PS3 som mediaboks. Funker det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PS3 som mediaboks. Funker det?

Jeg har funnet svært lite artikler som tar for seg mediabiten av PS3, det drukner tydeligvis i spill og blu-ray anmelderser.

Mediasenteret fra Sony.
    Fungerer dette tilfredstillende? Navigering i mappestruktur, mapping av nettverksdrev (typisk filserver/pc'n på kontoret), støtte for diverse codecer osv. Noen som har noe utfyllende her?
    Leste et sted at alle videofiler måtte konverteres til mpeg4 format med medfølgende applikasjon. I så fall; konverterer den alt, også h.246?

Linux/MythTV
    Sony skryter fælt av at man kan legge inn linux. Det er også laget en linuxdistro eller to som kan legges inn. Fungerer det i så fall å legge inn mediasentersoftware av typen MythTV? Kommer man da også forbi codec-problematikken? Er det mulig å streame video fra (W)LAN?

Jeg vil tro det er flere som lurer på denne siden av PS3. Jeg kan ha oversett lignende tråder i denne forumseksjonen, men fant ikke noe i farta. For min egen del er funksjonaliteten for mediasenter og avspilling av blu-ray direkte avgjørende for om jeg kommer til å kjøpe PS3 i det hele tatt. Til spilling bruker jeg uansett PC. Gode mediamuligheter rettferdiggjør prisen som enkelte syntes er litt stiv for en ren spillkonsoll. Klarer PS3 å levere på alle tre områder er den et priskupp..

Håper noen har noen harde fakta og ikke minst egne erfaringer som kan deles med resten her på forumet

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående linux/myth: Dette er nok litt umodent sånn foreløpig, og det jeg så sist jeg sjekket opp dette var at man ikke har særlig god tilgang til grafikkortet, og dermed blir litt begrenset der, men det skulle visst gå bra i praksis.

Myth er ikke den aller greieste applikasjonen i verden å ha med å gjøre, men det kommer nok lettere måter å få det opp å gå på etterhvert. Det fine er at du kan kjøre bare myth-frontend på ps3en og ha serverbiten gående på PCen på soverommet eller noe slikt. Da slipper du usb-tvkort og usb-harddisk, og så kan du spille playstationspill uten å tenke på at du da ikke får tatt opp ting du skal se.

Jeg håper det blir litt moment bak slike løsninger. Folk klager over lite minne, men jeg mener det ikke burde være noe problem såfremt man ikke skal ha en masse store programmer gående samtidig. Det går fint med gnome + gaim + firefox + rhythmbox på 256mb

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Fungerer dette tilfredstillende? Navigering i mappestruktur, mapping av nettverksdrev (typisk filserver/pc'n på kontoret), støtte for diverse codecer osv. Noen som har noe utfyllende her?
    Leste et sted at alle videofiler måtte konverteres til mpeg4 format med medfølgende applikasjon. I så fall; konverterer den alt, også h.246?
    Har bare spilt av videofiler hittil, og har funnet ut følgende:

- Tilsynelatende ingen mappestruktur på intern HD (har dog ikke lett så mye etter det)
    - Spiller av videofiler fra ekstern USB-disk, støtter der mapper, men video må ligge i en mappe på rot av disken som heter 'VIDEO'
    - Spilleren støtter h.246, fungerer utmerket å konvertere HD-mov. filer fra Apple med QuickTime Pro til mpeg4. Er vel per dags dato eneste mediespiller som støtter h.264

Så vidt jeg vet er det ingen streamingstøtte enda, men vil tro at dette kan komme etterhvert med firmwareoppdateringer.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så langt, godt nytt!
    Støtter den h246 så er man langt på vei til å dekke mitt behov, det er helt sikkert. Får bare håpe nettverkstøtten kommer på plass, for da slipper man egen USB-disk, uten at det egentlig er noe stort problem.

MythTV er egentlig kun det eneste mediasentersoftwaren jeg har hørt om til Linux. Jeg er så langt ingen linuxbruker så det finnes sikkert andre løsninger. Slik jeg forstår deg Cax så er det fortsatt i startgropa mht hva man har klart å lage klart til PS3 per idag. Jeg håper og tror det slippes en ferdig distro med mediasenter og nettverksfunksjonalitet. Det må det vel være interesse for flere steder enn hjemme i stua mi.

PS3 blir i alle fall mer og mer aktuelt for min del.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Så langt, godt nytt!
    Støtter den h246 så er man langt på vei til å dekke mitt behov, det er helt sikkert. Får bare håpe nettverkstøtten kommer på plass, for da slipper man egen USB-disk, uten at det egentlig er noe stort problem.

MythTV er egentlig kun det eneste mediasentersoftwaren jeg har hørt om til Linux. Jeg er så langt ingen linuxbruker så det finnes sikkert andre løsninger. Slik jeg forstår deg Cax så er det fortsatt i startgropa mht hva man har klart å lage klart til PS3 per idag. Jeg håper og tror det slippes en ferdig distro med mediasenter og nettverksfunksjonalitet. Det må det vel være interesse for flere steder enn hjemme i stua mi.

PS3 blir i alle fall mer og mer aktuelt for min del.
    Sånn det er nå er det iallefall en del folk som har Myth oppe og kjører på PS3, også med backend og usb-tuner, men det krever nok litt fikling. Håper som deg at det kommer en plug/play-løsning snart, og regner vel med det også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •