Offisiell tråd: Sony Playstation3. FAQ på side 1 (oppdatert 20.06.08) - Side 176

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 176 av 250 FørsteFørste ... 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 172 173 174 175 176 177 178 179 180 186 196 206 216 226 236 246 ... SisteSiste
Viser resultater 3,501 til 3,520 av 4992
    Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Wink

Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Nope, ingen bitstreaming enda...
    Skjønner ikke helt hva som er så gjevt med å la reciever dekode uansett.
    Etterhvert som mer avansert BD Live ekstramateriale blir vanlig (nedlastbare kommentatorspor o.l.) så blir man nødt til å la spilleren dekode og mikse i allefall...
    Skjønner ikke helt hva som er så gjevt med å la reciever dekode uansett, jo da det er det som er den beste løsningen, man kan ha en del tap i lyden ved å la som her ps3 dekode lyden, men vi som har Ps3 har jo ikke noe valg.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriblist
    Skjønner ikke helt hva som er så gjevt med å la reciever dekode uansett, jo da det er det som er den beste løsningen, man kan ha en del tap i lyden ved å la som her ps3 dekode lyden, men vi som har Ps3 har jo ikke noe valg.
    Hvorfor skulle ikke en PS3 kunne klare dekodingen nøyaktig like bra som en reciever? En codec bruker en algoritme for dekomprimering av lydfilen som nødvendigvis må være lik om det er softwarebasert dekoding eller hardwarebasert.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Hvorfor skulle ikke en PS3 kunne klare dekodingen nøyaktig like bra som en reciever? En codec bruker en algoritme for dekomprimering av lydfilen som nødvendigvis må være lik om det er softwarebasert dekoding eller hardwarebasert.
    I teorien så skal det være likt. Men ting gjøres forskjellig fra produsent til produsent, og da blir ting forskjellig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    I teorien så skal det være likt. Men ting gjøres forskjellig fra produsent til produsent, og da blir ting forskjellig.
    Da er det vel i så tilfelle tilfeldig om Reciever dekoder bedre? :P

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Star1
    Da er det vel i så tilfelle tilfeldig om Reciever dekoder bedre? :P
    Det er jo påfallende mange som hører stor nok forskjell i favør av en receiver om hvor det dekodes. Og det er ikke PS3 det er snakk om da.

Min personlige motbør mot at PS3 dekoder det, er fordi PS3 gjør dette i software, og må bruke samme regnekraft som den bruker på å lage bilder osv til oss til også å dekode lyden. Cell prossessoren er ikke så kraftig som mange tror. Den er kraftig, men ikke så kraftig som enkelte hevder. Ett sted stopper dens krefter også.

Merker alledere det på at den ikke greier å laste ned i bakgrunnen når man spiller eller ser BD film.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo påfallende mange som hører stor nok forskjell i favør av en receiver om hvor det dekodes. Og det er ikke PS3 det er snakk om da.

Min personlige motbør mot at PS3 dekoder det, er fordi PS3 gjør dette i software, og må bruke samme regnekraft som den bruker på å lage bilder osv til oss til også å dekode lyden. Cell prossessoren er ikke så kraftig som mange tror. Den er kraftig, men ikke så kraftig som enkelte hevder. Ett sted stopper dens krefter også.

Merker alledere det på at den ikke greier å laste ned i bakgrunnen når man spiller eller ser BD film.
    Så det du sier er at regnekraften til ps3 gjør at det blir et kvalitetstap i dekoding av HD lyd?

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror mye av forskjellen som høres skyldes at signabehandlingen kan være forskjellig avhengig av om receiver dekoder selv eller mottar ferdig dekodet PCM. Det kan f.eks. være forskjeller på nivå, DSP effekter og/eller bass management.

Jeg hørte i utgangspunktet stor forskjell på Transformers på DVD om jeg lot PS3 dekode eller receiver dekode. Dette var en DVD med standard Dolby Digital, så det skulle være rikelig med prosessorkraft til dekodingen.

Når PS3 dekodet syns jeg lyden hørtes tynn og spinkel ut med lite bass, mens når receiveren dekodet låt det mer 'slik det skulle være'. Testet imidlertid en del, og fant ut at det var stor forskjell i lydnivå. Når jeg fikk matchet lydnivået låt det temmelig likt uavhengig av hvor dekodingen foregikk.

En kodet lydstrøm kan bare dekodes på en måte, og jeg sliter med å skjønne hvordan en dekoder eventuelt skulle kunne dekode 'dårligere' enn en annen.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kanskje ikke direkte regnekraften som er problemet, men ett sted stopper PS3s kraft også.

Mens om Torstein nevner så er det ikke kun HD lyden problemene ligger.

Mye kan være at når receiverene får PCM inn, så vil mange av dem ikke videre behandle lyden, slik det gjøres med bitstream og egen dekoding. Det er vel kanskje dette som utgjør den støreste forskjellen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kanskje ikke direkte regnekraften som er problemet, men ett sted stopper PS3s kraft også.

Mens om Torstein nevner så er det ikke kun HD lyden problemene ligger.

Mye kan være at når receiverene får PCM inn, så vil mange av dem ikke videre behandle lyden, slik det gjøres med bitstream og egen dekoding. Det er vel kanskje dette som utgjør den støreste forskjellen.
    Okei, bare for å kverulere litt til, så er det da altså ikke dekodingen i selv selv det er en kvalitetsmessig forskjell på, men etterbehandling (farging?) av lyden? Med det skulle man jo kunne anta at dersom en reciever gir "bedre" lyd ut enn f.eks ps3 så er det fordet den gjør noe med lyden som ikke har noe med lydinformasjonen til kilden å gjøre. Eller?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, bare for å kverulere litt til, så er det da altså ikke dekodingen i selv selv det er en kvalitetsmessig forskjell på, men etterbehandling (farging?) av lyden? Med det skulle man jo kunne anta at dersom en reciever gir "bedre" lyd ut enn f.eks ps3 så er det fordet den gjør noe med lyden som ikke har noe med lydinformasjonen til kilden å gjøre. Eller?
    Med PS3 så er det nok noe vi aldri finner ut av.

Men som jeg nevnte før, så vil jeg alltid foretrekke en hardware dekoding i stedet for en software dekoding.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, bevares, det er jo ingen vidundermaskin
    Men tror det er 'enten eller', kan den først dekode, så blir det dekodet like bra som noe annet sted. Leste noe på et annet forum i dag om at de enkleste Denon receiverene med dekoding må slå av Audyssey romkorreksjonen når de dekoder HD lyd, nettopp fordi det krever en del prosessorkraft.

Edit: Fant linken:
    Sitat Opprinnelig postet av HomeTheaterSpot.com
    I just checked the Audyssey thread at AVS and yes, some lower end AVR's turn off Audyssey when the receiver is decoding TrueHD or DTS-MA due to there being not enough processing power in the AVR. Owners of these confirm that the Audyssey logo does indeed turn off. We seem not to have that problem, it looks like the 2808CI and up in the Denon line have enough processing power to handle it.
    DTS Press Release - DTS-HD MASTER AUDIO NOW AVAILABLE FOR PLAYSTATION 3 - HomeTheaterSpot.Com

Det er ihvertfall det jeg tror, så kan man jo diskutere til kuene kommer hjem om hva som er 'best', ren*) lyd dekodet fra avspiller, eller behandlet lyd i receiver

*) Man har forøvrig ingen garantier for at ikke lyden er behandlet før den sendes som PCM fra avspiller heller...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med PS3 så er det nok noe vi aldri finner ut av.

Men som jeg nevnte før, så vil jeg alltid foretrekke en hardware dekoding i stedet for en software dekoding.
    T2 du må være drømme forbrukeren som liker å kjøpe ny boks hver gang det kommer ett nytt format :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    *) Man har forøvrig ingen garantier for at ikke lyden er behandlet før den sendes som PCM fra avspiller heller...
    Garantier finnes selvsagt aldri, men det er nok noen (rimelig strikte) krav for at man skal bruke DD, DTHD, DTS HD MA logoene/rettighetene fra oppfinnerne av disse systmene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart at Cell prosessoren ikke har uutømmelige krefter, men jeg tviler på at vi er i nærheten av kapasiteten ved BR avspilling selv med dekoding av HD lyd. Vi får nok aldri vite direkte hvor mange prosent en bruker men hvis viftenivå er en indikasjon på hvor mye av prosessoren en bruker (dvs hvor varm den blir dvs en ganske så grovkornet tilnærming) så går mine to PS3 er på laveste eller nest laveste nivå på viften under BR avspilling. Under folding@home bruk så går de opp på nest laveste og nivået over, dvs noe som kan indikere at den til dette bruker noe mer regne kraft.

Jeg vil regne med at etter hvert som firmware oppgraderingene kommer så vil det være muligeter til å utvikle mer effektiv kode (bedre tilpasset prosessor arkitekturens sterke sider) som dermed over tid er vil være mer effektiv og kreve mindre prosessor kraft.

Hvis en ser på oppstarts tidene på PS3 i forhold til andre spillere på de mer krevende BR titlene (noen som sa Disney menyer...), så gruser den det meste (alt til nå?) dvs at det er nok mer krefter tilgjengelig i Cellen en det er i andre spillere med dedikerte brikker per i dag. Men det er klart at det vil komme andre spillere som er raskere etterhvert (selv om det for min del ikke er det viktigste det tar lenger å få fyrt opp resten av utstyret enn HD-DVD spilleren som ikke er av de raskeste...) får vi håpe.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt om PS3 harware om enn fra tidlig i PS3 ens liv:

Playstatic » PS3 engineers on future firmware updates

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Det er klart at Cell prosessoren ikke har uutømmelige krefter, men jeg tviler på at vi er i nærheten av kapasiteten ved BR avspilling selv med dekoding av HD lyd. Vi får nok aldri vite direkte hvor mange prosent en bruker men hvis viftenivå er en indikasjon på hvor mye av prosessoren en bruker (dvs hvor varm den blir dvs en ganske så grovkornet tilnærming) så går mine to PS3 er på laveste eller nest laveste nivå på viften under BR avspilling. Under folding@home bruk så går de opp på nest laveste og nivået over, dvs noe som kan indikere at den til dette bruker noe mer regne kraft.
    Det er ikke sikkert viftens hastighet alltid indikerer hvor mye den jobber, men en god indikasjon er det nok.

Jeg tror BD avspilling krever en god del. Har selv 2 forskjellige PCer, som egentlig er nokså like.

Den ene har en AMD +3800 CPU på 2.4 GHz, 2 GB ram og 7800 GT skjermkort. Den andre har en AMD X2 +4800 på 2.4 GHz (Altså 2 stk av +3800) 2 GB ram og 7900 GTX skjermkort.

+3800 greide aldri å dra en 1080p trailer fra Apple via Quicktime, måtte ned på 720p for at det ikke skulle hakke. +4800 greide 1080p greit nok, med litt hakking av og til. Begge med ganske reine innstallasjoner.

Disse trailerene er kun på 100-180 MB store, og uten HD lyd. Og ingen skal kunne si at de ikke er kraftige maskiner. Selv om de ikke yter til de store høydene i dag. Men når PS3 kom, så var +4800 utgaven nokså høyt opp på ytelses fronten.

Så det jeg prøver å si er at BD+HD lyd dekoding krever sin maskin kraft.

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Maskinkraft

Det er ikke sikkert viftens hastighet alltid indikerer hvor mye den jobber, men en god indikasjon er det nok.

Jeg tror BD avspilling krever en god del. Har selv 2 forskjellige PCer, som egentlig er nokså like.

Den ene har en AMD +3800 CPU på 2.4 GHz, 2 GB ram og 7800 GT skjermkort. Den andre har en AMD X2 +4800 på 2.4 GHz (Altså 2 stk av +3800) 2 GB ram og 7900 GTX skjermkort.

+3800 greide aldri å dra en 1080p trailer fra Apple via Quicktime, måtte ned på 720p for at det ikke skulle hakke. +4800 greide 1080p greit nok, med litt hakking av og til. Begge med ganske reine innstallasjoner.

Disse trailerene er kun på 100-180 MB store, og uten HD lyd. Og ingen skal kunne si at de ikke er kraftige maskiner. Selv om de ikke yter til de store høydene i dag. Men når PS3 kom, så var +4800 utgaven nokså høyt opp på ytelses fronten.

Så det jeg prøver å si er at BD+HD lyd dekoding krever sin maskin kraft.
    Øhhy ... Jeg spiller 1080P helt fint med min AMD 3700 Singlecore og ATI X1950 skjermkort. Da med DX-akselerasjon :wink: (Power DVD+Codec)

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter på en 1 mnd gammel MacBook med 2.4 ghz Intel core 2 duo og 144 mb skjermkort delt med fysiske minnet (altså ikke det beste i verden, men det funker topp på det meste) og den kjører 1080p trailere fra Apple helt fint, selv med "stressende" scener. alt annet 1080p materiale går også helt fint...

Disse trailerne har AAC 5.1 lyd på 4-500 kbps. De krever litt, men ikke all verden.

Ser at mange sliter med dette på pcr i syke prisklasser. Tror det har mere med hvordan ting jobber bra sammen, enn hvor kraftig det er...etter min erfaring da. :lol:

men det var litt off topic..BTT

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker denne: Acer Aspire L5100 stasjonær PC kompakt 92.GJL9Z.N7P - elprice.no

Den koster 4000,- og spiller 1080p helt uten problemer. Jeg har strippet den for alt unødvendig, og bruker Final Codecs MKPlayer. Helt glimrende.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vi inne å et tema jeg har fundert litt på. Har en netshop beachboy(altså en surfe-pc, til 3000kr) med vista og 1gb ram. eller sbilligste sort av alt unntatt skjermkortet som er et radeon X2600 tror jeg det het. film tar seg bedre ut på PCen, men det "kjipe" er at PCen er SÅ mye bedre grafisk på spill. Half-life 2 episode 2 gruser eksempelvis assasins creed og resistance(og mine 5 andre spill, for den del.)

noen som har justert mye med settinger for bedre grafikk på spill?
    virker som det er for mye dilldall som myker opp bildet...

(PS: samme kabel, VGA med overgang)

Side 176 av 250 FørsteFørste ... 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 172 173 174 175 176 177 178 179 180 186 196 206 216 226 236 246 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •