Miniguide; Mediastreaming til PS3 [oppdatert 29/1-10]

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 24 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 468
    Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Miniguide; Mediastreaming til PS3 [oppdatert 29/1-10]

Playstation Media Server (PMS)
    !!OBS!! Ikke oppdater Java til "Version 6 Update 18", da stopper all streaming!!
    PMS er en egen mediaserver som er laget av en ivrig franskmann. Han syntes alt annet var crap og ville ha noe som fungerte, hvilket han i all hovedsak har fått til. PMS streamer alt mellom himmel og jord, samt ISO-filer, rar/zip/arj-sett og ikke minst med teksting. Han har også lurt PS3'n til å spille DTS over streaming.
    Jeg har tidligere brukt den på Xp og nå på Windows 7 64bit.
    Fremgangsmåte for installasjon:
    Installer Java, siste versjon (PMS henter ned java selv hvis du ikke har det installert) -LINK-

Installer PS3 Mediaserver, siste versjon finner du her: -LINK-
    Smart med en restart etter alt dette, vips det er alt.

Opsjon for 'avanserte' brukere: (dette kreves for å vise undertekster på vobsub-format, typisk brukt av DVD-ripper laget med MakeMKV)
    Legg inn AviSynth 2.5.7 -LINK
    Last ned og pakk ut unicode VSFilter.dll til C:\Program Files (x86)\AviSynth 2.5\plugins -LINK-

PMS FAQ og guider: -LINK-
    PMS-tråd her på AVforum.no -LINK-

Jamcast - Musikkserver
    Denne applikasjonen åpner for streaming av Spotify, Pandora, Last-fm osv!!
    I tillegg støtter den sortering etter 'Album artist', ypperlig for oss med mye CD'r med miksa musikk.
    Installer Jamcast som du finner her: Jamcast - Home
    I tillegg til at den kan streame musikk til PS3'n så oppretter den et virtuelt lydkort på pc'n din. Kjører man igang f.eks Spotify da, så vil lyden rutes via det virtuelle lydkortet og streames til PS3'n.

Bakdelen er selvsagt at sporbytte osv må skje via serverPC'n. Har man en bærbar i stua, kan man selvsagt legge Jamcast direkte inn på den.
    I mitt tilfelle har jeg tilgang via bærbar pc i stua og remote desktop til serveren i kottet. Skal man styre dette via RDP, så husk å skru av funksjonen som kan sende lyden til den PC'n du styrer fra.
    Når man oppretter tilkobling til eksternt skrivebord så velger man <alternativer> i bunn, deretter fanen <lokale ressurser>. I valget <Ekstern lyd> så må du velge <Spill av på ekstern datamaskin>.
    Gjør man ikke dette vil lyden forsvinne fra PS3'n, da den blir rutet til der du sitter. Den feilsøkingen unner jeg ingen andre

Windows Media Player
    Har du kun MS-godkjente filtyper (MP3, .jpg, wma) som også samstemmer med PS3's støttede filtyper er WMP11 meget enkel i bruk. Den transkoder ingenting så su er som sagt avhengig av standardformater, noe de fleste i alle fall har musikken sin i.
    Åpne WMP -> gå til fanen 'Library' -> velg 'Media Sharing' og huk av for 'Share my media'. WMP finner da PS3'n som ukjent enhet og den trykker du på og velger 'Allow'.
    Det var det, skru på PS3'n og WMP-ikonet dukker opp under musikk/bilder/film menyen på XMB. Intuitiv navigering så dette finner du ut av.

Tversity Mediaserver
    TVersity transkoder som sagt nær sagt hva det skal være. Dette gjøres i sanntid og krever litt av serveren. En normal bestykket pc idag bør allikevel klare det med mindre man bare kjører tungt HD-materiale.
    Før du begynner kan det være lurt å fjerne alt du har av gamle codec's. Lurer du på hva du har liggende så bruk gjerne CCCP Insurgent først:
    CCCP Download

Da er det bare å installere CCCP codec pack:
    CCCP Download

Deretter AC3 filter:
    SourceForge.net: AC3filter

Download og installer Tversity, ikke legg inn Tversity codec pack:
    http://download.tversity.com/TVersitySetup_0_9_11_4.exe

Trykk på Start > All Programs > ffdshow > Audio Decoder Configuration og finn 'AC3 decoder' raden. Der bytter du ut 'liba52' til 'Disabled' og trykker apply.

Helt til slutt, og dette er viktig: Trykk på Start > Run og skriv services.msc og trykker enter. Skroll ned til Tversitymediaserver, klikk 'properties' og 'logon'-fanen. Velg 'use this account' og legg inn deg som bruker og passord. Sørg for at du har adminrettigheter. Du må også ha et reelt passord, kjører du konto med blankt passord vil dette ikke funke.

Restart og kjør på.
    Har du .flac/.ogg filer på PC-en så kan du i tillegg legge inn codec for det:
    http://www.illiminable.com/ogg/oggcodecs_0.71.0946.exe

Navigasjonen fungerer på samme måte som ved WMP. Mere konkret konfigurasjon for selve Tversity kan jeg ta senere, det er par småting som bør gjøres. Jeg vil vel også legge ut en liten sak om Nero MediaHome 3.
    Lykke til, bare spør så skal jeg se om jeg finner noe svar. Fremgangsmåten for Tversity er forøvrig så langt klin lik om man har PS3 eller Xbox360 og skal visstnok også funke for Wii.

Linux
    Jeg har helt sluttet å bruke linux, så jeg har overhodet ikke oversikten over hva som rører seg på den fronten lenger. PS3 Mediaserver har imidlertid støtte for linux, så det er vel en god start.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips og triks for konfigurering og konvertering

Kontroll over transcoding, filer og foldere
    Siste firmware 2.1 er nå støttet i TVeristy versjon 0.9.11.4, men det kan allikevel være noen filer som ikke funker. Siste TVeristy versjon har imidlertid endelig fått støtten som vi lenge har etterspurt: Transcodingsvalg på folder/fil og url-nivå. I Library kan man høyreklikke og velge 'edit' for å skru av transcoding, tvinge det på eller ha det automatisk. Nyttig for å teste ut hvorvidt divx/xvid filer faktisk funker direkte.

------------------------------------------------------------
    Åpning av port i Windows-brannmur (XP)
    Start > Kontrolpanel > Sikkerhetsenter > Windows-brannmur
    Velg fanen 'unntak' og trykk på knappen 'legg til port'. Her skriver du f.eks Tversity og legger inn portnummer 41952 og 'ok'.
    Playstation Media Server bruker port 50001
    TVersity-konfigurasjon
    Jeg får begynne så smått med konfigurasjonen av TVeristy. Oppsettet er igrunn greit nok til at man ikke trenger å gjøre noen ting, men jeg skal ta det jevn og trutt. Første vi gjør er det mest avanserte, men gjør at Tverstiy konverterer til Mpeg2 i stedet for Mpeg1. Dette øker billedkvaliteten.

Gå til TVersity mappen (C:\Programfiler\TVersity\Media Server\) og høyreklikk på filen "profiles.xml" og velg "edit/rediger". Scroll deg net til delen som omhandler "Sony Playstation 3" (evt søk etter 'mpeg16' så kommer du rett på)
    Der skal du finne et område som ser omtrendt slik ut:
    Kode:
    <!-- When transcoding is needed to which format should we transcode -->
    <transcodeTarget
    audio="audio/x-wav"
    video="video/mpeg16"
    photo="image/jpeg"
    onlineAudio="audio/mpeg"
    onlineVideo="video/mpeg16"
    onlinePhoto="image/jpeg"
    adjustReadStartPos="false"
    audioFailFutureSeek="false"
    videoFailFutureSeek="true" />
    Endre de to mpeg16-strengene til mpeg2 så det blir seende slik ut:
    Kode:
    <!-- When transcoding is needed to which format should we transcode -->
    <transcodeTarget
    audio="audio/x-wav"
    video="video/mpeg2”
    photo=”image/jpeg”
    onlineAudio=”audio/mpeg”
    onlineVideo=”video/mpeg2”
    onlinePhoto=”image/jpeg”
    adjustReadStartPos=”false”
    audioFailFutureSeek=”false”
    videoFailFutureSeek=”true” />
    Dette låser TVersity til kun å konvertere til MPEG2 i stedet for MPEG1 og resultatet er som nevnt bedre billedkvalitet. Etter endringen lagrer du og lukker før du restarter TVersity for at endringen skal tre i kraft.

H.264 konvertering. AC3/5.1 lyd på filer til streaming
    Denne guiden er riktignok på engelsk og ganske omfattende, men viser fremgangsmåten for konvertering av DVD/AVI/DivX/XviD/MOV til et format som både inneholder 5.1 lyd og som PS3 takler. Prosessen er imidlertid ganske grei hvis man har vært gjennom et par ganger. MeGUI støtter også flere cpu'er så man kan legge opp kjørekø hvis man f.eks skal konvertere en hel TV-serie i løpet av natta.
    PS3 H.264 Conversion Guide | Articles - Digital Digest

Enkel konvertering av MKV til avspillbar VOB med 5.1 lyd
    PS3 softwaren er mulig å 'lure' ved å bytte kontainer på MKV-filer til VOB. Denne VOB-filen er imidlertid ikke mulig å spille av i Tveristy, men funker når den streames til PS3'n (bare så dere ikke skal få hetta hvis dere tester filene i tversity først).
    Denne metoden gjør at man kan få AC3 5.1 via den optiske utgangen. Filen blir også konvertert og ikke reencodet, så tidsaspektet for omgjøringen er liten.

Last ned rar-settet og pakk ut i en egnet mappe: mkv2vob | Software - Digital Digest

Start fila mkv2vob.exe og det kommer opp et lite browservindu. Der blar du deg frem til .mkv-filen du ønsker å konvertere og trykker 'Open'.

Mkv2vob vil deretter spørre hvor du vil lagre VOB-fila (default er i samme mappe som mkv-fila ligger). Velg hvor du vil lagre VOB-fila og trykk 'Save' for å fortsette.

Da er det bare å sette seg tilbake og vente til det er ferdig, legg fila til i Tversity-share og nyt filmen med 5.1 lyd!

Stream NRK-radio via TVeristy
    Du finner direktelinker til mange NRK radiostajoner her NRK.no - Lyd
    Skal du legge til disse i TVeristy trykker du på knappen "Audio URL" og limer inn en og en. Velg en av linkene med høyest bitrate for best kvalitet.
    Hvis noen har direktelinker til andre lydkilder så send en PM eller post i tråden så legger jeg de opp hit. Stort sett alle radioene som ligger forhåndsinstallert har så lav bitrate at det er håpløst. Som en liten kuriositet så ligger faktisk P4 preinstaller i TVersity.

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for en velskrevet og nyttig guide ! :-D Dette her skal testes idag !

Edit: Ser på hjemmesiden til tvesity TVersity » Home at PS3 firmware 2.0 ikke støttes helt, verdt å nevne da de fleste her sikkert har installert den.

Intermediate zx300 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    http://download.tversity.com/TVersit..._0_9_11_2a.exe
    Kjempe greier :-)

Men hva skjer når en legger inn Tversity codec pack`en? Som jeg har gjordt fra tidligere.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle hatt en guide for oss som ikke støtter Microsoft og bruker Linux

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Skulle hatt en guide for oss som ikke støtter Microsoft og bruker Linux
    Linuxbrukere kan bruke MediaTomb, her er en guide som funker greit:
    UPnP, Mediatomb, PS3, and me | Free Software Magazine

Problemet er å få transcodet materialet, noe jeg ikke har fått til enda. Men det funker greit på de filformatene som PS3 støtter native, dog har jeg ikke testet en videofil som ikke må transkodes enda. Mp3 og bilder funka greit.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott med en guide! Jeg er på ingen måte en kløpper på data, og må ha det inn med t-skje.

Første problem. Jeg fulgte guiden, men fikk denne beskjeden på PS3-en:

"Tilgang til media server er ikke tillatt. Det er mulig at systemnavnet til dette PS3 systemet, PS3-xxx ikke har blitt registrert. Sjekk innstillingene for media serveren."

Hva gjør jeg?

PS: husk t-skjeen.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som det må åpnes en port i brannmur eller router.
    Mulig det er så enkelt som å åpne en port i windows branmuren.
    Start > Kontrolpanel > Sikkerhetsenter > Windows-brannmur
    Velg fanen 'unntak' og trykk på knappen 'legg til port'. Her skriver du f.eks Tversity og legger inn portnummer 41952 og 'ok'.

Sjekk også at Tveristy.exe (mulig fila heter Tversitymediasenter.exe eller bare mediasenter.exe, husker ikke i farta) ligger på lista over tillatte programmer. Gjør den ikke det, så legg den til.

Forhåpentligvis skulle det holde..

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ordnet seg når jeg gikk ut, og inn igjen. Jeg tester med WMP forresten.

Får ikke frem noe, for jeg får beskjed om at det ikke er noen titler noe sted. Mulig jeg har misforstått noe her.....

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm... Den finner fremdeles ikke filmsnutter, men den fant musikken. Problemet er at den ikke vil spille av så mange. Hva er problemet her? Codec? Den vil ikke spille av WMA filer virker det som. MP3 spiller den av.

Jeg gjentar: teskje....

Edit: beskjeden jeg får er: datatypen er ikke understøttet.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok det for gitt at du brukte Tversity, den bruker porten jeg refererte til.
    WMP11 har jeg kun testet med musikk og da funka kun MP3. Kun PS3 supporterte formater vil funke fra WMP siden WMP ikke transcoder.
    • ATRAC (.oma .msa .aa3)
    • AAC (.3gp .mp4)
    • MP3 (.mp3)
    • WAV (.wav)
    • WMA
    Det er også viktig å huske på at skal man høre musikk må man gå via "Musikk" valget i XMB, skal man se video går man via "Video" osv.

Når det gjelder video så skal WMP kunne klare å streame, samme med musikk. Jeg har ikke testa det, men kun følgende formater funker (foreløpig) på PS3:
    Bilder • JPEG • GIF • PNG • TIFF • BMP
    Video • MPEG-1 • MPEG-2 (PS,TS) • H.264/MPEG-4 AVC • MPEG-4 SP

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ffdshow noe jeg skulle lastet ned først? Finner det ikke.

Og den SourceForge funker ikke her....

Newcomer Knoll sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://download.tversity.com/TVersit..._0_9_11_2a.exe

Download 'b' patch og pakk den ut i Tversity folderen så den skriver over eksisterende mediaserver.exe:
    http://download.tversity.com/TVersit...0_9_11_2_b.zip

Hva mener du med å pakke den ut i tversity folderen? Eller hvordan gjør man det er vel spørsmålet??

finner heller ikke den ffdshow...

Ellers så er det en super Guide!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Velg 'use this account' og legg inn deg som bruker og passord. Sørg for at du har adminrettigheter. Du må også ha et reelt passord, kjører du konto med blankt passord vil dette ikke funke."

Lurer også på hva hvilket brukernavn man skal bruke og hvor det kommer fra?
    Bruker min egen pc , men vet ikke helt hva det passordet er.. er ikke vel ikke helt racer på pc:???:

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan hjelpe meg og Knoll her?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, Knoll og Tott..
    • Skal vi se, ffdshow ligger i CCCP-pakken, så lenge du følger rekkefølgen på guiden skal det være installert når du kommer så langt.
    • SourceForge-linken er oppdatert
    • B-patchen kommer pakket i en zip-fil. Filen som er pakket inn heter MediaServer.exe og skal overskrive den eksisterende fila som du allerede har installert, sansynligvis under folderen C:\Programfiler\Tversity
    • Så lenge man i det hele tatt klarer å komme inn i windows, har man et brukernavn. Noen benytter seg ikke av passord, men det må aktiveres for at Tversityservicen skal fungere. På 'logg på'-fanen er det to valg, 'lokal systemkonto' (denne skal ikke brukes) og 'Denne kontoen', som du skal velge. Tast inn brukernavn og passord, samme som du bruker under pålogging ved oppstart av windows. Vil du verifisere at kontoen er autentisk trykker du på 'Bla gjennom'-knappen. Tast inn brukernavn og trykk på 'Kontroller navn' knappen.
    For de som ikke har passord på windowskontoen:Start > Kontrollpanel > Brukerkontoer og legg til passord under 'endre bruker' (ikke helt sikkert på detaljerne her, sitter på jobb hvor jeg er medlem av domene og oppsettet er litt anderledes enn dere har hjemme.)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott Mozze! Skal kikke på det når jeg kommer hjem fra jobb.

Hilsen Tott.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert da er vi i gang igjen! Fristende og prøve dette nå, men får vel komme meg på jobb:-|
    Takk forløpig Mozze!!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok da prøver vi...

Hvordan får jeg den zippete filen til og overskrive den som ligger der?
    Er det bare og slippe den i den mappen som heter mediaserver som allerede ligger under tversity?
    Eller skal jeg pakke den ut inne i mappen?

Får opp spm. om jeg sakl erstatte den allerede eksisterende filen, og klikker ja til det og får da opp: kan ikke opprette filer Mediaserver.exe??

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå får jeg bare svar om at:

Unable to connect to server. Make sure its running.

Sånn er det å ikke kunne data gitt.

Side 1 av 24 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •