Tidsforsinkelse ved gaming på plasma/LCD/prosjektør

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Tidsforsinkelse ved gaming på plasma/LCD/prosjektør

Når man spiller på flatskjerm eller prosjektør, det være seg xbox, PS3, Wii, PC eller annet, så er det alltid en tidsforsinkelse fra noe skjer til man ser det på skjermen. Forsinkelsen kan være liten eller stor, opp til 1/10 sekund. For passiv video som f.eks. dvd eller TV-signaler så har jo ikke dette noe å si, men for gaming kan det være et problem, f.eks. ved online multiplayer spill og egentlig alle spill hvor reaksjonstid har noe å si.

Merkelig nok ser det likevel nærmest ut til å være et ikke-tema her på avforum.no... Dvs, jeg synes i alle fall det er merkelig, for for meg er tidsforsinkelse ved gaming den klart viktigste faktoren ved valg av TV/prosjektør. Hva skal jeg med blacklevels og 1080p hvis spillingen uansett går bedre hvis jeg holder meg til min gamle CRT!

Noen flatskjerm-TV'er har en gaming mode som reduserer forsinkelsen. Andre har en gaming mode men fremdeles betydelig lag. Problemet er at produsentene omtrent aldri oppgir noen tall på dette (millisekunder forsinkelse).

Her er noen linker for interesserte (datoer fra 2006 og 2007). Dessverre løser ikke disse artiklene problemet, men noe informasjon kan de vel gi...
    Gaming on a Plasma TV: Issues and Problems - Plasma Television Tips - Plasma Televisions
    IGN: HDTV-Gaming-Lag: An Epidemic Exposed
    What's the best HDTV for gaming? - Fully Equipped - CNET reviews
    HDTV Gamer: Playing video games on a Plasma or LCD Television? A guide on Squidoo
    IGN: The HDTV-Gaming-Lag Report

Noen som har noen kommentar?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er også en av grunnene til at jeg fremdeles spiller på min Sony 40 tommer bakprojeksjons tv og ikke har oppgradert til en hd ready/full hd tv enda. Dette problemet og etterslep på flatskjermer gjør at jeg like godt kan fortsette å spille på min tv som jeg kjøpte i 2000 og slippe disse problemene.
    På tven jeg har nå så går spilling supersmooth selv om det bare er SD, og jeg vil jo ikke at jeg skal betale mellom 20000-30000 kr for en ny tv hvis jeg får en dårligere spillopplevelse enn det jeg har nå.
    Er det ingen her inne som spiller tv-spill på flatskjerm som opplever at både bildet og lyden henger etter når de spiller altså? Hvis ikke så skriv gjerne åssen tv som funker fett til spilling. Har vært på utkikk etter en flatskjerm som er perfekt til spilling i et par år nå, men har enda ikke kommet over noen som duger.
    Noen som har noen tips å komme med kanskje?

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg opplevd også. Hadde spilt guitar hero hos bruttern på en 32" CRT og fikk det tålig bra til.. så prøvde den hjemme hos meg på en 42" plasma, og alt ble helt feil. Forsinkelsen på bildet gjorde at all "timingen" ble helt på trynet!

Ved filmtitting så har jo ikke dette så mye å si, for da kan man jo regulere delay på lyden, men ved spilling er jo dette skrekkelig irriterende. Nå spiller jeg svært lite, så for meg er det ikke så farlig, men når jeg først spiller, så er det ganske irriterende.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg ser denne tråden er gammel, men dette er noe som har irriert mer lenge.
    På guitarhero 3 og worldtour til Xbox 360 kan man calibrere lag. Jeg har nok gjort dette kanskje 100vis av ganger, men jeg synes det ikke fjærner problemet 100%, og jeg tror ikke calibreringen blir så bra. Føler at det aller beste er å spille på den gamle 21" kassetven jeg har på loftet.
    lyden lagger et sted mellom 60-200ms
    bildet lagger et sted mellom 8-60ms.
    Det viktigste for meg er iallefall at lyden er helt synkronisert.
    Vurderer derfor å kjøpe meg en HDMI forsterker. Vil jeg da bli kvitt problemet med lydlag, slik at jeg kan kalibrere lydlag til 0?
    Har flere musikkspill hvor jeg ikke kan kalibrere lag.
    Boom Boom rocket, DDR, rockband

TVen min er forresten: Komplett.no - Samsung 40" LCD-TV LE40A559

(Kopiert fra linken over, hvis dette skulle fjærnes fra komplett.no i fremtiden, slik at eventuelt andre lesere kan ha nytte av det)

Produsentens varenr.: LE40A559P4FXXC

Samsung`s nye modellserie heter A559. Den leveres i et elegant pianolakk design. 30.000: 1 i kontrast og Samsungs Clear Panel teknologi sikrer deg sylskarpe og kontrastrike bilder. Movie-Plus funksjonen sikrer støyfrie bilder selv i bevegelse. Den har natuligvis full-hd oppløsning og "entertainment mode" som lar deg fintune bildet, i "sports mode" om du ser på sportssendinger, "film mode" hvor sortnivå og kontrast er viktig eller "spill mode" som gjør responstiden på skjermen så lav som mulig for spillbruk.

Dynamisk kontrast 30000:1
    Responstid 8ms
    Oppløsning Full HD (1920 x 1080)
    Lysstyrke 500cd/m2
    Tekst-TV minne 1000s
    PC inngang 1
    HDMI 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg