Hei

God jul og godt nyttår!

edit; kort versjon:
jeg planlegger kjøp av anlegg til ps3 og stua og lurer på om noen har noen forslag, eventuelt svar på om dette systemet er noe som jeg burde gå for eller styre unna. og prisnivået er ca 6000 kroner +/- 500 lappen

Vet ikke helt om jeg burde plassere denne under audio delen eller her (når det er mest rettet mot bruk av spill og film fra konsollene), men jeg plasserte den nå her. Må gjerne flytte den om dere mener den er feil plassert.

Nå som jeg har alle "next-gen" konsollene og fått meg en full-hd tv så gjenstår det da noe for å forsterke lyd kvaliteten (for tv-lyd er jo ikke akkurat top-notch). Har da lest litt her på avforumet og litt andre plasser om dette da jeg har mindre kunnskaper om dette med lyd, surround og generelt hifi. Problemet er bare at det er så mye forskjellig på nettet og et hav av muligheter som gjør det ganske vanskelig for en som ikke helt vet hva en ser etter.. Så tenkte jeg at jeg kunne spørre de som burde ha bra peiling på dette, nettopp dere!

Som sagt ønsker jeg et anlegg i stua som jeg kan koble til ps3/360 (og eventuelt wii) for så å bruke disse til å spille av film, musikk og spille spill. Jeg har ikke noen ønsker om å kjøpe noen andre spillere (typ radio, cd, dvd o.l.) så det jeg trenger er vel høytalere og reciever/forsterker (hva er egentlig forskjellen?) samt kabler og slikt. Det er så mye tekniske spesifikasjoner på ditt og datt at jeg går helt i surr. Lest om flere av dem på wikipedia, men det blir ganske mye å holde styr på.

Skulle også ønske jeg var noe annet enn student for tiden så jeg kunne gå mye høyere opp i prisklasse (for ja, prisen jeg må legge meg på er ganske lav dessverre).

Jeg har en tanke om å skaffe meg et 5.1 anlegg, for jeg føler ikke at jeg trenger større. Billigere blir det og Prisklassen jeg kan strekke meg til er 6000 ( et par hundre over går jo greit, men noe mer enn 500 går utover livssituasjonen er jeg redd :P ) Jeg vet at jeg tenker mye mer over kvalitet på lyden enn gj.snittet, men samtidig ikke er på nivået med de "store gutta" :-D (skjønner at man ikke får det beste til 6000 kroner akkurat, men det finnes vel noe som er bedre enn annet)

Har generelt god peiling på tekniske ting (og mye mer enn gj.snittet) så dere trenger ikke kjøre på med en abc-123 forklaring (det jeg ikke skulle skjønne googler jeg eller søker på wikipedia før jeg eventuelt spør).

Har sett litt rundt og fant dette systemet. Jeg vet lite om det er bra eller dårlig, men kanskje det kan gi en pekepinn på hva jeg er ute etter.

Hadde vært veldig hyggelig om dere kunne hjelpe meg med å finne noe som kunne passe til mitt bruk og i min prisklasse (6000kr) Og jeg takker på forhånd for alle som kommer med inspill!