xbox med komponentkabel som viser sinnsykt uskarpe bilder...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer carlh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

xbox med komponentkabel som viser sinnsykt uskarpe bilder...

Har prøvd å søke etter beste evne nå, men finner ikke noe som forklarer mitt problem, derfor lager jeg en egen tråd. Kanskje, om en genial hjelper her på avforum vet løsningen, kan denne tråden da være til hjelp for andre i lignende situasjon.

Problemet er som følger

Jeg har en moddet klassisk xbox (EvoX), en Denon AVR-2106 og en Toshiba MT-400. (Har jo mer også da, men ikke som er relevant her...)
    Jeg har kjøpt meg en komponentkabel (for søk: component) for xbox og kobler denne til på normalt vis. Har ikke noen forandringer i MS Dashboard ennå.

Starter herligheten opp og alt ser bra ut, om enn ikke-HD:

EvoX:

xbox med komponentkabel som viser sinnsykt uskarpe bilder...-picture-124_small-jpg

XBMC:

xbox med komponentkabel som viser sinnsykt uskarpe bilder...-picture-125_small-jpg

Men så kommer rosina i pølsa; når jeg nå velger å sette opp xboxen til noen av HD signalene, så krøller det seg til skikkelig...

EvoX med 480p enabled:

xbox med komponentkabel som viser sinnsykt uskarpe bilder...-picture-128_small-jpg

XBMC med 480p enabled:

xbox med komponentkabel som viser sinnsykt uskarpe bilder...-picture-129_small-jpg

Nei, det er IKKE jeg som rister når jeg tar bildet, men det er faktisk så uklart og "dobbeltsynt"... Se her på close-up:

xbox med komponentkabel som viser sinnsykt uskarpe bilder...-picture-130_small-jpg

Tilsvarende blir det i 720p og 1080i også, om jeg setter xboxen opp til dette...

XBMC med 720p enabled:

xbox med komponentkabel som viser sinnsykt uskarpe bilder...-picture-132_small-jpg

Close-up:

xbox med komponentkabel som viser sinnsykt uskarpe bilder...-picture-133_small-jpg

og XBMC med 1080i enabled:

xbox med komponentkabel som viser sinnsykt uskarpe bilder...-picture-136_small-jpg

Close-up:

xbox med komponentkabel som viser sinnsykt uskarpe bilder...-picture-137_small-jpg

Så altså blir jeg skikkelig svimmel av å se på xboxen min med HD-ut...
    Det finnes neppe noen verre skjebne... :cry:

For ikke å snakke om hvordan EvoX blir seende ut.
    Nå har det seg slik at jeg ser at kameraet mitt ikke er videre glad i de grønnfargene jeg har brukt når jeg laget skin'et til EvoX, så det vises ikke så godt, men FYYY hvor det er glorete og uskrapt når jeg enabler en av HD-modusene i MS Dashboard...

Forresten; er det slik at man kan enable alle 3 verdiene/modusene så velger xboxen den som er best og passer eller må man hele tiden inn og skifte mellom spill, etc?

xbox med komponentkabel som viser sinnsykt uskarpe bilder...-picture-126_small-jpg

Jeg håper virkelig at en av dere kan hjelpe meg med dette...
    Er litt smådesp nå... :shock:

På forhånd takk!

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du enabla ALLE samtidig? Eller har du faktisk prøvd med en og en? Sånn som du spør om på slutten.. Virker jo merkelig at det skal klikke når du kjører alt annet enn standard. Hvordan prosjektor kjører du dette på?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei totto.

Som jeg nevnte innledningsvis så kjører jeg dette på en Toshiba MT-400.
    Leste et sted her på forumet at dette er en PAL-spesialisert prosjektor, til forskjell fra MT-200 som er en NTSC-spesialisert prosjektor. Vet ikke om det har noe å si.

Nei, jeg satte ikke på alle, men en og en, eller; kun en om gangen.
    Prøvde også alle på en gang og akkurat som forventet løste dette ingenting... :-(

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Carlh!

Jeg kan desverre ikke komme med en løsning, men jeg får samme effekt på min Xbox, med "ettermarked"/ikke-Microsoft komponentadapter. Jeg har Panasonic PT-AE700.

Personlig merker jeg ikke så mye til dette når jeg spiller men det ser fryktelig ut i XBMC. Håper du finner ut av det, jeg skal gjøre en innsats og prøve Google etc. Kanskje legge inn et spørsmål på Xbox-Scene.com - Xbox 360 Xbox360 Modchips Xecuter3 Xenium SmartXX X-Chip X-B.I.T Xecuter2.6 Xodus - Gamesave Dashboard exploit - EvolutionX Avalaunch MXM Dashboard UnleashX - X2 & EvoX bios - Copy Xbox Hacks & Cracks tutorials faq - Cheapmod

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Nå har jeg undersøkt litt og funnet ut at mange har problemer med billige/uoriginale component-overganger. Der er jeg selv også skyldig. Jeg kjøpte først en fra en person her på forumet, og den overgangen virket ikke i det hele tatt. Kjøpte så en ny, fortsatt ikke original, og den virker sånn passe. Dvs. jeg får bilde, men med mye skygge/ghosting og dårlige bilder i mørke spillpartier.

På Xbox-scene nevnes det at en original Xbox HD AV-Pack skal kunne gjøre susen og gi godt og klart bilde. Også et par andre overganger fikk OK bedømmelse, men de fleste fikk klage på ghosting/uklare bilder.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den dobbelskriften ser ut som et "text book" eksempel på dårlig kabel.

Kjelli

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæng!!! Det var som bare "#!"€!"#€%.
    Ser ut som om jeg må kjøpe meg en ny kabel da...

Litt av greia er jo at jeg kjøpte 2 slike kabler; en til meg selv og en til en kompis. Han kjører denne kabelen til en flattv og hos ham funker det knall.
    Det vil vel si at problemet gjør seg gjeldende først på prosjektor? (?!?!)
    Eneste forskjellen på xboxene våre er at hans er noe eldre, ca 12mndr.
    Noen som vet om noen større forskjeller på generasjonene xbox når det kommer til video output i NTSC/HD?

Uansett, Tormi og Kjelli, tusen takk for assistansen!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lang er kabelen din ?

Selv kjører jeg 360 mot PJ med en billig komponent 5m som er skjøtt sammen med den origiale 360 HD kabelen med billige hylser fra Biltema.

Det funker overraskende nok strålende med skarpt bilde i 720p, så kabelkvaliteten virker ikke så kritisk i mitt tilfelle ihvertfall. Kresen er jeg også.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører med en HD Component Kabel på ca 1,5 meter.
    Det var noe jeg fant på nettet til rundt 300 kroner. Kompis av meg har som nevnt samme kabel og han er strålende fornøyd. Den minner VELDIG om Microsoft sin, men det er ikke den samme.

Ikke sikker på om jeg slår meg til ro med svaret om at det er kabelen...
    Det er et litt for klassisk scenario; blame it on the cable. :-)

Noen ide?

Newcomer K-pax sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd uorginal Component Adapter og fikk mere "ghosting" da en ved bruk av orginal. Men det var ikke på langt nært så galt som det er hos deg.
    Så du kan ha noe å hente om komponent adapteren din ikke er orginal.
    Har ellers også brukt lakrissnører på 2 meter uten så dårlig resultat som du har. Så jeg tror ikke det er kabelen.
    Ellers så er det mulig det er noe med projektoren din, den har oppløsning på 1024 x 576 så den må skalere signalene du sender inn, så det kan være årsaken til at det blir noe uklart, men 720p er jo ikke så langt unna og burde ikke se så dårlig ut.

Se om du kan gjøre noe instillinger i PJen feks progressiv on/off.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K-pax
    Se om du kan gjøre noe instillinger i PJen feks progressiv on/off.
    Hei og takk for tilbakemeldingen, K-Pax.
    Jeg skal teste det litt så snart jeg har muligheten.
    :-)

Newcomer michalk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde lignende problemer en gang, da med en original MS-kabel, og problemet manifesterte seg i tydelige vertikale striper i bildet. Det viste seg at det var video-brikken i Xbox-en som var problemet. Bytta til en annen box fra en helt annen serie og alt ble bra.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av michalk
    Jeg hadde lignende problemer en gang, da med en original MS-kabel, og problemet manifesterte seg i tydelige vertikale striper i bildet. Det viste seg at det var video-brikken i Xbox-en som var problemet. Bytta til en annen box fra en helt annen serie og alt ble bra.
    Hei Michalk.

Uten at jeg nødvendigvis er noen ekspert, så høres dette ikke ut som samme problemet. (Jeg vil ihvertfall at det ikke er samme problemet...) :-)
    Men takk for input. Det er langt fra umulig at det er dette som er problemet. Jeg var innom den gruefulle tanken at det kanskje var min generasjon av xbox som skapte problemet, men vi (jeg) får håpe at ikke det er tilfellet.

Jeg har 2 ting igjen å prøve;
    - Sjekke om det blir bedre om jeg kjører utenom Denon AVR-2106en min.
    - Sjekke om det er noe instillinger alá "progressive" på pjen eller noe der omkring.

Utenom dette kan jeg ikke se for meg hva det kan være.

Noen som har noe peiling på om det er visse modeller/utgaver av xbox som rett og slett ikke støtter HD via NTSC mot en (primært) PAL prosjektor??

Takker!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv kabelen på kompisen din sin xbox?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Prøv kabelen på kompisen din sin xbox?
    Glimrende ide, DaButch.
    Jeg har allerede tenkt å gjøre det.

Har tenkt å høre med ham om å teste kabelen hos han, sammen med min xbox, men på hans tv.

I tillegg har jeg en kompis som har MT-200 pjen. Det sies at denne er en primært NTSC pj, mens min MT-400 er en primært PAL pj. Kan være spennende å sjekke dette også.

Gir meg info når jeg har fått sjekket det jeg har å gå på nå.

Tusen takk for alle tilbakemeldingen, folkens!!
    Finnes det noen bedre måte å dele kunnskap på enn forum?? Nei. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg kan du kanskje prøve din kompis sin xbox på din prosjektor. Da vil du finne ut om feilen ligger på din box..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •