Wii - IR sensorbar - skadelig for øynene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Wii - IR sensorbar - skadelig for øynene?

Var ganske i tvil på om dette (avforum.no) er rett plass å spør om følgende spørsmål, men la gå, er så mye kunnskap her inne, så treffer muligens rette person.

Slik det er, så bruker jeg en hjemme snekret ir sender jeg har laget av ett par IR power leds, og en liten driver krets, med usb som strøm forsyning. Usb porten på wii'en står alltid på (pga av noe wifi greier) selv om wiien er satt på standby.

Grunnen til jeg måtte gjøre dette var fordi vanlige "sensor barer" ikke var kraftige nok når jeg sitter 5 meter fra lerrete. Med den nye IR senderen min, så kan jeg sitte 5 meter ifra, og ha sensitiviteten på 2 uten problemer.

LEDene er på 1 watt, og jeg har 2 stk av de.
    Intensiteten ligger på ca 80.000mcd x 2 da...

Jeg har samme LED bare i farger eller hvit, og kobler jeg dem opp, så er det jo ubehaglig. kan for eksempel ikke se på en film fordi lyset får pupillen til å lukke seg.. men med IR så holdes jo pupillen seg helt åpen (hvis det er en mørk scene på filmen eller spillet)

Det jeg lurer på er, hvor høy intensitet må IR lys ha for at øynene skal ta skade?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som vet?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke til skadeligheten til IR.

Men Wii har jo to typer stand by - en hvor den kan ta i mot mail og slikt og statuslampen lyser oransje - og en som er helt av hvor det lyser rødt. Du kan velge hvilken type du vil ha i menyen.

Går ut i fra at usben skrus av ved den sistnevnte?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer chew sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yahoo answers
    In general, it is hard to find light sources in the IR that are powerful enough to do damage, in either wavelength range. Diffuse sources, like the ones used to heat things, are not going to be powerful enough. And things in consumer products (laser mice, remote controls, etc) are going to be made weak enough to not cause damage for legal reasons. But if you are talking about IR lasers or powerful night illumination systems, eye damage is certainly an issue and IR lasers cause more laser eye injuries than all other types of lasers.
    sakset dette ut i fra et lengre svar som jeg fant på

Will a bright infrared light damage your eyes if you look at it too much? - Yahoo! Answers

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mr.spakk!
    jo, skrur jeg av wii'en sånn at det røde lyset kommer, så er det jo nada problem, og alle usb skrus av.
    Men tenk hvis en sitter å spiller i 4-5 timer..

chew.
    mye go info der! men ennå litt usikker.. forstår det slik at ser du på synlig lys som er skadelig/ubehaglig, så vil IR med samme styrke være mer skadelig (siden pupillen ikke lukker seg eller du blunker og ser vekk).

Nå var det bare å finne deffinisjon på hva som er skadelig..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •