Offisiell tråd: Sony Playstation3. FAQ på side 1 (oppdatert 20.06.08) - Side 91

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 91 av 250 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 87 88 89 90 91 92 93 94 95 101 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 ... SisteSiste
Viser resultater 1,801 til 1,820 av 4992
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Bitstream? Hva var nå det igjen?
    Føler vel at 3808 gjør den beste jobben i å dekode, men var det ikke noe med at den ikke klarte det?
    3808 er vel den helt splitter nye fra Denon. Den har HDMI 1.3 og har innebygd dekoder for Dolby True HD og DTS Master HD.

Ved å sette PS3 til bitstream, så sender den ut signalet slik det ligger på platen, og Denonen tar seg av dekodingen.

Det eneste man ikke får gjort er vel å sende DTS Master HD i bitstream, da PS3 enda ikke har denne muligheten hvis jeg ikke husker feil.

Ved å velge PCM valg osv i PS3 menyen, så tar PS3 seg av dekodingen. Dette er dekoding i Software, og vil aldri ha samme kvalitet som hardware som Denonen har. Selv om PS3 har aldri så mye kraft. Men forskjellen behøver ikke være stor.

Hvis jeg ikke husker feil så er det 2 steder man kan stille inn lyd greier i PS3 menyen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per nå kan ikke PS3 sende ut de nye formatene DD+ eller Dolby true HD eller DTS HD MA som bitstream (Bare DTS og DD). Forhåpentligvis blir det mulig med en software oppgradering men det spekuleres på at det krever annen hardware en det som sitter i de maskinene som er solgt frem til nå.

Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Ved å velge PCM valg osv i PS3 menyen, så tar PS3
    seg av dekodingen. Dette er dekoding i Software, og vil aldri ha samme kvalitet som hardware som Denonen har. Selv om PS3 har aldri så mye kraft. Men forskjellen behøver ikke være stor.
    Hørt på tullball... Gitt at software har samme algoritmen som hardware løsningen så er det ingen forskjell. Jeg er rimelig sikker på at dekodingen er standarisert enten den er hardware basert eller software basert, men her har jeg ikke info som kan bekrefte dette mulig andre har det?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Per nå kan ikke PS3 sende ut de nye formatene DD+ eller Dolby true HD eller DTS HD MA som bitstream (Bare DTS og DD). Forhåpentligvis blir det mulig med en software oppgradering men det spekuleres på at det krever annen hardware en det som sitter i de maskinene som er solgt frem til nå.

Hørt på tullball... Gitt at software har samme algoritmen som hardware løsningen så er det ingen forskjell. Jeg er rimelig sikker på at dekodingen er standarisert enten den er hardware basert eller software basert, men her har jeg ikke info som kan bekrefte dette mulig andre har det?

PS3 skal ha mulighet for bitstream av True HD, siden den har HDMI 1.3. Det er DTS Master HD den ikke har fått usending av enda.

Selvfølgelig er dekoding av matrialet likt om det er software eller hardware. Det skjer på samme måten. Men hvis hardwaren som kjører softwaren ikke har kraft nok til å kjøre det helt korrekt, så vil de bli dårligere.

Om PS3 sliter eller ikke med dette vet jeg ikke. Men ville uansett ha valgt hardware basert dekoding hvis man kunne.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS3 skal ha mulighet for bitstream av True HD, siden den har HDMI 1.3. Det er DTS Master HD den ikke har fått usending av enda.

Selvfølgelig er dekoding av matrialet likt om det er software eller hardware. Det skjer på samme måten. Men hvis hardwaren som kjører softwaren ikke har kraft nok til å kjøre det helt korrekt, så vil de bli dårligere.

Om PS3 sliter eller ikke med dette vet jeg ikke. Men ville uansett ha valgt hardware basert dekoding hvis man kunne.
    Når det gjelder prosesseringskraft så er det nok ikke PS3 som har problemer.... Når det gjelder algritmer og kraft en liten forenkling, en dag jeg har tid kan jeg gå litt i detajer på området.

Når det gjelder Biststream så er det desverre ikke nok at den er HDMI 1.3 desverre (det burde jo være det men praksis er desverre anderledes (HD lyd formater er en opsjon i HDMI 1.3 ikke obligatorisk (fantastisk tullete men sant)) i alle fall enda. (og kanskje ikke noen gang hvis infoen om at hardwaren ikke støtter det)) Her er etpar linker om temaet for dem som leser engelsk.

Ultimate AV: Follow Up: High Resolution Audio and HDMI 1.3

PS3 and DTS-HD - AVS Forum

Første spiller som klarer dette er en ny Samsung (!) som selges i USA link til disk om den her:

BDP1400 Now Has Bitstream DTS HD MA! - AVS Forum

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å velge PCM valg osv i PS3 menyen, så tar PS3 seg av dekodingen. Dette er dekoding i Software, og vil aldri ha samme kvalitet som hardware som Denonen har. Selv om PS3 har aldri så mye kraft. Men forskjellen behøver ikke være stor.

Hvis jeg ikke husker feil så er det 2 steder man kan stille inn lyd greier i PS3 menyen.
    Det er helt feil, cell prosessoren som sitter i PS3 er ekstremt mye kraftigere enn de som sitter i AV spillerene, så ps3 har mulighet for mye mer avansert dekoding på forskjellige nivåer. Cell i PS3 er så kraftig at flere har begynnt å lage billige supercomputere av PS3, pga av regnekraften den har.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vulcanus
    Det er helt feil, cell prosessoren som sitter i PS3 er ekstremt mye kraftigere enn de som sitter i AV spillerene, så ps3 har mulighet for mye mer avansert dekoding på forskjellige nivåer. Cell i PS3 er så kraftig at flere har begynnt å lage billige supercomputere av PS3, pga av regnekraften den har.
    Alle vet at PS3 er kraftig, men der har ikke uendelig med kraft. Men når du har hardware som er spesial laget for å gjøre jobben, og kun den jobben. Og ikke en maskin som kan gjøre alt. Så er det samme hvor kraftig den som kjører software er. Hardwaren vil gjøre en like bra, eller bedre jobb på det området.

Jeg sier ikke at PS3 gjør en dårlig jobb. Men personlig ville jeg alltid valgt hardware dekoding fremfor software dekoding.

PS3 folkene har jo allerede sagt at de ikke kan legge inn alt de ønsker at PS3 skal gjøre nå, fordi de ikke vet hvor mye krefter de har igjen senere, hvis BD spesifikasjonene skulle komme med noe nytt. Med andre ord, PS3 er ikke helt perfekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle vet at PS3 er kraftig, men der har ikke uendelig med kraft. Men når du har hardware som er spesial laget for å gjøre jobben, og kun den jobben. Og ikke en maskin som kan gjøre alt. Så er det samme hvor kraftig den som kjører software er. Hardwaren vil gjøre en like bra, eller bedre jobb på det området.

Jeg sier ikke at PS3 gjør en dårlig jobb. Men personlig ville jeg alltid valgt hardware dekoding fremfor software dekoding.

PS3 folkene har jo allerede sagt at de ikke kan legge inn alt de ønsker at PS3 skal gjøre nå, fordi de ikke vet hvor mye krefter de har igjen senere, hvis BD spesifikasjonene skulle komme med noe nytt. Med andre ord, PS3 er ikke helt perfekt.
    Nå er vel ikke PS3 perfekt, men er absolutt et av de kraftigste AV-produktene som er ute nå . OG ser man helt bort ifra at den er en spillekonsul, så syns jeg nesten den er verdt de 5000 kronene som blue-ray/cd/sacd/music server.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet dette med PCM mot Bitstreem idag. Min PS3 står koblet mot en RX-V1800. Testet med filmrn Kingdom of Heaven som har lydspor med DTS-HD. Det er ingen tvil om at det var mye mer detaljert når PS3 sto til Bitstreem enn PCM.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg testet dette med PCM mot Bitstreem idag. Min PS3 står koblet mot en RX-V1800. Testet med filmrn Kingdom of Heaven som har lydspor med DTS-HD. Det er ingen tvil om at det var mye mer detaljert når PS3 sto til Bitstreem enn PCM.
    Så når du velger bitstream er det spilleren din som gjør om lydsporet dts-hd?
    Hva blir det da?
    Når Pcm blir valgt fra Playstation 3 på et dts-hd lydspor,blir det da ukomprimert pcm da?

I mitt tilfelle med ax4avi-s hva blir det beste for meg?
    Og hvorfor??
    Har koblet hdmi ut fra Pl 3 til reciveren og en hdmi ut herifra igjen til 508xd

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo litt spesielt. Setter du PS3 til bitstream på en DTS-HD, får du downmixed DTS ut. Det du har lyttet til, er altså (god, gammeldags) DTS. Tilsvarende får du downmixed DD dersom kilden er DD+ eller TrueHD.

Interessant at du opplever DTS som mer detaljert enn PS3s dekoding av DTS-HD.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    Så når du velger bitstream er det spilleren din som gjør om lydsporet dts-hd?
    Hva blir det da?
    Vanlig DTS, frem til PS3 eventuelt får muligheten til å bitstreame HD-lyd, hvilket den ikke kan i dag.

Når Pcm blir valgt fra Playstation 3 på et dts-hd lydspor,blir det da ukomprimert pcm da?
    Ja.

I mitt tilfelle med ax4avi-s hva blir det beste for meg?
    Jeg ville sagt PCM, men devilej mener vanlig DTS låter bedre enn PS3s dekoding av DTS-HD, så nå er jeg usikker. Må forske selv på dette.

EDIT: trenger ikke forske likevel, da PS3 ikke dekoder DTS-HD, se min neste post :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg ville sagt PCM, men devilej mener vanlig DTS låter bedre enn PS3s dekoding av DTS-HD, så nå er jeg usikker. Må forske selv på dette.
    Mine tester er i alle fall entydige PCM med HD lydformater sent til forsterker går langt utenpå de nedmiksede formatene som er tilgjengelige i dag. Dette har jeg gjort flere ganger blindt, dvs at fruen velger lydspor uten at jeg vilket som spiller før jeg gjetter...

Største forskjellen er ikke "hovedlyden" men ambience/romvirkning er ikke til å samenligne.

Jeg rimelig sikker på at resultatet hvis og når PS3 kan sende HD formater i bitstream til en forsterker (Onkyo 905 på vei inn) blir akkurat like god lyd enten dekodingen skjer i PS3 en eller i Onkyoen....

Anbefaler andre til å gjøre samme type test (også for å få involvert koner eller samboere som gjerne blir litt vennligere instillt hvis man faktisk kan beviselig høre eller se forskjell...) så er det ikke så mye psykologi inne i bildet (Dvs at man mener det man tror skal børes best ut høres best ut, eller at den spilleren man har betalt mest (dvs for mye) for låter eller ser best ut....

Tro meg jeg har vært der selv og gjort min skjerv av dårlige kjøp og PS3 har så langt ikke vært ett av dem : -))))

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo litt spesielt. Setter du PS3 til bitstream på en DTS-HD, får du downmixed DTS ut. Det du har lyttet til, er altså (god, gammeldags) DTS. Tilsvarende får du downmixed DD dersom kilden er DD+ eller TrueHD.

Interessant at du opplever DTS som mer detaljert enn PS3s dekoding av DTS-HD.
    Jeg er klar over at det kun er DTS ut, men oppløsningen i lydsporet var likevel bedre enn om jeg satte PS3 til PCM. Hvorfor vet jeg ikke, men forskjellen var godt hørbar i actionsenene. Mer detalj i bakhøyttalerene. Godt mulig dette er spesielt for kun denne filmen da det er den eneste jeg har.
    PS3 dekoder vel ikke DTS-HD uansett da den ikke har dekoder for dette ifølge merkingene på siden av den?
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS3 dekoder vel ikke DTS-HD uansett da den ikke har dekoder for dette ifølge boka
    Det hadde jeg glemt! Det er helt riktig, og et meget godt poeng, for det innebærer at du har sammenlignet (SD-)DACen i PS3 med receiverens, og generelt pleier DACene i receivere å være bedre enn i avspillerne (gitt noenlunde samme prisklasse). Så da er ikke lyttekonklusjonen din så oppsiktsvekkende som jeg først trodde :-)

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde jeg glemt! Det er helt riktig, og et meget godt poeng, for det innebærer at du har sammenlignet (SD-)DACen i PS3 med receiverens, og generelt pleier DACene i receivere å være bedre enn i avspillerne (gitt noenlunde samme prisklasse). Så da er ikke lyttekonklusjonen din så oppsiktsvekkende som jeg først trodde :-)
    He he. Det var egentlig dette jeg ville frem til etter å ha lest diskusjonen litt lengre opp i tråden om hvorvidt dekodern i PS3 eller receiveren fungerer best.
    Må innrømme at jeg ble litt skuffet når jeg oppdaget at PS3 ikke dekodet DTS-HD, men kun DD True HD. Hjelper lite at receiveren takler dette når PS3 ikke sender ukodet heller. Skulle nok lest litt nøyere der men gleder meg til første DD-HD er i hus :-D
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke slik at PS3 sender DD+, True HD og DTS HD i bitstream. Men ikke DTS Master HD.

Når PS3 omgjør ett DTS HD spor, om det er rein HD eller Master HD, så henter den kun ut DTS Core signalet, som er vanlig DTS 1.5 Mbps

Mener PS3 skal ha fått bitstream av alt untatt DTS Master HD i oppdateringene som har kommet.

Men uansett så viser det at PS3 ikke gjør all jobb ekstremt bra.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det står Pcm 5:1 på filmen(som fks Pirates of the carribean 2) betyr dette at dette lydsporet er Pcm ukomprimert??
    Eller må det stå at det er ukomrimert bak pcm?
    Når det står mellom 5:1 Pcm,DD 5:1 og Dts 5:1 er da pcm det beste valget?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det står Pcm 5:1 på filmen(som fks Pirates of the carribean 2) betyr dette at dette lydsporet er Pcm ukomprimert??
    Ja.

Eller må det stå at det er ukomrimert bak pcm?
    Nei.

Når det står mellom 5:1 Pcm,DD 5:1 og Dts 5:1 er da pcm det beste valget?
    Ja, da dette er det eneste av de du nevner som er tapsfritt (lossless).

Når det gjelder PCM versus TrueHD versus DTS-HD MA (som alle er tapsfrie), vil det være forskjeller i mixing, ikke i lydkvalitet.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke slik at PS3 sender DD+, True HD og DTS HD i bitstream. Men ikke DTS Master HD.
    PS3 sender ingenting annet enn DD og DTS som bitstream, da bitstreaming av HD-lyd (her inkluderer jeg DD+) krever en frivillig extension til HDMI 1.3 som PS3 ikke har (har jeg lest på AVSforum). Hvorvidt den noensinne vil bitstreame HD, vet jeg ikke, men det hadde jo vært kjekt.

Her er en annen kilde til min oppfatning:

No Dolby TrueHD or DTS HD for PS3 owners? -- kind of - Engadget HD

EDIT: Men dette er jo enkelt å teste nå når HD-receiverne er her:

Hva sier receiveren når du bitstreamer HD-lyd til den?

Side 91 av 250 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 87 88 89 90 91 92 93 94 95 101 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •