ny bærbar pc! for høyt prosessor bruk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ny bærbar pc! for høyt prosessor bruk?

har en helt ny pc som jeg fikk i posten i går.
    hp tx-2590 vista home basic.

prosessorbruken i oppgavebehandlig ligger konstant over 20% og as we speak rundt 40-50.
    internett er deaktivert og det er ingen installerte programmer på.
    er dette normalt?
    har ingen erfariger med vista tidligere, har bare kjørt xp.

takker for svar.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er ikke normalt. Har du sjekket hvilke prosesser som bruker cpu'n?

Ellers på generell basis kan du enkelt optimalisere vista ved noen enkle trinn:

1 - Høyreklikk på (min) "Datamaskin" og velg "egenskaper". Velg "systembeskyttelse" og sørg for at det er deaktivert.

2 - Trykk så på bokmerket "avansert" og "innstillinger" under "ytelse". Velg "egendefinert" og sørg for at ingen bokser er merket bortsett fra "Aktiver skrivebords sammensetning", "Bruk et bakgrunnsbilde for hver mappetype", "Bruk visuelle stiler på vinduer og mapper", "Kantutjevning av skjermskrifter" og "vis miniatyrbilde i stede for ikoner".

3 - Hvis du har 4GB ram eller mer, og ikke bruker tunge grafikkprogrammer etc kan du gå til bokmerket "avansert" og trykke på "endre". Velg hver disk i systemet en etter en, og velg "ingen sidevekslingsfil" og trykk "angi" (for hver disk). Får du i ettertid feilmeldinger om at programmer har gått tom for minne setter du en av diskene dine til "systemstyrt størrelse" i stede.

4 - Lukk vinduer så du kommer tilbake til egenskaper for (min) datamaskin. Velg "Windows Update" og trykk på "endre innstillinger". Velg "aldri se etter oppdateringer" og trykk "ok". Trykk så på "sikkerhetssenter" og velg "endre hvordan sikkerhetssenter varsler meg", og velg "ikke varsle meg og ikke vis ikonet". Lukk alle åpne vinduer. Du har nå deaktivert automatisk oppdatering som sparer deg resurser, men det er da svært viktig at du kjører windows update fra kontrollpanel manuelt regelmessig!

5 - Gå inn på (min) datamaskin og høyreklikk på c:\ disken din og velg "egenskaper". Trykk på "verktøy" og velg "defragmenter". Sørg for at "kjør etter tidsplan" ikke er merket. Dette deaktiverer automatisk defragmentering, så husk å utføre det manuelt fra tid til annen. Kan da anbefale å google defraggler og laste det ned, og bruke det i stede for windows.

Ellers bør du følge med på hvor mange prosesser du har kjørende (samme vindu som du sjekker cpu %) og hvis dette begynner å komme opp i 60-70 stk er det for mye som ligger å kjører i bakgrunnen. Velger du kjør og skriver inn "msconfig" og trykker enter dukker det opp et verktøy du kan styre oppstartsprogrammer og prosesser med.

En annen svært viktig faktor er hvordan Antivirus/Internet Security program du bruker. Her er det mange grove syndere på resursbruk!

Med godt nettvett er det ikke noe problem å ikke bruke slike sprogrammer så lenge du er flink til å ta backup av viktig data. Ellers er avg å anbefale. Gratis og bruker svært lite resurser.

Håper dette hjlper deg å få orden på systemet

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    meget fin guide du tok deg tid til der. takker for det.

når det gjelder prosessbruken så varierer det mellom:
    trustedInstaller.exe
    En og annen Svhost.exe
    perfmon.exe

disse skiller seg meget godt ut.
    har googlet de og sett hva det er for noe.

Ellers gjorde jeg alle stegene i guiden din, ram bruken gikk bra ned og ble en god del minde prosessorbruk. avinstallerte alle unødvendige HP programmvare og norton i samme slengen. så no ligner det noe her.

på denne opplevelses scoren ligger laptopen på 3,6. der grafikk er tellende.

takktakk.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må forøvrig si at Norton Internet Security bruker omtrent like mye prossessorkraft som et gjennomsnitlig passasjer fly med alle funksjoner på.

Det bør nesten være ulovlig å gi ut programmer som krever så mye av datamaskinen. Husker selv å ha hatt det og da var ikke datamaskinen spesiellt rask. Treg oppstart, noe lagg i gaming osv....=P Seff treig shutdown også!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •