dekker det meste unntatt brukerfeil første 2 år. Tipper de vil si at du må bytte laser og at det ikke dekkes. Just my 2 cents, men du kan prøve!


    ProtoType

  3. #3
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    jeg regner med at denne ps2-konsollen ble kjøpt som et forbrukerkjøp, dvs. til eget personlig bruk kjøpt av yrkesselger. hvis ikke faller den innunder reglene om næringskjøp, men med tanke på type produkt er det vel nærliggende å tro at en ps2-konsoll ikke brukes i næringsvirksomhet.

    dette gjør så vi befinner oss innen rammene kjøpsloven setter for forbrukerkjøp. i dette tilfellet har ps2-konsollen opplevd en svikt av teknisk art. i all alminnelighet opererer kjøpsloven med en treårig reklamasjonsfrist i forbrukerkjøp, men hvis produktet er ment å vare vesentlig lenger bedømt ut fra dets art, f.eks vaskemaskin, tv-apparat, kjøleskap m.v. gis forbrukeren en femåring reklamasjonsfrist.

    det er her viktig å skille de to begrepene garanti(rett) og reklamasjon(rett). i all hovedsak viser ordet garanti til i juridisk sammenheng til en ekstra forpliktelse for selgeren. dette innebærer at selgeren påtar seg mer ansvar enn hva forbrukeren rent faktisk har etter kjøpsloven.

    dette kan skyldes mange grunner. ofte påtar selgeren denne type forpliktelse i håp om at kundene vil tro det er "tryggere" å handle hos selgeren. som oftest er garantitiden på ett, to eller tre år.
    det viktig prinsippet i denne sammenhengen er å forstå at kunden (eller kjøperen) ikke trenger å godtgjøre at det forelå en latent svikt på kjøpstidspunktet. i garantitilfellene vil selgeren utbedre feilene/manglene på produktet så fremt dette resulterer i uforholdsmessig store reperasjonskostnader for selgeren.

    ved reklamasjonstilfellene er det kjøperen som har den såkalte bevisbyrden. dette innebærer at kjøperen er den som må godtgjøre ovenfor selgeren at det forelå en latent svikt eller mangel på kjøpstidspunktet. det er her de fleste juridiske kjøpstvistene oppstår, ved bedømmelsen av varens rent fysiske egenskaper.

    kjl. av 1988 § 17 (1) flg. tar sikte på å regulere disse forholdene. uten å gå altfor dypt ned i problemstillingene skal man som kunde forvente å få et mangelfritt, fullstendig operativt og funksjonsdyktig produkt når man kjøper hos selgeren.

    det er imidlertid enkelte skranker som begrenser kjøperens rett til å reklamere. gjennom ulovfestet rett, da hovedsaklig norsk rettspraksis har høyesterett kommet frem til enkelte prejudikater som kan suppleres til kjl.

    i all hovedsak skal varen skal være i alminnelig funksjonsdyktig stand, med en vanlig driftssikkerhet, og hvis produktet har sviktet etter vanlig tilbørlig og pliktoppfyllende bruk fra kjøperens side, vil det kunne reklameres på produktet. det er at sannsynlighetsovervekt for at svikten eller mangelen forelå på kjøpstidspunktet. dette kom til uttrykk i den kjente "videospillerdommen".

    dette er et ekstremt kort utdrag av noen av de vesentlige elementene som må vektlegges ved mangelsvurderingen ved et produkt. dette er på ingen måte en uttømmende liste over egenskaper som skal være tilstede for å kunne kreve reklamasjon, så ikke tro at de få avsnittene jeg skrev ovenfor er nok til å få gjennomslag på en reklamasjon.

    mvh einar

  4. #4
    Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Rens innsiden. Den lille leser-dingsen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •