OBS! OBS! Dette er kun basert på noen få dagers testing av PS3, jeg er på ingen måte noen ekspert på PS3, og det kan godt være ting jeg har oversett eller ikke vært klar over. Denne tråden kommer til å være "work-in-progress" en stund fremover. Skal prøve å ramse opp en del erfaringer/synspunkter jeg har hatt så langt. Det ble ganske rotete dette her, men håper det gir litt mening! Bare å spørre dersom det er noe du vil vite mer om, eller kommentere, er helt sikkert ting som kan misforstås her også. Here goes:

Kjøpte en Playstation 3 på E-bay, siden jeg kjøpe den ifra USA, så hadde jeg egentlig regnet med å få den amerikanske utgaven (med inkludert Blu-ray film). Desverre viste det seg at jeg hadde bydd på en japansk utgave, noe som stod i "liten" skrift inne i annonsen. Nå er ikke dette noen "big deal" for min del, da jeg hovedsaklig kjøpte den for Blu-ray avspilling, og heldigvis er Japan og USA i samme sonen (Sone A), men det viser iallefall at en ikke skal ta noe for gitt når en handler ifra E-bay, les teksten nøye før du byr!

Jeg har hatt PS3ern i over en uke nå, men i mangel av Blu-ray filmer å spille av, samt spill, så er det først for 2 dager siden at jeg slo den på.

Designet på PS3 er et mysterium, det virker moderne og tøft, men det gir meg en litt sånn B&O følelse.. Den er vesentlig større enn Xbox 360. PS3 avgir ganske mye varme, og de første timene luktet det godt av "brent elektronikk" (i mangel av noe bedre ord). Har heldigvis gått over nå.. Viften er veldig stillegående i starten, men etterhvert som den blir varm, øker den i turtall, og bråker noe. Men på langt nær like mye som Xbox 360 (iallefall min Xbox 360).

Jeg har fått lastet ned mange demoer av spill allerede, og er veldig fornøyd med hastigheten på nedlastingene. Så langt har jeg lastet ned demoer av:
Gran Tourisimo HD 1.1
Formula 1 GP
Ressistance: Fall of man
Genji
Motorstorm
++ Noen småspill og demoer av spill du kan kjøpe via nettet.
Av dise spillene er det helt klart GT HD og Motorstorm som imponerte mest!
Ressistance: fall of man skuffet mest, men jeg har egentlig ikke sansen for FPS; så det er kanskje ikke så rart.

Fordeler:
* Spiller sone A Blu-ray filmer (Det er ikke så mange Blu-ray filmer som er sonekodet enda, men jeg er overbevist om at det kommer til å bli sluppet langt flere filmer i USA og Japan (Sone A) enn det blir gjort i sone B (Europa og Afrika (!)).

* Bruker HDMI kabel som anbefalt kabel for overføring av lyd og bilde. Desverre mangler jeg en receiver som er kompatibel med HDMI 1.1, så jeg har ikke fått testet hvor bra lyden blir med denne oppkoblingen. Er så langt ikke 100% fornøyd med den optiske kabelen, da den ofte gir kun stereo lyd på de fleste spill. Kun "demoen" av Gran Tourisimo HD har gitt meg AC3 5.1 lyd så langt.

Ulemper:
* Spiller kun sone 2 DVD filmer, og kun NTSC (ikke PAL), noe som egentlig er ganske latterlig.. :-( Har tross alt ganske få sone 2 NTSC filmer.. Heldigvis har jeg en skikkelig DVD spiller som tar seg av den jobben.. Det vil også være en del Playstation 1/2 spill som ikke vil fungere på denne enheten, men siden jeg ikke eier noen av dem så er jeg ingen ekspert.

* Kontrolleren virker kjip sammenlignet med Xbox 360 sin kontroller. Men jeg må også innrømme at det har gått ganske fort å venne seg til de analoge styreknappene..

* Veldig få intr. spill ute enda, de fleste spillene er enten ute på Xbox 360 i tilegg, eller så er de ikke noe spesielt bra. Heldigvis er det mange demoer tilgjengelig på PS3 "shoppen", disse går raskt å hente ned, og de fungerer overraskende bra! (Motorstorm er vel det eneste spillet så langt som har fenget interessen min, har bestilt japansk utgave fra e-bay.

* Det er ikke mulig å registrere seg med norsk adresse i PS3 systemet, noe som gjør at en må oppgi en gyldig adresse i en av sonene som er aktive. Nå er det ikke så vanskelig å skaffe en adresse i USA, men dersom en skal registrere seg med VISA kort, så blir det straks verre.