Offisiell tråd: Sony Playstation3. FAQ på side 1 (oppdatert 20.06.08) - Side 92

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 92 av 250 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 88 89 90 91 92 93 94 95 96 102 112 122 132 142 152 162 172 182 192 202 212 222 232 ... SisteSiste
Viser resultater 1,821 til 1,840 av 4992
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Det hadde jeg glemt! Det er helt riktig, og et meget godt poeng, for det innebærer at du har sammenlignet (SD-)DACen i PS3 med receiverens, og generelt pleier DACene i receivere å være bedre enn i avspillerne (gitt noenlunde samme prisklasse). Så da er ikke lyttekonklusjonen din så oppsiktsvekkende som jeg først trodde :-)
    Dette er en interesant diskusjon men dette kan ikke være forklaringen hvis man ikke kjører analog lyd ut av PS3 og det kan man vel ikke med surround lyd (Har aldri prøvd da jeg kjører HDMI hele veien)? Det som skjer i PS3 når den dekoder et HD lydspor (og ja ikke DTS HD-MA enda desverre men jeg er rimelig sikker på at det kommer) er at den oversetter ett sett med ettall og nuller fra ett format (Språk) til ett annet (Bitstream til PCM) det er ingen Digital til Analog konverter involvert i dette. Lyden en hører ut i fra forsterkeren gjennom den samme DAC entene den er PCM eller bistream.

Det som kan være en forskjell og som muligens kan gi en forskjell i lyd er at forsterkerens etterbehandling av lyden (i det digitale domene) kan være forskjellig hvis den får inn et bistream signal fremfor et PCM. Jeg vet enkelte forsterkere som ikke tillater (har regnekraft nok) til å gjøre etterprossesering på PCM spor (THX utra 2, Yamahas sin sound prosessorer modes etc). Videre så prosesserer ikke PS3 DTS 6.1 spor om til 6.1 PCM spor per nå etter det jeg forstår (Men dette kan komme).

Dvs at det kan være mange forklaringer hvis forskjellen er der (også i en blindtest (anbefales på det varmeste)) men den har ikke noe med å gjøre om dekodingen skjer via software eller dedikert hardware.

Fordelen med en dekoding i software er at det er fleksibelt og man kan legge til features etterhvert, PS3 har en forventet levetid på ca 10 år og jeg er rimelig sikker på at alle formater vi her snakker om og sikkert fler vi ikke har hørt om enda vil dekodes av softwaren etterhvert, det er det som er den store fordelen med den type dekoding. En hardware basert løsning er stuck med det som er definert i brikken og så får produsenten det som de vil og får oss til å kjøpe en ny boks når noe "nytt" og viktig er kommet.

Når det gjelder PS3 så er situasjonen markedsmessig den samme for Sony. Det ville vært dumt av Sony hvis den eneste spilleren de har som kan dekode DTS HD MA er PS3 så jeg er rimelig sikker på at dette ikke kommer før de har solgt nok av andre standalone spillere med denne featuren....

Men siden PS3 salget har gått trengere enn sony ønsket så har features som 24FPS og en meget god oppskalering og deinterlacing av SD dvd kommet mye før jeg trodde det skulle komme. Det er jo bare å håpe at jeg tar feil igjen og at Firmware 2.0 kommer om to uker og med DTS HD MA og kanskje også full BR profil 2.0 support (det er i alle fall den eneste maskinen som har regnekraft nok til å klare det.... og det eneste den trenger er riktig software fil (og den ligger nok lagret på en harddisk hos Sony allerde tenker jeg...(og så er det bare for andre å spare til (enda en) ny standalone spiller...)))

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Dette er en interesant diskusjon men dette kan ikke være forklaringen hvis man ikke kjører analog lyd ut av PS3 og det kan man vel ikke med surround lyd
    Du har rett. Hodet mitt er ikke helt skrudd fast i dag...

Jeg tenker surround-dekoding, ikke DAC.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett. Hodet mitt er ikke helt skrudd fast i dag...

Jeg tenker surround-dekoding, ikke DAC.
    En gang i blant hender det, spesielt når jeg ikke er i samme rom som kona....

Ellers er det greit at noen år med studier i digitalteknikk kan komme til nytte, på jobb har jeg i alle fall aldri hatt det...

Ha en god kveld!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lagt merke til at det ikke finnes Engelsk DTS på BD. Bare spansk og fransk. Det er derimot Engelsk uncompressed. Hva er nå dette? Er dette bedre enn Dolby Digital?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Jeg har lagt merke til at det ikke finnes Engelsk DTS på BD. Bare spansk og fransk. Det er derimot Engelsk uncompressed. Hva er nå dette? Er dette bedre enn Dolby Digital?
    TrueHD, DTS-HD MA og PCM (uncompressed) er alle bedre enn DTS, Dolby Digital, DD+ og DTS-HD (core).

Når det gjelder PCM versus TrueHD versus DTS-HD MA (som alle er tapsfrie), vil det være forskjeller i mixing, ikke i lydkvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TrueHD, DTS-HD MA og PCM (uncompressed) er alle bedre enn DTS, Dolby Digital, DD+ og DTS-HD (core).
    Takker!

Så TrueHD, DTS-HD MA og PCM er alle uncompressed, eller er det bare PCM som er uncompressed?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det veldig mye lesing om diverse codec's og surround formater. Jeg har stereo oppsett med en vanlig integrert forsterker. Keep it simple

Hvordan kan jeg få best mulig lyd fra PS3 til min integrerte forsterker?
    Er det vanlig stereolyd utgang (analog) på ps3?
    Er dac'n i ps3 ok for lydavspilling i stereo?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker!

Så TrueHD, DTS-HD MA og PCM er alle uncompressed, eller er det bare PCM som er uncompressed?
    Alle er tapsfrie, men jeg vet ikke om alle er ukomprimert (her antar jeg at eventuell dekompringering ikke skaper bitloss, på samme måte som unzipping av Winzip-filer gjenskaper filen slik den var).

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klarbane
    Her er det veldig mye lesing om diverse codec's og surround formater. Jeg har stereo oppsett med en vanlig integrert forsterker. Keep it simple

Enkelt ja, men da går du glipp av surroundsound og dypbass, som er minst halve film- og spillopplevelsen. Du går også glipp av HD-lyd.

PS3 har forøvrig ikke vanlige analogutganger, men en "AV-utgang", som jeg ikke kjenner til. Så det kan se ut til at du sliter med "bare" en stereoforsterker.

PS3 lyder "OK" som CD-spiller, men ikke mer, i mine ører. Den er ikke "musikalsk". Jeg har forøvrig ikke forsøkt SACD.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS3 har forøvrig ikke vanlige analogutganger, men en "AV-utgang", som jeg ikke kjenner til. Så det kan se ut til at du sliter med "bare" en stereoforsterker.
    Ingen fare, AV-kabelen som følger med har vanlige stereo phono-kontakter.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun fem baner i "Gran Turismo 5 Prologue"

TGS07: GT5 Prologue to have five tracks - PS3 Fanboy

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt ja, men da går du glipp av surroundsound og dypbass, som er minst halve film- og spillopplevelsen. Du går også glipp av HD-lyd.

PS3 lyder "OK" som CD-spiller, men ikke mer, i mine ører. Den er ikke "musikalsk". Jeg har forøvrig ikke forsøkt SACD.

Surround går jeg glipp av ja, men jeg håper da den sender lyden ut i stereo MED hele lydbildet? Da avhenger vel dypbassen av hva slags høyttalere jeg har, og evt en sub. Jeg skal ikke bruke den som CD-spiller, men spille av fra harddisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle er tapsfrie, men jeg vet ikke om alle er ukomprimert (her antar jeg at eventuell dekompringering ikke skaper bitloss, på samme måte som unzipping av Winzip-filer gjenskaper filen slik den var).
    Sånn jeg har forstått det får vi ikke HD-lyd riktig ennå. Hvorfor var det slik?
    Ukomprimert lyd er vel ikke HD, så hvordan får man HD-lyd når PS3 er oppdatert?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn jeg har forstått det får vi ikke HD-lyd riktig ennå. Hvorfor var det slik?
    Ukomprimert lyd er vel ikke HD, så hvordan får man HD-lyd når PS3 er oppdatert?
    Ukomprimert betyr ikke HD-lyd, men lossless (tapsfri) betyr HD-lyd.

TrueHD er tapsfri, jeg vet ikke om den er komprimert

PCM er tapsfri, denne står det ofte på filmene at er ukomprimert.

Begge disse er tilgjengelige nå, og kan avspilles f.eks. i Toshiba HD-XE1 og PS3 samt en rekke andre avspillere. Dekodingen skjer i avspillerne, og sendes som LPCM til receivere som kan motta dette (det vil si de fleste nyere receivere, inklusive min Denon AVR-2807).

DTS-MA HD er ikke fullt tilgjengelig enda, det eneste du får ut av slike lydspor nå er vanlig DTS med 1.5MB/s, men en softwareoppdatering av enkelte avspillere (jeg vet ikke hvilke, i farten), vil tilgjengeliggjøre ytterligere 1.5MB/s slik at denne også blir "full HD".

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle formatene utenom PCM er komprimerte. Men True HD og DTS Master HD er komprimert slik at ingenting blir borte. Komprimert betyr at jo at man får mindre bitrate.

Forskjellen mellom f.eks MP3 og ett lossless format er at MP3 fjerner deler av informasjonen, mens lossless formatene fjerner infoen som ikke har info i det ukomprimerte. Står sikkert mengder om dette på wikipedia.

Sitat Opprinnelig postet av klarbane

Ville ha prøvd å velge ett PCM spor fra en film. Hvis du da får lyd via stereo utgangene, så omgjør da PS3 PCM sporet til stereo. Du vil da få med mer info enn hvis du kun bruke ett Dolby Digital spor. Bedre blir det i hvertfall. De pakker også inn LFE sporet, så med skikkelige fronter så kommer nok dypbassen også.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Alle formatene utenom PCM er komprimerte. Men True HD og DTS Master HD er komprimert slik at ingenting blir borte. Komprimert betyr at jo at man får mindre bitrate.

Forskjellen mellom f.eks MP3 og ett lossless format er at MP3 fjerner deler av informasjonen, mens lossless formatene fjerner infoen som ikke har info i det ukomprimerte. Står sikkert mengder om dette på wikipedia.

Ville ha prøvd å velge ett PCM spor fra en film. Hvis du da får lyd via stereo utgangene, så omgjør da PS3 PCM sporet til stereo. Du vil da få med mer info enn hvis du kun bruke ett Dolby Digital spor. Bedre blir det i hvertfall. De pakker også inn LFE sporet, så med skikkelige fronter så kommer nok dypbassen også.
    Mye god info her.

For å utdype litt så kan en si at ut av et lossless format så dvs en strøm med ettall og nuller blir pakket slik at de tar mindre plass kan en gjenskape den orginale strømmen av ettall og nuller uten feil når den pakkes opp i dekoderen. En mister ikke informasjon man kan rekostruere den opprinnelige lydfilen 100% (for data kyndige så blir det som å Zippe en fil for å få den mindre.)

Formatene som ikke er lossless bygger på antagelser om menneskers hørsel og fjerner derfor ettall og nuller fra lyder som det er vanskelig for den menneslige hørsel å oppfatte. Litt forenklet hvis det er en lav og en høy lyd med omtrent samme frekvens så fjerner de den lave. Denne tonen som er fjernet kan ikke rekonstueres senere samme hvor mye en dekoder.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk mail fra Playstation network om at traileren for Fifa 08 hadde kommet ut,men jeg fant den ikke..

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAr et lite problem med vanlig surround fra PS3.. (eks. DD via optisk.)
    Kjører uten senter, men men receiveren viser senterkanalen som aktiv.
    Spiller jeg DVD fra PC eller DVD-spiller rutes senterlyden til Frontene, og LEDet for senter slukkes i receiveren..

Noen som vet noe om dette? kan man sette opp hvor mange Høyttalere man har i oppsettet i PS3?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    HAr et lite problem med vanlig surround fra PS3.. (eks. DD via optisk.)
    Kjører uten senter, men men receiveren viser senterkanalen som aktiv.
    Spiller jeg DVD fra PC eller DVD-spiller rutes senterlyden til Frontene, og LEDet for senter slukkes i receiveren..

Noen som vet noe om dette? kan man sette opp hvor mange Høyttalere man har i oppsettet i PS3?
    Det burte være receiverens feil.

Har du i PC og DVD spiller angitt at anlegget ditt ikke har Senter, eller har du satt Senter til "NO" i receiver?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har fått lastet ned demoen til fifa 08??
    Sto at den skulle komme,men jeg fant den ikke playstation store?
    Bare Pro evolution sin demo

Side 92 av 250 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 88 89 90 91 92 93 94 95 96 102 112 122 132 142 152 162 172 182 192 202 212 222 232 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •