Oppklaring ang lyd i PS3.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppklaring ang lyd i PS3.

Har lest litt rundt ang kvaliteten på lyd fra PS3 vs standalone spillere og stadig vekk så nevnes det at PS3 ikke er så bra lydmessig som diverse standalone modeller. Hva kommer det av? jeg var av den oppfatningen at så lenge HDMI var koblet til så var det receiveren som tolket datastrømmen og at det er den som dekoder dette og står for lydkvaliteten. Har jeg helt feil her?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Har lest litt rundt ang kvaliteten på lyd fra PS3 vs standalone spillere og stadig vekk så nevnes det at PS3 ikke er så bra lydmessig som diverse standalone modeller. Hva kommer det av? jeg var av den oppfatningen at så lenge HDMI var koblet til så var det receiveren som tolket datastrømmen og at det er den som dekoder dette og står for lydkvaliteten. Har jeg helt feil her?
    Ja !

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Recieveren din kan dekode de "vanlige" formatene, mens de nye HD formatene er det PS3 som må ta seg av, fordi den ikke har støtte for Bitstreaming av HD lyd.

Men hvorfor den angivelig gjør den interne dekodingen dårligere enn de fleste andre spillere veit jeg ikke. Men kan noen ganger få inntrykk av at den for dårlig karakter på lyd pga manglende 7.1 analog utganger og ingen Bitstreaming av HD lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Recieveren din kan dekode de "vanlige" formatene, mens de nye HD formatene er det PS3 som må ta seg av, fordi den ikke har støtte for Bitstreaming av HD lyd.
    OK! Så når det står PCM i REceiveren min, dvs en RXV-1800 fra Yamaha, så betyr det da at den sender en tilnærmet PC .wav lyd gjennom forsterkeren som den da har dekodet selv fra plata?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ps3 dekoder lyden på en utmerket måte,har testet mot Samsung 1500 og en Sony 550 og vi blir bare mer og mer glad i ps3.Sonyen og samsungen ble spilt på en Pioneer lx70 mens ps3 ble kjørt på en Marantz sr9600 der ps3 dekodet lyden.Nå er det jo brukt 2 forskjellige receivere da så det blir vel ikke helt rett men vi var enige at kombinasjonen med ps3/marantz var det som gav best lyd.Blir vel litt urettferdig da sistnevnte er en dyrere kombinasjon men ps3 kan da ikke være så ille.Frontene som ble brukt var Dali mentor 5,er usikker på resten

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK! Så når det står PCM i REceiveren min, dvs en RXV-1800 fra Yamaha, så betyr det da at den sender en tilnærmet PC .wav lyd gjennom forsterkeren som den da har dekodet selv fra plata?
    Jeg trur jeg fort havner ut på glattisen hvis jeg skal begynne å prøve å forklare i detaljer

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trur jeg fort havner ut på glattisen hvis jeg skal begynne å prøve å forklare i detaljer
    He he, tror jeg skjønner opplegget nå. Har fått inntrykk av at Dolby Digital gir sånn ca MP3 komprimert kvalitet ut i hver kanal, mens PCM lyd er tilnærmet original CD lyd ut i hver kanal, mens True HD er original HD lyd ut i hver kanal
    ER jeg inne på noe her?

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dekoding skjer etter en algoritme som i PS3 regnes ut via software og i standalone via hardware (sånn grovt sett). Det skulle i prinsippet ikke være noe forskjell på digital lyd om det kommer fra den ene eller andre kilden. Det må i så fall komme av andre faktorer som f.eks drevet i PS3 som skaper små lesefeil osv. Tror man skal være over middels sær om man skal kunne påpeke reelle forskjeller på den ene typen dekoding fremfor den andre.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, tror jeg skjønner opplegget nå. Har fått inntrykk av at Dolby Digital gir sånn ca MP3 komprimert kvalitet ut i hver kanal, mens PCM lyd er tilnærmet original CD lyd ut i hver kanal, mens True HD er original HD lyd ut i hver kanal
    ER jeg inne på noe her?
    Nja, PS3 dekoder og sender HD formatene som PCM og er da i teorien samme kvalitet som om de skulle blitt dekodet av tilsvarende kvalitets dekoder i reciever.

Så lyden du får ut i høytalerene når du velger f.eks True HD på BD'n og setter PS3 til å sende PCM er faktisk True HD.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Dekoding skjer etter en algoritme som i PS3 regnes ut via software og i standalone via hardware (sånn grovt sett). Det skulle i prinsippet ikke være noe forskjell på digital lyd om det kommer fra den ene eller andre kilden. Det må i så fall komme av andre faktorer som f.eks drevet i PS3 som skaper små lesefeil osv. Tror man skal være over middels sær om man skal kunne påpeke reelle forskjeller på den ene typen dekoding fremfor den andre.
    Så da blir det feil å si at en BD spiller som sender bitstream er bedre enn noen annen så lenge den har støtte for det, mens PS3 som ikke har støtte for bitstream skal da konkurrere med receiverne om hvem som gjør dekoderjobben best?

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da blir det feil å si at en BD spiller som sender bitstream er bedre enn noen annen så lenge den har støtte for det, mens PS3 som ikke har støtte for bitstream skal da konkurrere med receiverne om hvem som gjør dekoderjobben best?
    Den er bedre enn PS3 i den forstand at den har en egenskap som PS3 ikke har, men det er ikke gitt at den gir bedre lyd.

Etterhvert som BD-Live blir mer utbredt vil det komme mer og mer ekstramateriale, f.eks. nedlastbare kommentatorspor, der lyden på ekstramaterialet må mikses sammen med originallyden på disken. Da MÅ faktisk dekoding skje i spilleren dersom man ønsker HD-lyd. Så på litt sikt kan det hende at man faktisk anser spillere som dekoder som bedre enn de som sender bitstrøm

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville tro at en PS3 har evig mye mer prosesseringskapasitet enn en stakkars AV-Reciver? Og at den derfor er vel så kapabel til å pakke ut HD-lyd. Er ikke "pakkingen" av True HD nærmest for flac/zip-komprimering å regne? Det sendes 192kHz/24bit 7.1 PCM fra PS3 mener jeg å ha lest?

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kan noen ganger få inntrykk av at den for dårlig karakter på lyd pga manglende 7.1 analog utganger og ingen Bitstreaming av HD lyd.
    Har heller aldri sett poenget med analoge 7.1-utganger om man har en moderne reciver / AV-prosessor som tar alt dette inn via HDMI.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Ville tro at en PS3 har evig mye mer prosesseringskapasitet enn en stakkars AV-Reciver? Og at den derfor er vel så kapabel til å pakke ut HD-lyd. Er ikke "pakkingen" av True HD nærmest for flac/zip-komprimering å regne? Det sendes 192kHz/24bit 7.1 PCM fra PS3 mener jeg å ha lest?
    Nja, i receiverene gjøres vel oppakkingen i hardware mens PS3 (antagelig) gjør det i software. Men uansett så er ikke oppakking/dekoding så enormt krevende, så både receivere og PS3 gjør det helt utmerket.

Dekode HD lyd er sammenlignbart med på å pakke opp en zip-fil, og det går rimelig greit samme hvor gammel og treg PC man har...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Den er bedre enn PS3 i den forstand at den har en egenskap som PS3 ikke har, men det er ikke gitt at den gir bedre lyd.

Etterhvert som BD-Live blir mer utbredt vil det komme mer og mer ekstramateriale, f.eks. nedlastbare kommentatorspor, der lyden på ekstramaterialet må mikses sammen med originallyden på disken. Da MÅ faktisk dekoding skje i spilleren dersom man ønsker HD-lyd. Så på litt sikt kan det hende at man faktisk anser spillere som dekoder som bedre enn de som sender bitstrøm
    Men den ekstra egenskapen den har blir vel jo overlatt til forsterkeren. Eller kan en velge hvem som skal dekode lyden? Forsterker eller spiller?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Har heller aldri sett poenget med analoge 7.1-utganger om man har en moderne reciver / AV-prosessor som tar alt dette inn via HDMI.
    Litt O.T her men signaturen din er vel forumets beste. LOL!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men den ekstra egenskapen den har blir vel jo overlatt til forsterkeren. Eller kan en velge hvem som skal dekode lyden? Forsterker eller spiller?
    Ja, i spilleren velger man om spiller skal dekode (spiller sender lyd som dekodet PCM) eller om receiverren skal dekode (spiller sender lyd som bitstrøm).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke den tekniske begrunnelsen, men etter at jeg byttet fra PS3 til standalone ble både lyd og bilde bedre, tildels markant bedre. Ikke skjønner jeg hvorfor...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Ja, i spilleren velger man om spiller skal dekode (spiller sender lyd som dekodet PCM) eller om receiverren skal dekode (spiller sender lyd som bitstrøm).
    Som dekodet PCM? Samme som PS3? om man velger fra spilleren? Da skjønner jeg fortsatt ikke hvorfor forskjellige spillere skal ha forskjellig lydkvalitet, hvis det da ikke er bedre å dekode fra spiller og sende i PCM enn å bitstreame til receiver og la den gjøre jobben. Eller kanskje da om man har en receiver som dekoder dårligere enn spilleren man har.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer kansje oppdatering til Bitstream overføring av HD lyd også.

Men gjentar at det er bare kansje.

Syns PS3 gjør en god jobb jeg.
    MPCM (MultikanalsPCM) er ikke noe svakere en Bitstream etter min mening.

Med mindre du har en reciver som Z11.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •