Ekstern harddisk som bråker!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Ekstern harddisk som bråker!

Vet ikke om noen kan hjelpe, men kjøpte en 500 GB ekstern USB Lacie harddisk som bråker som et uvær. Jeg har 250GB modellen fra før og den var stillestående.

Jeg blir gal... Kabelen fra Lacien til USB inngang er veldig, veldig kort, så den ligger rett ved her, oppå PCen... Jeg har hodepine... Noen som evt vet hvilken kabel jeg kan bruke til den, så jeg kan kjøpe en lengre kabel og plassere den i langt-vekk-i-stan? Inngangen på harddisken ser særere ut enn andre USB kabler jeg har sett hittil.

Sånn ser inngangen til USB kabelen ut bak (til venstre):

Noen med tips, råd, erfaringer? Det er en sånn fordømt summelyd som kommer og går - som om lyden hopper. Vanskelig å forklare men slik når man gasser og hører turtallet stige også slipper man gassen og hører den synke - sånn hele tiden.

Arrrgh..

Newcomer CV-sether sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    firewire eller usb 2 det der vel ? ville sagt firewire jeg..:P

er nok viftene som setter inn når den blir for varm.. å siden den bråker hele tide, er det for varmt for disken..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et lite tips: Det er MANGE som har opplevd diskkrasj med de Lacie diskene der.

Sjekk produktguiden på Hardware.no og les produktanmeldelser. En kamerat av meg ga opp når han måtte få sin tredje. Kjedelig å ikke kunne stole på en disk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er helt klart USB inngang på harddisken.

Hmm... Det er kjedelig ja... Skjedde det samme med min kompis, han mista alle data. Jeg blir gærn hvis jeg hadde mista alle data. Har gammel PC med 50GB harddisk så alt ligger på den eksterne. Har du noen tips om evt en ekstern harddisk jeg kan stole mer på? Da bruker jeg Laciene til TV-serier som ikke er så farlig om de skulle bli borte, og lagrer musikk, bilder og dokumenter på den jeg kan stole på.

Jeg kan jo ta med kabelen til Komplett og/eller Clas Ohlsen og se om de har noe som ligner i lengre lengde.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det en slik usb som brukes på bl.a printere? Tror min ser slik ut ja... Går vel kanskje ann å få en forlenger til den du har fra før. Ellers så selger de slike på alle databutikker. Tror jeg har sett den på Europris også faktisk...
    https://www.mamoz.no/produkt/100098/...A%2DB+3+m.html
    Har selv en ekstern harddisk til familiebilder og slikt, og ble anbefalt Western Digital. Har aldri opplevd noe kluss med den, og lydløs er den også.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Er ikke det en slik usb som brukes på bl.a printere? Tror min ser slik ut ja... Går vel kanskje ann å få en forlenger til den du har fra før. Ellers så selger de slike på alle databutikker. Tror jeg har sett den på Europris også faktisk...
    https://www.mamoz.no/produkt/100098/...A%2DB+3+m.html
    Har selv en ekstern harddisk til familiebilder og slikt, og ble anbefalt Western Digital. Har aldri opplevd noe kluss med den, og lydløs er den også.

Takk, jeg skal stikk til Komplett i byen og se om de har samme kabel, så slipper jeg å vente i flere dager. Tar en nærmere titt på Western Digital også

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er en slik "printer usb" , irriterende korte kabler på de lacie diskene, jeg har selv 2stk 250Gb, aldri skjedd noe muffins med de..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Ja det er en slik "printer usb" , irriterende korte kabler på de lacie diskene, jeg har selv 2stk 250Gb, aldri skjedd noe muffins med de..

Skjedde aldri noe med min 250 GB heller De er også musestille.

Har sjekket litt ang Western Digital harddiskene, de harr akkurat samme problem som noen Lacie brukere - noen mister plutselig all data. Så kjedelig, må nesten begynne å tenke på ny PC snart - må jo ha en sikker lagring.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Ok. Så det har ikke skjedd noe foreløpig, og du har dem fulle av data?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har løst problemet. Jeg har solgt den

Tenkte det var like greit å bygge en skikkelig ordentlig stasjonær PC nå, har Lian Li kabinett liggende og jeg kan tenke meg RaptorX 150GB som systemdisk og par stillegående 500GB - da blir det ikke flere klager fra meg på lenge.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    Nei det er helt klart USB inngang på harddisken.

Hmm... Det er kjedelig ja... Skjedde det samme med min kompis, han mista alle data. Jeg blir gærn hvis jeg hadde mista alle data. Har gammel PC med 50GB harddisk så alt ligger på den eksterne. Har du noen tips om evt en ekstern harddisk jeg kan stole mer på? Da bruker jeg Laciene til TV-serier som ikke er så farlig om de skulle bli borte, og lagrer musikk, bilder og dokumenter på den jeg kan stole på.

Jeg kan jo ta med kabelen til Komplett og/eller Clas Ohlsen og se om de har noe som ligner i lengre lengde.
    Bruker selv en iomega disk som jeg kjøpte for ca ett år siden.. Har så langt ikke hatt noen problemer i det hele tatt. Disken har vært på så og si 24/7 og jeg har også kjørt linux på den i lenger tid.
    Disken i den er en seagate, ett merke som jeg ellers har hatt null problemer med. Jeg har sett at endel andre eksterne disker har maxtor disk og det er ikke et merke jeg stoler på.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjedde aldri noe med min 250 GB heller De er også musestille.

Har sjekket litt ang Western Digital harddiskene, de harr akkurat samme problem som noen Lacie brukere - noen mister plutselig all data. Så kjedelig, må nesten begynne å tenke på ny PC snart - må jo ha en sikker lagring.
    Man kan egentlig aldri gardere seg 100% - først en PC med harddisk, så backup på en ekstern harddisk, så backup av backup'en så backup av den igjen osv osv

Mitt råd til alle er følgende:
    det du ikke har "råd" til å miste av data, bilder f.eks, ta ekstra back-up på CD plater OG på en ekstern harddisk - kanskje i tillegg lagre de aller aller viktigste bildene på en ekstern servertjeneste.

Musikk kan man alltids få tilbake, filmer også (ikke egenproduserte) - men bilder er nok det verste å miste ja.

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om noen kan hjelpe, men kjøpte en 500 GB ekstern USB Lacie harddisk som bråker som et uvær. Jeg har 250GB modellen fra før og den var stillestående.
    Dreit meg ut på det samme. Kjøpte to stk av disse diskene men fant fort ut at de bråker noe helt for jævlig. Selv når jeg plasserte de i et annet rom var de en sann plage. Litt sjekk langt inne i det dypeste på Lacie sine hjemmesider så ser jeg at 500GB-varianten har vifte :evil: Det har ikke 320GB og 250GB-variantene. Har vudert å åpne boksen og koble fra vifta men har ikke gått til det skrittet enda.

Løsningen har blitt at jeg bruker en gammel Maxtor 300GB, som er musestille, koblet til en Linksys NAS for musikkavspilling mot Squeezebox og bruker disse nye Lacie-diskene kun som datalagring og backup og de slås av når de ikke er i bruk.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også to av disse, og deler erfaringen om at de bråker alt for mye, prisen var god . men produktet er masete, disse skal jeg ikke ha flere av!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bråker?

Sitat Opprinnelig postet av rapp
    Dreit meg ut på det samme. Kjøpte to stk av disse diskene men fant fort ut at de bråker noe helt for jævlig. Selv når jeg plasserte de i et annet rom var de en sann plage. Litt sjekk langt inne i det dypeste på Lacie sine hjemmesider så ser jeg at 500GB-varianten har vifte :evil: Det har ikke 320GB og 250GB-variantene. Har vudert å åpne boksen og koble fra vifta men har ikke gått til det skrittet enda.
    Jeg har min stående som backup og filserver på en gammel PIII i boden garasjen.
    Ikke noe støy, har aldri lagt merke til noe lyd fra den selv når jeg er i garasjen.
    Den håndterer alle filene for LinuxMCE og alle brukerne i huset (4) så den går kontinuerlig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •