Godlyd fra PS3? Format? Streaming? Lagring?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Godlyd fra PS3? Format? Streaming? Lagring?

Denne tråden kunne passet i flere av kategoriene, men jeg prøver her.
    Jeg er ute etter å få best mulig lyd fra PS3, men brukervennlighet er også et stikkord.

CD/DAC:
    Pr i dag har jeg PS3 koblet optisk til en Denon AVR-3806, og hva CD-avspilling angår, er vel Dacen i 3806 den største flaskehalsen.
    - Hvor god/dårlig er egentlig dacen i 3806 og PS3?
    - Hvor dyr/hvilken ekstern dac ville dere anbefale som oppgradering?

STREAMING:
    Jeg har PS3 koblet til en stasjonær pc via nettverkskabel og streamer mp3.
    Dessverre ble mye av musikken jeg har rippet med for dårlig bitrate, da tanken dengang bare var litt bakgrunnsmusikk når jeg jobbet på pcen.
    Så hva burde jeg gjøre?
    - Fortsatt rippe mp3, men med høyere bitrate, og i tilfelle hvor høy?
    - Heller velge AAC, som PS3 støtter?
    - Hvilket rippe/konverteringsprogram anbefales?
    Jeg antar at det å la f.eks TVercity konvertere on the fly ikke er noen god løsning mtp lydkvalitet.
    Og wav tar VELDIG stor plass.

LAGRING:
    Kan det være en like god ide å lagre musikken direkte på harddisken til PS3?
    Kan man da oppnå noen god brukervennlighet, mappestruktur, søkemuligheter etc?
    Og hvordan skal man kunne rippe/konvertere/lagre på enklest mulig måte?

Da håper jeg folket kaster seg over emnet og blir med å finner beste metode for å tyne godlyd fra en spillmaskin! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kommer til CD/DAC overlater jeg den til andre å svare på, da jeg ikke har noen forutsetninger til å svare på akkurat denne delen.

Når det kommer til streaming og koding av CD'ene dine, så kommer det ann på dine behov:
    - MP3 er et gammelt alternativ, som ikke gir best lydkvalitet og tar opp "stor" plass. Fordelen at "alle" støtter dette, CD-spiller, bilstrero, mp3-spillere, PC'er, PS3 osv.
    - AAC gir bedre lydkvalitet og tar mindre plass (alt avhengiger av bitrate selvfølgelig), men ulempen er at kun PS3, PC og få andre mediaspillere støtter dette. AAC finnes også med forskjellige profiler, PS3 støtter kun LC (Low Complexity).
    - Men tredje alternativet er å rippe alt til FLAC (lossless) som gir best lydkvalitet, men det tar stor plass (40-50% av WAV). I tillegg støttes ikke denne native av PS3, men du kan transcode dette til WAV via TVeristy og spille det av på PS3en. Men da trenger du altså en mediaserver med mye diskplass.

Angående lagring, så foretrekker jeg mediaserver framover lagring på PS3'en. Jeg har mye større plass, "alle" klientene kan bruke samme mediabibliotek, jeg får sikrere lagring (backup + RAID-5) og jeg bruker en PC med god GUI for å sortere og kategorisere filene.

Når det kommer til ripping/konvertering og slikt, så må det sies at jeg bruker Linux, mens jeg antar du bruker Windows. Så da overlater jeg tråden videre til noen andre.

Lykke til med oppsettet ditt :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hmmm, trenger en forklaring her!
    Du er positivt overrasket over den analoge utgangen, den optiske utgangen derimot er helt rævva, men "selvfølgelig" bedre enn den analoge (som var bra)?

Jeg har stillt litt spørsmål rundt lydkvalitet og beste løsninger i denne tråden:
    http://avforum.no/forum/konsoller-pc...g-lagring.html

Har vurdert ekstern dac, men det er altså ingen god ide? Eller?
    Det som skjer over den optiske utgangen skjer også analogt.
    Men den analoge utgangen er ikke er god nok til å avsløre "feil" på samme måte som en optisk utgang til en high-end Dac gjør. Jeg "aner" jo at feilene er der via de analoge utgangene også, men jeg får det ikke slengt opp i trynet. Denne "feilen" er altså at den resampler alt til 48khz, jeg ikke i prinsippet mot resampling, det virker bare som om resamplingen ikke holder høy nok klasse. Når man spiller av CD-plater , så resampler den ikke. (Hvis man ikke har valgt upsampling til 88.2/176.4 i options da)

Den analoge utgangen kan fortsatt være god selv om resamplingen er dårlig.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da forstår jeg bedre, tror jeg.
    Alt som streames blir altså resamplet, mens ved avspilling av cd unngår man dette. Hvordan er da lydkvaliteten ved avspilling av cd igjennom en bra DAC?
    Synes du drivverket gjør en god jobb, som ren cd avspiller?
    Og hvis jeg forstår deg rett er altså analog delen i PS3 rimelig god?
    Og viktigst av alt, vil det å kjøre via en ekstern DAC ha noe for seg, mao er det en oppgradering verdt pengene eller vil det bare fremheve svakhetene?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD lyd:

Man kan jo kjøre bitstream fra PS3 via optisk/coax til en god receiver.

Jeg vil umiddelbart tro at DAC'en i en receiver er mere påkostet enn i en PS3 - men det er bare noe jeg TROR!

Evt til en ekstern DAC - da MÅ man vel kjøre bitstream og ikke PCM

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    OK, da forstår jeg bedre, tror jeg.
    Alt som streames blir altså resamplet, mens ved avspilling av cd unngår man dette. Hvordan er da lydkvaliteten ved avspilling av cd igjennom en bra DAC?
    Synes du drivverket gjør en god jobb, som ren cd avspiller?
    Og hvis jeg forstår deg rett er altså analog delen i PS3 rimelig god?
    Og viktigst av alt, vil det å kjøre via en ekstern DAC ha noe for seg, mao er det en oppgradering verdt pengene eller vil det bare fremheve svakhetene?
    For å være ærlig har jeg ikke testet med CD i PS3. Skal se om jeg får gjort det.
    Resamplingen gjelder bare 2 kanals lyd, untatt fra CD. DD/DTS/HIREZ formatene skal etter sigende være bitperfekt. Man skal se bort fra at Sony kan komme til å fikse resamplingen i nyere firmware. Den analoge utgangen er støyfri, uten forvrengning, og bassen er som den skal være. Jeg har ikke finlyttet til den, men kanskje jeg skulle gjort det også.

Rapport kommer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •