PS3 40GB vs 60GB. Hjelp...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PS3 40GB vs 60GB. Hjelp...

Hei.

Jeg er helt grønn på dette, men tenkte å kjøpe meg en PS3 for hovedsaklig avspilling av film på BlueRay. Jeg kunne også tenkte meg å spille PS2 spill som Buzz og Singstar o.l.

Det jeg lurer på er 2 ting.

1. Hvilken variant trenger jeg? 40GB eller 60GB?
    2. Hvor er 60GB tilgjengelig, hvis det er denne jeg trenger.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen grunn til å være så bekymra

Forskjellene på 40gb og 60gb er små. I ditt tilfelle ubetydelige.
    60gb har selvsagt større HD, men man kan bytte ut disken med en vanlig 2,5" uten garantiproblemer og man får nå 200gb disker til rundt 500,-

40gb'n har også to færre USB porter, ikke minnekortleser, samt ingen muligheter for å spille PS1 og PS2 spill. Sistnevnte er noe herk for deg, men både Singstar, Buzz og Rockstar kommer til PS3.

En fordel 40gb'n har er at den er laget med 65nm teknologi som etter sigende skal gi lavere varmeutvikling -> mindre viftestøy. Nå har Sony utrolig nok også redusert kjølefinnene, så jeg vet ikke om det hjalp i praksis.

Begge enhetene bruker forøvrig samme firmware og har de samme mulighetnene til oppskalering av DVD, avpilling av blu-ray, streaming av media fra pc'r i huset osv osv.

Zailor.no har i alle fall begge modellene, men påregn noe leveringstid.

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du spille ps2 spill må du ha 60gb modellen, da 40gb ikke støtter dette.

Newcomer cináed sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    60gb modellen fases ut, og 40gb blir den nye standard modellen. Som sagt får du ikke spill PS2 spill på 40gb modellen, men før jul så kommer Singstar til PS3 og om sikkert ikke altfor lenge kommer også Buzz. Og med PS3 så kan du også handle sanger via en online store.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skaff deg 60gb versjonen, ps2 støtte er et must siden ps3 har så få (ingen?) gode spill ennå...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan PS3 streame "alt"? Jeg har i dag 2 Xboxer (versjon 1) i huset som rett og slett er geniale med XBMC, men disse bråker jo en del....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er PS3 60GB med 2 kontrollere og 2 spill kjøpt for 4999,- hos Siba!!

Jeg lurer enda på om den spiller Xvid over nettverk, om man kan koble til usb-harddisker o.l.

Gleder meg til å komme hjem.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xvic/divx/mkv osv spilles ikke av PS3 fra USB disker. Da må du sette opp en pc i huset til å transcode on-the-fly via av mediaserver.

Nero MediaHome fungerer bra som mediaserver, men støtter ikke alle formater
    TVersity derimot kan man få satt opp til å streame alt mulig rart, men med litt mere styr etter hva jeg har lest.
    Vanlig MP3 musikkfiler og MP4 videofiler kan streames via WMP11 i XP/Vista.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Xvic/divx/mkv osv spilles ikke av PS3 fra USB disker. Da må du sette opp en pc i huset til å transcode on-the-fly via av mediaserver.

Nero MediaHome fungerer bra som mediaserver, men støtter ikke alle formater
    TVersity derimot kan man få satt opp til å streame alt mulig rart, men med litt mere styr etter hva jeg har lest..
    Altså, jeg må sette opp en mediaserver på en pc i huset? Er det vanskelig å få PS3 på nett for så å finne denne mediaserveren?

Vanlig MP3 musikkfiler og MP4 videofiler kan streames via WMP11 i XP/Vista
    ?? Fungerer WMP11 som et mediasenter som jeg kan streame filer fra da?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lett eller vanskelig dette er i praksis vet jeg ikke enda siden min PS3 fortsatt er "under bestilling" hos Zailor.no

Jeg vil tro det er litt forskjellig opplevelse avhengig av hvordan nettet hos den enkelte er satt opp, router, brannmurer osv. I utgangspunktet skal det funke greit. Blar du litt i den offisielle PS3 tråden her på forumet finner du endel svar.
    WMP11 funker som mediaserver, men har helt klare begrensninger mht til filformater da den ikke transcoder.

HW-forum har en egen PS3 mediastreamingtråd: PS3 media streaming spørsmål, hjelp osv. - Forum - Diskusjon.no

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forskjellene på 40gb og 60gb er små. I ditt tilfelle ubetydelige.
    40gb'n har også to færre USB porter, samt ingen muligheter for å spille PS1 og PS2 spill.
    Jeg vil jo si at disse forskjellene er betydelige for ham da han spesifiserer at han skal spille PS2 spill...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En fordel 40gb'n har er at den er laget med 65nm teknologi som etter sigende skal gi lavere varmeutvikling -> mindre viftestøy. Nå har Sony utrolig nok også redusert kjølefinnene, så jeg vet ikke om det hjalp i praksis.
    I følge svenskt forum er dette ikke tilfelle. Sony har modifisert kjølesystemet etter massive klager mot 60GB varianten. Den nye 40GB varianten blir ikke like varm og går langt mer stille. Detter har ført til at mange tror det er ny 65nm prosessor. Men Sony hevder etter sigende altså at det også i 40GB varianten er 90nm prosessor og at det kun er gjort andre modifikasjoner. Forbrukt effekt skal også være redusert fra ca 200W til ca 130W. 65nm prosessor får vi nok først se i en ny toppmodell.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som det blir knotete å spille xvid på denne.... Hvorfor kan man ikke lage det slik at man kan spille rett fra nettverksshare eller fra ekstern hd??? jaja.. jeg fikk jo en ålreit dvd/blue-ray spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har egentlig samme spm som trådstarter, men driter egentlig i om den er kompitabel med tidligere spill. Da bør det holde med 40gb-varianten, ikke sant? Minnekortleseren er til bruk for kamera? Og det er vel ikke et must med 4 usb-porter? Dette er vel de eneste forskjellene?

På spillfronten kommer det vel noen spill fra nå og utover som blir helt konge. Assassins creed, PES08, Smckdown vs Raw 08, GT, Metal gear, GTA osv. Tror ikke jeg kommer til å gå tilbake til ps2-spill noen gang igjen etter disse..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde at effektreduksjonen skyltes overgang til 65nm teknologi, men mulig det ikke er tilfelle. Kommer i farta ikke helt på hva annet de kunne gjøre for å redusere så mye, men samma kan det egentlig være.

DonCorleone: Terskelen for Sony å legge inn codecs for typiske 'piratformater' er nok så skyhøy at vi ikke får se det på en stund. Om noen gang i det hele tatt.
    Men som nevnt kan man i alle fall via TVersity (gratis opensource mediaserver) streame alt man måtte ønske så lenge man har codec installert på PC man kjører TVersity fra.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40gb'n har også to færre USB porter, ikke minnekortleser, samt ingen muligheter for å spille PS1 og PS2 spill. Sistnevnte er noe herk for deg, men både Singstar, Buzz og Rockstar kommer til PS3.
    Mener at du kan spille ps1 spill? Jeg tror ps3 bruker software emulation for ps1, noe som jeg mener å ha lest hos sony.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer. Det er en utbredt misforståelse at 40 GB-versjonen ikke kan spille PS1-spill. Alle så langt utgitte varianter av PS3 spiller PS1-spill.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste nettbutikker skriver i alle fall følgende: Den nye modellen på 40 GB er ikke bakoverkompatibilitet med PlayStation 2-spill.

Men funker den på gamle spill så er jo det fint.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DonCorleone: Terskelen for Sony å legge inn codecs for typiske 'piratformater' er nok så skyhøy at vi ikke får se det på en stund. Om noen gang i det hele tatt.
    Så feil kan man ta...

ITavisen | PS3 får DivX

Ingenting er jo bedre enn det...

Newcomer chew sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sette opp PS3 med TVersity er ikke så veldig vanskelig. For min del gikk det lekende lett. Du kan laste ned TVersity her, og litt informasjon om hva som skal gjøres etter det står her. Nå i den nye versjonen som har kommet vil du få spørsmål om å laste ned tversity codec pack, noe jeg vil anbefale da det er skreddersydd for tversity's konvertering av video til ønsket format.

Etter jeg hadde lagt det inn på pc'en min sørget jeg for at brannmuren o.l. ville slippe gjennom programmet. Gikk på PS3'en og satt "discover media servers" (eller noe lignende) til "on" og gjorde et søk. Den fant TVersity med en gang og nå ser jeg på filmer og hører på musikk uten problemer

Har egentlig samme spm som trådstarter, men driter egentlig i om den er kompitabel med tidligere spill. Da bør det holde med 40gb-varianten, ikke sant? Minnekortleseren er til bruk for kamera? Og det er vel ikke et must med 4 usb-porter? Dette er vel de eneste forskjellene?
    Minnekortleseren kan du også bruke til å lagre filmer, bilder osv på. Trur kanskje du kan lagre game saves og? -Fått inntrykk av det, men aldri testet selv. Personlig ville jeg ikke savnet minnekortleseren, men når jeg først har den er den jo kjekk å ha.

4 usb porter er ikke et must, men man får vel aldri nok. Ikke for gærnt at man kan koble ut en ting hvis man trenger å koble i noe annet. Har selv ikke opplevd at jeg må bruke mer enn 2 samtidig.

Har til dags dato bare spilt et par ps2 spill på ps3'en og det var mer for å teste det ut enn å faktisk spille det. Selv om jeg kanskje ikke hadde savnet bakover kompatibiliteten såå mye, så skjønner jeg heller ikke hvorfor de fjernet dette. Er så klart kjekt å slippe å pakke opp ps2'en hver gang man har lyst til å spille et gammelt spill.

Når det kommer til harddisk forskjellen på 40 og 60gb er ikke dette noe å tenke på overhode. Trenger du mer plass så kan du ganske enkelt bytte den selv, og her trenger du ikke å kjøpe noe spesiallaga utgave fra sony. Har selv tenkt å bytte til en 250GB disk nå snart.

Min ps3 bråker en del (har en kompis som har fått en nærmest lydløs en, begge 60gb versjonen) noe jeg finner irriterende til tider. Det sies at 40gb versjonen skal bråke mye mindre (og at det da ikke går på flaks om du får en stille eller bråkete maskin) noe som høres veldig bra ut.

Hva du trenger og hvor mye du egentlig vil betale for det blir jo opp til deg å finne ut av, men selv trur jeg ikke jeg hadde hatt noe problem med å spare 2000 kroner for ting jeg "kanskje" kan få bruk for.
    Har dog lest at noen fikk kjøpt 60gb versjonen med 2 kontrollere og 2 spill til prisen av 5000 kroner? -da hadde jeg valgt det tilbudet lett! Men står valget mellom 40gb versjonen med null ekstra og 60gb versjonen med null ekstra, der pris differansen er på 2000 kroner ville jeg personlig gått for 40gb.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •