PS3 støynivå - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 63
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Folkens: Kjøp aldri noen vifteløsning med så små vifter, de er de værste når det kommer til lydnivå/airflow.

Når ps3 har blitt så billig at man tør å skru den opp, kan man jo modde den om til vannkjøling om man vil, eller bytte ut vifter med feks 120mm, om det er plass da..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer dette da folkens? Har PS3 samme eller lavere støynivå enn PS2 slim-utgaven har?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt hjemme to ulike ps3 fra elkjøp. Begge støyer mer en ps2 og LANGT mer en ps2 slim. Selv er eg ingen av hifi nerd, men ps3 støyer så mye at selv for meg blir lyden for høy under rolige film sener. Dersom eg velger å beholde min nåvernde ps3, tenker eg å plassere den i nabo rommet til film rommet, slik eg slipper STØYEN.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte min på MPX på lanseringsdatoen, jeg har den stående fritt og luftig og den har støyet (akkurat) slik som beskrevet i post 1. Den 'gasser opp' trinnvis for aldri å 'gasse ned' igjen. Jeg har lest og lest i forumene for å høre om noen 'vet noe' , men er blitt skuffet hittil. Har forsøkt å la PS3-en stå oppreist, men det ser ikke ut til å ha noen nevneverdig effekt. Det virker som det er veldig mange som forventer at PS3 skulle regulere speeden på viften NED når den er IDLE. Jeg har ikke installert Folding sw. Jeg har skiftet til 120 GB disk (som var lett) , men det hadde ingen effekt på støyen. Hva kan vi som har slike maskiner gjøre?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever akkurat det samme som Linuxguru. Har ventet nå i 5 mnd på at 'noe' skal skje: oppdatering fra Sony? Har lagt inn ALLE oppdateringer. Maskinen regulerer rett og slett ikke viftehastigheten ned når den er ledig. Hva gjør vi?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Maskinen trenger definitivt mer kjøling og lavere støy.
    Maskinen trenger definitivt ikke mer kjøling. Det er lagt ned et imponerende stykke ingeniørarbeid i maskinen og etter min mening er støynivået overraskende lavt.

Når folk klager over støynivået på maskinen har jeg alltid anbefalt de å ta maskinen ut av det trange ikeaskapet de kaller stereobenk, og ned på gulvet. Har til gode og oppleve at det ikke har fungert. Når luften skal ut bak maskinen er det spesielt viktig at du har plassert den slik at luft kan sive fritt ut bak maskinen og opp. Det hjelper heller ikke dersom maskinen står aldri så luftig, om luften ikke har noe sted å vandre.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Maskinen trenger definitivt ikke mer kjøling. Det er lagt ned et imponerende stykke ingeniørarbeid i maskinen og etter min mening er støynivået overraskende lavt.

Når folk klager over støynivået på maskinen har jeg alltid anbefalt de å ta maskinen ut av det trange ikeaskapet de kaller stereobenk, og ned på gulvet. Har til gode og oppleve at det ikke har fungert. Når luften skal ut bak maskinen er det spesielt viktig at du har plassert den slik at luft kan sive fritt ut bak maskinen og opp. Det hjelper heller ikke dersom maskinen står aldri så luftig, om luften ikke har noe sted å vandre.
    Skummelt å generalisere, Scirocco..
    Min står på toppen av en benk med fritt luftrom alle veier på minst 50 cm og den går allikevel til nivå 3 selv i idle XMB. Her har du forøvrig over 120 sider om emnet: Minhembio forum -> Hur mycket låter era PS3r?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Det er vel slik at det er to "typer" PS3. En som oppfører seg og låter omtrent som du beskriver. Men det er også et stort antall brukere som beskriver en helt annen støy.
    Er jo ikke for ingenting at det er kommet en god del ekstra vifteløsninger til PS3.
    Selvfølgelig vil problemet bli større¨om maskinen ikke står luftig, men det er nok ikke så enkelt som det for alle.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror Counterpointer har rett. Sony har sendt ut en haug maskiner uten vifteregulering. De andre maskinene har vifteregulering, men det er veldig vanskelig for eierne å beskrive reguleringen annet enn som : jeg synes ikke den støyer, jeg! Det er nokså ubrukelig info for oss som har den andre typen maskin.
    PS3 er en super boks og støyen er mindre enn når 360-en gasser opp, men den versjonen jeg har kjøpt kan ikke brukes som film-maskin i stuen. Er det noen som kan tipse om et kontaktpunkt i Nordisk Film (Sony distributøren) hvor man kan henvende seg for å komme videre i denne 'saken'?

- bortsett fra å sitte i 2-3 mnd mot Playstation hotline hver kveld og høre om 'alle linjer opptatt'....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, så kom vi frem til 81550970 endelig. Der svarte Playstation Support Jakob at jo, slik skal det være. Sony har BESTEMT at dette ikke er et problem for konsumentene! Hvis viften på din PS3 går til topp nivå etter ca 20 min og FORBLIR på det nivået, så skal det være slik. De har ikke tenkt å gjøre noe med det. Sender du inn maskinen så får du den bare uendret tilbake, da SONY har bestemt at dette ikke er en feil.
    Jeg er målløs: ikke i mine villeste fantasi hadde jeg trodd at SONY skulle gå på den GIGANTISKE tabben. Dette er jo verre enn batteri-tabben og DRM-tabben fordi de nå fucker med store deler av PS-fan skaren. Les de 124 sidene på 'minhembio' om klager på dette problemet i nabolandet!

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min PS3 er vertfall den stilleste duppeditten jeg har i rommet...
    Både min "støymoddede" PC og Projektoren støyer mere en min PS3...

(Jeg tviler på det er plass nok til å få lagt vannkjøling inn i denne kompakte mursteinen..)
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja har problem med viftestøy, men det som er merkelig er at når jeg snur PS3'en på høykant, med blueray-drevet ned (holder den i lufta ), så går vifta helt berserk etter liten tid. Skulle gjerne ha løst det, slik at jeg får en stille PS3

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Latano
    Jeg tror Counterpointer har rett. Sony har sendt ut en haug maskiner uten vifteregulering. De andre maskinene har vifteregulering, men det er veldig vanskelig for eierne å beskrive reguleringen annet enn som : jeg synes ikke den støyer, jeg! Det er nokså ubrukelig info for oss som har den andre typen maskin.
    PS3 er en super boks og støyen er mindre enn når 360-en gasser opp, men den versjonen jeg har kjøpt kan ikke brukes som film-maskin i stuen. Er det noen som kan tipse om et kontaktpunkt i Nordisk Film (Sony distributøren) hvor man kan henvende seg for å komme videre i denne 'saken'?

- bortsett fra å sitte i 2-3 mnd mot Playstation hotline hver kveld og høre om 'alle linjer opptatt'....
    Prøv å snu PS3'en på høykant med blueray-drevet ned , se om ikke vifta regulerer seg da . Det gjør min , gasser på, og når jeg snur PS3'en igjen så regulerer den seg tilbake . Må være noe bug her.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske logisk (om jeg forsto den rett)

Maskinen er laget for å stå på føttene eller på høykant, den riktige veien, noen annen måte å varmluften forblir inne i kabinettet , vifene øker på men får ikke ut varmluften...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som OP og tidligere eier av 5 (!!!) stk PS3, kan jeg love hver og en at jeg har investert betydelig tid og ressurser på dette problemet:

Tror du kan glemme det der med lydløs PS3 gitt, da støy er subjektivt. Det koker igrunn ned til om du synes støyen er akseptabel eller ikke.

I hele debatten har vi snakket om ulike viftenivåer på PS3. Inndelingen er grovt regnet slik:

- Nivå 1 er lydløs-nivået, og PS3 er i nivå 1 i 5-10 minutter etter power on.
    - Nivå 2 er hørbart fra 1-2 meter, og PS3 er i nivå 2 etter ca 10-15 minutter
    - Nivå 3 er hørbart fra 5+ meter, og PS3 er i nivå 3 etter ca 20 minutter.

Nå kommer så det interessante. Noen hevder de har en PS3 som _alltid_ holder seg i nivå 1. Det er denne "lydløse" PS3en alle prøver å få tak i.

Har fulgt tråden her og på minhembio siden lansering, og det er såvidt meg bekjent kun 1 person på minhembio som hevder å ha 2 stk venner som har nivå 1 PS3. Mange trodde/tror de hadde/har nivå 1 PS3, men de hadde/har aldri fått med seg at den skifter fra 1 til 2 (!).

Det de fleste omtaler som defekte PS3, er de som går opp i nivå 3 og holder seg der nærmest uansett hvor lav romtemperaturen er.

Den "normale" PS3 har jeg begynt å tro er de som går opp til nivå 2, og holder seg der. De kan gå opp i nivå 3 under hard belastning, men vil gå ned igjen til nivå 2 relativt raskt.

Det er et faktum at det fins to ulike viftetyper på PS3, den ene har 15 lameller mens den andre har 19 lameller. Du kan se hvilken ved å lyse gjennom undersiden på PS3 med en lommelykt og telle antall lameller på halvdelen av viften og gange med 2.

Pga ulike viftetyper så har PS3ene ulik støykarakter, og nivå 3 på en maskin kan være mer bekvem enn nivå 3 på en annen.

Mye i disse trådene rundt omkring er selvfølgelig hysteri. Men for å sette ting i perspektiv, så kan jeg fortelle om de 5 stk PS3 jeg har hatt tilgang på - og _ingen_ av disse har hatt lik støykarakteristikk:

- 2 gikk rett opp i nivå 3
    - 1 gikk rett opp i nivå 3 og hadde irriterende høyfrekvent lyd
    - 1 gikk i nivå 2 i 1-2 timer, og deretter nivå 3. Gikk aldri ned igjen.
    - 1 holdt seg i nivå 2 nesten alltid, og når den kom opp i nivå 3 så gikk den relativt raskt ned til nivå 2 igjen. Dessverre hadde denne en irriterende lavfrekvent lyd.

At jeg skal få tak i 5 stk PS3 med _helt_ ulik støykarakteristikk bør statistisk sett være svært lite sannsynlig. Men siden dette faktisk er tilfellet, så er det heller lav kvalitetskontroll på viftestyringen på PS3 - ellers ville vi ikke sett en slik spredning på dette lave utsnittet.

Jeg vil si som følger: Finner du en maskin som stort sett holder seg i nivå 2 og som girer ned fra nivå 3, så er dette en "frisk" PS3. Å finne en nivå-1 maskin er utopi, og jeg tror ingen her på forumet har en
    Konklusjonen min etter 5 mnd er som følger: Nivå 1 maskiner finnes ikke!. De som hevder å ha en "lydløs" PS3 (dvs. nivå 1), tilhører sannsynligvis iPod-generasjonen og bør overhodet ikke tas seriøst.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Ganske logisk (om jeg forsto den rett)

Maskinen er laget for å stå på føttene eller på høykant, den riktige veien, noen annen måte å varmluften forblir inne i kabinettet , vifene øker på men får ikke ut varmluften...

Jeg holder ps3'en i lufta, så fri tilgang til utblåsning . Men vifta går helt ut av kontroll. Lufta som kommer ut etterhvert er godt avkjølt og snur jeg den igjen så går den til nivå 1->2->3 og blir på nivå 3.

Min PS3 blir veldig varm under yterst ved blue-ray drevet , andre som opplever det ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fulgte et råd fra noen på minhembio forumet : la 1 stk telys under hvert hjørne , slik at PS3-en kom noen cm over underlaget. Nå har jeg prøvet i timevis med noen restarter innimellom. Maskinen går til nivå 2 etter 6 min og der blir den, den hopper ikke opp i nivå 3 etter ca 20 min som den ellers gjorde. NB: min maskin står fritt, ikke i stereobenk eller på gulv. Jeg har beveget meg i meny, vært på PSN, Internet og kjørt hd-trailer. Det er åpenbart 'hårfine' temperatur-utløsningsmekanismer i gang, men jeg er fornøyd med forandringen. M.a.o: prøv å få til en (liten?) endring i maskinens fysiske omgivelser - det kan gi positivt utslag.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder maskinen seg på nivå 2 også ved oppskalering av DVD?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vulcanus
    Jeg holder ps3'en i lufta, så fri tilgang til utblåsning . Men vifta går helt ut av kontroll. Lufta som kommer ut etterhvert er godt avkjølt og snur jeg den igjen så går den til nivå 1->2->3 og blir på nivå 3.

Min PS3 blir veldig varm under yterst ved blue-ray drevet , andre som opplever det ?
    Du holder maskinen opp ned!

Har du hørt om at varm luft stiger? Som du selv sier, det er bare å snu maskinen så er du kvitt problemet. Varmluften skal ut enten på toppen eller på siden.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oleanl
    Du holder maskinen opp ned!

Har du hørt om at varm luft stiger? Som du selv sier, det er bare å snu maskinen så er du kvitt problemet. Varmluften skal ut enten på toppen eller på siden.
    Nå er i hovedsak kjølingen til PS3 konduksjon og tvungen konveksjon, skal ikke ha mye si om du snur den nei.

Problemet blir jo ikke løst når jeg snur , holder seg forsatt på nivå 3 , noe som er hørbart gjennom hele stua. Men er nok bare vifteføleren som er litt for triggerhappy. MEn ja syns det er skuffende at den bråker mye , en "normal" PS3 hører man knapt.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •