PS3+QNAP109+Squeezebox+Router+Receiver= HJELP!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PS3+QNAP109+Squeezebox+Router+Receiver= HJELP!!

Er i ferd med å kjøpe en ps3 til gutta mine (det er ihvertfall unnskyldningen:grin: ) og har i den forbindelse en del spørsmål jeg håper å få klarlagt før julaften...
    Oppsettet i dag er qnap + SB kablet til Linksys 54g router og receiver.

Har en god del dvd filmer som kommer til å rippes til qnap'en i iso/img format, samt noen få .mkv filer.

Lyd kommer jeg til å fortsette med på Sb'en, mens filmer kommer til å spilles av på ps3'en.

Trenger jeg gibabit ethernet eller holder det med 100mbs som jeg har i dag?

Er det andre ting jeg behøver å tenke på?

Er det andre med tilsvarende oppsett som kan/vil dele noen erfaringer?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Jeg har et ganske identisk oppsett som deg; TS-109, Squeezebox Duet og PS3, (Og Sony W2000 TV) alle kablet samt Squeezebox Boom på trådløs.
    Bruker TwonkyVision på Qnapen til å streame film til PS3, når det gjelder HD filmer (.mkv) må de innom et program på PCen som heter mkv2vob før de virker, ellers funker det helt supert!
    MEN jeg tror ikke ISO eller img filmer fungerer så bra, de må nok enten rippes som ts-filer eller kodes som divx el.
    Kjører også SqueezeCenter på Qnapen, til tider litt tregt, tenker spesielt på web-interface men fungerer greit for meg.

Qnapen brukes også til å laste ned litt torrents vha Download Station som funker helt topp. For å flytte ferdige filer fra downloads-mappa til multimedia-mappa bruker jeg bare web-interface så går det lynkjapt.

Er det mer du lurer på er det bare å spørre

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører du en ruter med 10/100/1000mb eller 10/100?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Kjører du en ruter med 10/100/1000mb eller 10/100?
    Jeg bruker gigabit men det burde vel gå greit på 100 også.. Du kan jo evt kjøpe en liten switch som enhetene er koblet til i stedet for switchen i ruteren?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tenker også litt på lignende oppsett, men må PCen være på i prosessen?

Hei

Jeg har en Sonos som steamer fra en NAS (Synologi CS407, 2 tb disker som speiles). Jeg har endel filmer lagret på NAS-løsingen, og ser dette idag via pc-tv.

Vurderer sterkt å kjøpe inn en playstation 3 for spilling, men også for å kunne håndtere filmer fra NAS serveren. Vil jeg kunne klare å bruke NAS som mediaserver til playstation, og da ha HDMI fra Playstation og til TVèn og da få HD kvalitet?

(så TwonkyVision evnt kunne lastes ned og kjøres på NASèn, hvis dette må til for at Ps3 skal kunne finne NASèn).

Christian

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av groomz
    Hei

Jeg har en Sonos som steamer fra en NAS (Synologi CS407, 2 tb disker som speiles). Jeg har endel filmer lagret på NAS-løsingen, og ser dette idag via pc-tv.

Vurderer sterkt å kjøpe inn en playstation 3 for spilling, men også for å kunne håndtere filmer fra NAS serveren. Vil jeg kunne klare å bruke NAS som mediaserver til playstation, og da ha HDMI fra Playstation og til TVèn og da få HD kvalitet?

(så TwonkyVision evnt kunne lastes ned og kjøres på NASèn, hvis dette må til for at Ps3 skal kunne finne NASèn).

Christian
    Før jeg kjøpte Qnap hadde jeg en god gammel DS-101 som jeg brukte til mediaserver til PS3, og det fungerte fint det også. Hadde noen HD-klipp der og, men det var ikke .vob men mp4. CS407 med Twonky, derimot, burde så langt jeg kan skjønne klare det fint!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

Takker, skal lese litt mer, så mulig jeg går til innkjøp...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bytte av router....

Har kjøpt en Dlink 655 som jeg skal erstatte en Linksys 54g.
    Har sett at Dlinks router har 192.168.0.1 som standard ip, mens Linksys har 192.168.1.1.
    Har allerede gitt qnap'en og Squeeseboxen faste ip adpresser. Henholdvis 192.168.1.109 og 108.
    At routerener endrer fra 192.168.1.. til 192.168.0.., vil dette ha noen praktisk betydning?

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100mbit skal holde fint, fordelen med kabel er ikke bare hastigheten, men også stabiliteten. Trådløs kan teoretisk holde til HD-streaming, men ikke i praksis siden signalene er litt jojo.

Skal du streame rett fra ISO så må du nok ha en pc med på laget. PS3 Media Server klarer faktisk dette, men er en mediaserver som må kjøre på en pc (XP/Linux). Du kan selvsagt mappe opp NAS'en via PMS, men da forsvinner litt av det som er fint med NAS..

PS3 er dessverre kompromissets boks, men det er fint lite annet til samme pris (om noe, har lett og lett) som dekker såpass mye som PS3'n gjør. Dog krever det som regel en pc som står i bakgrunn og litt knoting for å få ting helt på stell.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt en Dlink 655 som jeg skal erstatte en Linksys 54g.
    Har sett at Dlinks router har 192.168.0.1 som standard ip, mens Linksys har 192.168.1.1.
    Har allerede gitt qnap'en og Squeeseboxen faste ip adpresser. Henholdvis 192.168.1.109 og 108.
    At routerener endrer fra 192.168.1.. til 192.168.0.., vil dette ha noen praktisk betydning?
    Nei, ingen praktisk betydning.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva bertyr a mappe pms'en (tenker da spesielt på pms'en)

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pms? tipper han mener Ps3 Media Server.

Altså at en pc med pms leser fra NAS og streamer videre til ps3.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, neste spørsmål.
    Da iso filer ikke er så godt likt av ps3'en, hvilke format(er) er det best å konvertere til som senere kan bli streamet direkte fra nas'en?
    Vil gjerne beholde et/to språk samt muligheten for subtitles.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering, Kjøpt inn popcorn a-110 og streamer HD

Hei

Jeg tenkte bare å nevne oppsettet mitt... og erfaring etter 2 dagers bruk av Popcorn A-110.

Jeg har en 42Z3030D TV med hdmi 1.3 utganger. Til en av de har jeg koblet en Popcorn A-110 til via medfølgende kabel. Popcorn er koblet til routeren via en "Develo, nettverk gjennom strømnettet" og står i stua. Slik at jeg har nas server, router, trådløs ruter, printer osv i en bod.

På Tven via Popcornèn streamer jeg nå webtjenester (youtube, lastfm osv) fra internett og filmer/bilder fra en NAS server. (Synologi CS407). All musikk kjører jeg med en Jasmine rørforsterker, med Sonos system som streamer fra samme NAS server.

Popcornèn streamer filmer fra NAS serveren uten hakking... var overrasket over hvor bra dette fungerte!. Har testet img, avi filer, uten problemer. Testet en windows mediaplayer testfilm på 1080p, og det gikk også uten hakking. Laster ned noen mkv testfilmer nå...så jeg får testet dette også. Jeg har ennå ikke funnet et format den ikke takler, img, iso, mpeg, og alle avi varianter osv fungerer fint.

Elsker at denne spilleren spiller alle formater jeg prøver med....Xboks og Playstation har jeg hørt er ikke like greie å ha med å gjøre.

Bilder fungerte fint, musikk har jeg hørt er litt problematisk, men her bruker jeg kun Sonos.

Webtjenestene er ikke helt stabile. Ting henger ofte, og må da restarte hele boksen. Ut i fra hva jeg har lest på nettet, er ikke dette ukjent.

Skal nå vurdere å kjøpe inn en surrond forsterker, slik at jeg får utnyttet DolbyTrue HD lyd....

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, neste spørsmål.
    Da iso filer ikke er så godt likt av ps3'en, hvilke format(er) er det best å konvertere til som senere kan bli streamet direkte fra nas'en?
    Vil gjerne beholde et/to språk samt muligheten for subtitles.
    Listen over videofiler PS3 støtter er som følger:
    Følgende filtyper kan spilles av under (Video).
    videoformat på Memory Stick
    Kode:
    - MPEG-4 SP (AAC LC)
    - H.264/MPEG-4 AVC High Profile (AAC LC)
    - MPEG-2 TS(H.264/MPEG-4 AVC, AAC LC)
    MP4-filformat
    - H.264/MPEG-4 AVC High Profile (AAC LC)
    MPEG-1 (MPEG Audio Layer 2)
    MPEG-2 PS (MPEG2 Audio Layer 2, AAC LC, AC3(Dolby Digital), LPCM)
    MPEG-2 TS(MPEG2 Audio Layer 2, AC3(Dolby Digital), AAC LC)
    MPEG-2 TS(H.264/MPEG-4 AVC, AAC LC)
    AVI
    - Motion JPEG (Linear PCM)
    - Motion JPEG (μ-Law)
    AVCHD (.m2ts / .mts)
    DivX
    WMV
    - VC-1(WMA Standard V2)
    Lista ser ved første øyekast ganske imponerende ut, men har sine begrensninger. Skal du rippe f.eks DVD'er så ripper du til .vob, det støttes direkte. MEN du får ikke velge lydspor eller undertekst ved streaming. MKV-kontaineren som er den vanligste på alt nedlastbart innnhold støttes IKKE, men kan enkelt konverteres til .vob ved hjelp av verktøyet mkv2vob (meget enkelt i bruk).
    Poenget er at PS3 er litt kranglete når det kommer til alle andre filtyper enn hva som funker direkte (og det er stort sett de samme filtypene som Microsoft liker best). Skal man streame fra NAS er man begrenset til typisk MP3-filer for lyd, jpg for bilder og wma til video. Alt annnet krever enten en mediaserver som transcoder i sanntid eller at man konverterer alt på forhånd.
    Selve konsollen har absolutt det som trengs for at alt burde funnke som bare rakker'n, men det er vel noen sterke krefter som holder igjen for filtyper som f.eks mkv og flac ikke skal støttes direkte. Desverre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •