Oppskalering av dvd-filmer på PS3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppskalering av dvd-filmer på PS3

Jeg har de siste dagene testet ut oppskaleringsfunksjonen etter den siste firmware oppgraderingen på PS3, og den ser ut til å fungere bra. Jeg har en 720p projektor, og hva bør jeg da velge av innstillinger? I motsetning til Blueray filmer tidligere, så slipper man å sette oppløsningen til 1080i for å unngå at de spilles av i 576p. Dersom denne står til 720p, så er det også denne oppløsningen dvd filmene oppskaleres til. Men er det noe å hente å sette denne til 1080i og la projektoren "nedskalere" denne til 720p igjen? Jeg har prøvd flere alternativer, og jeg må ærlig innrømme at jeg ser ikke noen forskjell på dem. Har derfor konkludert med at det er best å la den stå til 720p slik at jeg slipper å switche oppløsning mellom film- og spillebruk.

Noen synspunkter fra andre som har prøvd?

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TittenTeit
    Jeg har en 720p projektor, og hva bør jeg da velge av innstillinger?

Noen synspunkter fra andre som har prøvd?
    Finnes vel ikke noe fasitsvar på dette, det kommer an på hvor bra projektoren skalerer iforhold til PS3. Man må prøve de forskjellige mulighetene på eget utstyr, og så velge det man synes ser best ut.

Det er mange potensielle problemere med skalering...

En del projektorer skalerer først ned 1080i til 540p som så skaleres opp til 720p, såkalt 'bobbing'. Med den metoden mister man oppløsning, så hvis dette er tilfelle med din projektor så kan det lønne seg å sende inn 720p fra PS3.

Jeg har også en 720p prosjektor, problemet med den er at den har overscan. Så selv om jeg sender inn 720p så blir signalet skalert en gang til i projektoren. Slik 'dobbeltskalering' er heller ikke bra.

Så jeg må velge mellom 1080i og potensiell 'bobbing', 720p og dobbeltskalering, eller 480/576i/p og la projektoren gjøre all skalering.

Har planer om å prøve alle variantene med HQV Benchmark DVD og så velge den varianten som gir et bilde med færrest skaleringsartifakter, uavhengig av teori

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Projektoren er en Panasonic PT-AE 900. Kan ikke se den helt store forskjellen om jeg velger 1080i på PS3'en og lar projektoren skalere, eller om jeg velger 720p som oppskalering på konsollen. For å slippe å switche oppløsning fra om man skal spille eller se dvd film, så fant jeg ut det var enklest å la den stå på 720p.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •