Blir min første Blu Ray spiller en PS3? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Dersom det blir en Bluray spiller på meg blir det nok også en PS3. Med den hardware som er oppgitt at PS3 skal ha, bør den jo være god nok. Dog stemmer ikke alltid teori og praksis.

Vi får håpe at den gjør Samsung spilleren til skamme og at det viser at det er noe galt med Samsung Bluray-spilleren. Hvis ikke er det kvelden for Bluray. At de første Bluray filmene er av såpass dårlig kvalitet var mildt sagt skuffende. Det var liten forskjell på Bluray og en god dvd innspilling. Men det var dag og natt mellom dvd og HDDVD...

For meg kan det set ut til at jeg snur 180 grader i spørsmålet om format og konsoll: XBOX360 og HDDVD i stedet for PS3 med Bluray.
    Jeg ser at det er mange som tar HELT FEIL beslutninger på bakgrunn av denne testen hvor man setter opp BR mot HD-DVD.
    Begrensingen i bildekvaliteten på BR filmen var på grunn av at filmen var gitt ut med mpeg-2 kompresjon, som er et 10 års gammelt format.
    HD-DVD filmen var i det nye VC1 formatet, som er utviklet spesielt for HD.
    Så, tenker du nok, har de utviklet dette BR formatet med gammel teknologi, så skyter de (Sony og resten av gjengen) seg selv i foten. Faktum er at de har ikke det. Det er et krav for BR standarden på lik linje med HD-DVD at en spiller skal kunne spille av 3 formater: MPEG-2, Video Codec 1 (VC1) and H.264/MPEG-4 AVC. Som dere ser, er et av disse formatene er.... Jo, nettopp VC1. BR spillere kan mao spille av samme format som HD-DVD.

Hva sier så dette oss? Testen er kun god for en eneste ting, en film som er komprimert i et 10 år gammelt mpeg-2 format er dårligere enn en film komprimert i et flettnytt VC1 format.

Dette er ikke BR formatet som gjør det dårlig på denne testen. Det er filmen som er komprimert i et gammelt format. Det er de som har laget/distribuert BR platen som er ansvarlige for dette, ikke BR spilleren.

Etterhvert vil nok filmdistributørene begynne å benytte VC1 til BR også, og først da, vil man ha et sammenligningsgrunnlag.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er greit og vel så bra. Men uansett skuffende at Bluray-gruppen ikke har bedre kontroll på produksjonsleddet enn som så. Formatene er nye og de er nylig lansert. Da burde jo BD ha ventet til de kunne utnytte hele 50 Giga platen og kompromert i Mpeg4. HDDVD har jo klart å kompromere i Mpeg4 og bruker vel bare 25 Giga av platen. Nå har de nærmest produsert noe som er gammet nytt. Det skulle jo ha tatt seg ut om den første dvd-filmen ble produsert med god vhs-kvalitet.

Bluray skal frem til oktober slippe 25 stk filmer. Alle disse blir kodet i Mpeg2! Det er jo helt uinteressant for forbrukeren hvem sin skyld dette er, og at det ligger i formatets potensiale å kompromere i VC1/Mpeg4 når dette ikke gjøres.

Jeg har hele tiden holdt en knapp på BD, men dette var så skuffende at jeg tror BD vanskelig klarer å dra inn HDDVD sitt forsprang. Tror jeg, da

Støttespillerne har uttalt at forbrukerne bestemmer hvilket format som skal seire. Og når man får billigere spillere med bedre kvalitet....
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er greit og vel så bra. Men uansett skuffende at Bluray-gruppen ikke har bedre kontroll på produksjonsleddet enn som så. Formatene er nye og de er nylig lansert. Da burde jo BD ha ventet til de kunne utnytte hele 50 Giga platen og kompromert i Mpeg4. HDDVD har jo klart å kompromere i Mpeg4 og bruker vel bare 25 Giga av platen. Nå har de nærmest produsert noe som er gammet nytt. Det skulle jo ha tatt seg ut om den første dvd-filmen ble produsert med god vhs-kvalitet.

Bluray skal frem til oktober slippe 25 stk filmer. Alle disse blir kodet i Mpeg2! Det er jo helt uinteressant for forbrukeren hvem sin skyld dette er, og at det ligger i formatets potensiale å kompromere i VC1/Mpeg4 når dette ikke gjøres.

Jeg har hele tiden holdt en knapp på BD, men dette var så skuffende at jeg tror BD vanskelig klarer å dra inn HDDVD sitt forsprang. Tror jeg, da

Støttespillerne har uttalt at forbrukerne bestemmer hvilket format som skal seire. Og når man får billigere spillere med bedre kvalitet....
    Jeg tror dette gjelder i hovedsak de første filmene som kommer ut. For de som gir ut både BR og HD-DVD tror jeg vi vil se det først. For hvorfor skal de encode filmene i to forskjellige format, når de kan kjøre VC1 på begge?

Men vi beveger oss inn i en diskusjon som egentlig har svært lite med topic å gjøre. Jeg foreslår at vi tar og lager en ny tråd om dette når en skikkelig test er tilgjengelig. Den testen det her er snakk om her har blitt diskutert i diverse forum, men jeg kan ikke finne noen skikkelig link til den. Det jeg har lest av testen bærer preg av subjektivitet.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste denne pollen spør etter er hvorvidt du tror PS3 vil bli bra nok til å spille av BR.. Ren spekulasjon altså, siden den ikke er lansert enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Det eneste denne pollen spør etter er hvorvidt du tror PS3 vil bli bra nok til å spille av BR.. Ren spekulasjon altså, siden den ikke er lansert enda.
    Umm ja?! Grunnen til jeg kjører denne er at ønsker å lodde stemningen hos AV entusiastene. Vil en AV feinschmeiker vurdere en spilledåse kombinert med Blu-Ray spiller som inngangsbillett til HD video? Det er det som er det grunnleggende spørsmålet.:-D

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fhj
    Umm ja?! Grunnen til jeg kjører denne er at ønsker å lodde stemningen hos AV entusiastene. Vil en AV feinschmeiker vurdere en spilledåse kombinert med Blu-Ray spiller som inngangsbillett til HD video? Det er det som er det grunnleggende spørsmålet.:-D
    umm.. okey? Trodde du bare ville vite om den ville fungere som BR spiller jeg.. Svaret (mitt) på det er ja.

Inngangsbillett til HD video? Skikkelige AV-feinschmeckere har vel for lenge siden gått til innkjøp av noe sånt.. Liten vits i å vente på PS3 i allefall, finnes bedre alternativer til HD video tilgjengelig allerede.. Filmutvalget vil vel bestemme hvorvidt jeg må kjøpe BR eller ikke, så langt er det ingenting på BR jeg "må" ha.. (Egentlig ikke på HD DVD heller, men det holder lenge å ha en unskyldning for å se noen gode filmer på nytt..

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat som PS2 fikk jobben først hos meg da dvd var relativt nytt, skal PS3 få prøve seg først som HD formidler... Skulle ha den uansett, så venter jeg heller til prisene på skikkelige Blu-ray spillere faller litt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at det er mange som tar HELT FEIL beslutninger på bakgrunn av denne testen hvor man setter opp BR mot HD-DVD.
    Hvordan kan du si at det er feil beslutning å kjøpe det formatet som gir best bilde nå? Det er uansett ikke mye å hente kvalitetsmessig, HD DVD er allerede på det nivået som BR vil være når de får ræva i gir.. Håper selvsagt at det skjer ting i BR leiren også, men holder ikke pusten..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan du si at det er feil beslutning å kjøpe det formatet som gir best bilde nå? Det er uansett ikke mye å hente kvalitetsmessig, HD DVD er allerede på det nivået som BR vil være når de får ræva i gir.. Håper selvsagt at det skjer ting i BR leiren også, men holder ikke pusten..
    Det er testen jeg gir meg ut med, og om du leser hele greia:

"Hva sier så dette oss? Testen er kun god for en eneste ting, en film som er komprimert i et 10 år gammelt mpeg-2 format er dårligere enn en film komprimert i et flettnytt VC1 format.
    Dette er ikke BR formatet som gjør det dårlig på denne testen. Det er filmen som er komprimert i et gammelt format. Det er de som har laget/distribuert BR platen som er ansvarlige for dette, ikke BR spilleren."

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er uansett et faktum at BluRay som enhet har maktet å lansere sine første titler i begredelig kvalitet, det burde virkelig ha stoppet under første kvalitetskontroll. mpeg2 er IKKE problemet her, som ligger primært i noe lav båndbredde, men aller mest i overføring/digitalisering. En skulle på bakgrunn av rapportene nesten tro at de bare hadde tatt DVD-formatet de hadde liggende og konvertert opp...

PS3 blir nok uansett også mitt første møte med BluRay. Den dukker opp i november allerede og har jo hestekrefter nok til å drive det meste av HD... Uansett skal jeg jo ha meg en såpass fet spillmaskin, så får vi bare krysse fingrene for at den gjør en god jobb på BluRay, men ettersom mpeg2 og 4 på ingen måte er et perfekt format, selv om plata rommer 50 GB, vil det være stort rom for forbedring av prosesseringen, og da er spørsmålet om en lar en skikkelig videprosessor ta seg av denne (og da like godt la PS3 være signalkilden) eller kjøpe seg en BluRay fra f.eks. Pioneer. Den beslutningen vil antall features og diverse andre faktorer påvirke...

Det er jo for øvrig et stort pluss at PS3en sannsynligvis kommer med HDMI 1.3 da, som jo i utgangspunktet såvidt jeg har forstått er tiltenkt pro-AV segmentet... Nå er jeg ikke 100% sikker på om det til syvende og sist ble HDMI 1.3, men det kan sikkert noen bekrefte eller avkrefte!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er testen jeg gir meg ut med, og om du leser hele greia:

"Hva sier så dette oss? Testen er kun god for en eneste ting, en film som er komprimert i et 10 år gammelt mpeg-2 format er dårligere enn en film komprimert i et flettnytt VC1 format.
    Dette er ikke BR formatet som gjør det dårlig på denne testen. Det er filmen som er komprimert i et gammelt format. Det er de som har laget/distribuert BR platen som er ansvarlige for dette, ikke BR spilleren."
    Tja, for min del er det filmene jeg kjøper spiller for, og ikke omvendt. Kvaliteten på spilleren har jo som du sier ingenting å si for kvaliteten på filmene, med likt signal inn, så vil du få likt signal ut..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, for min del er det filmene jeg kjøper spiller for, og ikke omvendt. Kvaliteten på spilleren har jo som du sier ingenting å si for kvaliteten på filmene, med likt signal inn, så vil du få likt signal ut..
    okey jeg er noob på dette men det der må da være galt?
    kan jo like godt kjøpe dvd spiller på rimi for 100kr da

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DjShugaA
    okey jeg er noob på dette men det der må da være galt?
    kan jo like godt kjøpe dvd spiller på rimi for 100kr da
    Så lenge den har HDMI/DVI ut, og brukbart drivverk så er vel ikke det så langt fra sannheten.. Du får jo kjøpt veldig gode DVD spillere til nesten ingenting..

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Skivebom fra Bluray?

Poenget her er jo at HD-DVD har benyttet potensialet i formatet fra start, noe Bluray ikke har gjort. Det snakkes om feil i Samsung spilleren og Mpeg2 komp av Bluray-plater. For meg virker det som om Bluray var desperate til å måtte slippe ut noe fort, uansett kvalitet, siden HD-DVD allerede var godt i gang.

Nå skrev Itavisen at 50giga Bluray har kommet, men til en pris til kr 300. Da er det jo bare å "glede" seg til de skal svi film på disse platene. Kanskje får vi priser på 400 kr filmen? Og spillere fra 10k evt PS3 som spås en pris på rundt 5k, blir BD neppe allemanseie.

Jeg håper at vi vi se mer i potensialet til Bluray når PS3 kommer den 17.november - men da bør de ha kuttet ut Mpeg2 for lengst...noe som ikke ser ut til å skje...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget her er jo at HD-DVD har benyttet potensialet i formatet fra start, noe Bluray ikke har gjort. Det snakkes om feil i Samsung spilleren og Mpeg2 komp av Bluray-plater. For meg virker det som om Bluray var desperate til å måtte slippe ut noe fort, uansett kvalitet, siden HD-DVD allerede var godt i gang.

Nå skrev Itavisen at 50giga Bluray har kommet, men til en pris til kr 300. Da er det jo bare å "glede" seg til de skal svi film på disse platene. Kanskje får vi priser på 400 kr filmen? Og spillere fra 10k evt PS3 som spås en pris på rundt 5k, blir BD neppe allemanseie.

Jeg håper at vi vi se mer i potensialet til Bluray når PS3 kommer den 17.november - men da bør de ha kuttet ut Mpeg2 for lengst...noe som ikke ser ut til å skje...
    Uten at jeg skal starte noen konspirasjonsteorier her, men det er litt treffende at den 'Training day' videoen som er testet er gitt ut av Warner.

Warner var en av de ihuga støttespiller av HD-DVD, og har i senere tid funnet ut at de skal gi ut BR også. HD-DVD plata har de gitt ut med VC-1, mens BR versjonen er gitt ut med Mpeg-2. Har de en skjult agenda :-D

Hvem vet? Tvilsomt men like fullt morsomt..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg skal starte noen konspirasjonsteorier her, men det er litt treffende at den 'Training day' videoen som er testet er gitt ut av Warner.

Warner var en av de ihuga støttespiller av HD-DVD, og har i senere tid funnet ut at de skal gi ut BR også. HD-DVD plata har de gitt ut med VC-1, mens BR versjonen er gitt ut med Mpeg-2. Har de en skjult agenda :-D

Hvem vet? Tvilsomt men like fullt morsomt..
    Hehe, det er nok en konspirasjon ja.. Microsoft har gått ut og sagt at de støtter HD DVD, de har lagt inn store ressurser for at VC-1 skal fungere bra, oog har egne folk ute hos studioene for å sikre at kvaliteten blir bra på platene. Dette ser ut til å ha blitt en ubestridt suksess! Problemet for Sony er at de har valgt å fortsette å bruke Mpeg 2 i sine produksjonsanlegg, og det kommer trolig til å koste en god del å trene folk og skaffe utstyr som kan enkode for BR..

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •