Oblivion er lansert. Trenger hjelp til oppgradering!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oblivion er lansert. Trenger hjelp til oppgradering!

Nå som The Elder Scrolls IV - Oblivion endelig er kommet ut, er det på tide å oppgradere denne maskinen. Det jeg har nå er Athlon XP2400+ (2ghz) processor, 512MB ram, GeForce ti4600. Dette holder ikke for å kjøre Oblivion på max settings. Jeg trenger altså nye komponenter.

Jeg skal bruke mellom 7.000-10.000 til å oppgradere PCen min. Jeg trenger
    * Nytt skjermkort
    * 2GB RAM
    * Ny prosessor
    * Nytt hovedkort

Hva anbefaler dere? Hva er det optimale oppsettet for Oblivion? Favoriserer spillet noen systemer/merker over andre?

Takk for hjelpen!

Edit:
    Jeg fikk dette som svar på et annet forum:

Sitat Opprinnelig postet av Unknownfigure,Mar 24 2006, 04:17 AM
    Dual-core AMD Athlon processing is, apparently, highly recommended, as the game does take full advantage of this aspect of hardware, and should dramatically reduce lag. The vast majority says no to SLI, so let's not go with that. So dual processor.
    Angel: is that US Dollar? If US...damn, you'll afford all of it.

Dual-Core AMD Athlon 64 4200+ or higher should do the trick.

Graphics Card: a good one is either the GeForce 7300 or, if you have enough money, get the 7900 GTX. It'd REALLY do the trick

Oblivion favors a powerful system. If you are talking brand, I'm not entirely sure, just...do NOT get an Alienware. They are going down. Instead, shoot for a Cyberpower, they are highly customizable, and you can get a good setup for about $1,100-$1,300 US.

And also, please...stay away from Dell, even though I think that's a given.
    Hva syns dere?

edit#2. Så langt vurderer jeg dette skjermkortet:
    http://www.amazon.com/gp/product/B00...Fencoding=UTF8

Og denne dual prosessoren:
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309861

tanker? Idéer?

Newcomer matsa_bergen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tanker og idéer skal bli

Har noen forslag, men jeg vet ikke spesifikt hva som favoriseres av det spillet du nevner der

Skjermkort: Geforce 7900GT ser ut til å være et kanonkort i forhold til pris, ihvertfall akkurat nå, med ytelse på ca samme nivå som gamle 7800gtx (ikke 512) f.eks.
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318680
    Du finner reviews av selve referansekortene på www.tomshardware.com, de ble testet der samma dagen som kortene ble sluppet :grin:

Hovedkort: Nforce4 Ultra, Lite dill dall, har det man trenger, så lenge man har tenkt å holde seg borte fra sli-leiren f.eks.
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307700

Cpu: Her vill jeg tatt et steg opp fra den du favoriserer, at man dobler cachen per cpu har litt å si for ytelsen. Vil nok gå en smule lenger før du går "lei" pc'en din, derfor er forslaget mitt: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309862
    Dog, Hvis du kan være en smule tålmodig, så har intel varslet meget store priskutt i April, og jeg kan ikke tenke meg annet enn at AMD følger etter. Du kan nok spare en slump med penger på å være litt tålmodig akkurat her, tipper du vil få X2 4400+ til samme pris som 4200+ ihvertfall

Minne: Ikke kjøp billigste minne, for guds skyld, har brent meg på dette selv, er ikke noe morro, nforce settene er etter min erfaring en smule kresne, så gå for noe skikkelig corsair snacks. f.eks:
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310262
    Dette skal være godt minne, med gode timings, fra en meget annerkjent produsent, Corsair bruker samsung chips, som regnes å være blant de beste minne chipsene. Gir mest sannsynlig litt rom for klokking, hvis du ønsker det, evt kan du kjøpe kjappere minne, men til en høyere pris - hvis du skal klokke altså..

ET PAR ting til, du bør tenke på alternative produkter for kjøling hvis du er interessert i støynivået, kjøp stillegående cpu og gpu kjøler, og gjerne en vifteløs ribbe til chipsettet på hk. Strømforsyning, hvor ligger landet der? Du kan glemme den gode gamle chieftec(forsåvidt enermax'en oxo) på 350 watt, disse er utdatert både når det gjelder kontakter og evne til å levere effekt, ikke minst støynivå... Bare en tanke ;-)

Forøvrig er kanskje hardware.no stedet å spørre hvis du vil treffe på hardcore-gutta med peil ;-)

Og ja, jeg digger Asus 8)

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Xbox360. Rett under 3000,-

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke spille Oblivion på xbox360. Mods er nødvendige hvis jeg skal spille dette spillet i 4-5 år.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skummelt det der. Vet ikke om jeg tør å skaffe Oblivion. Kjøpte Morrowind tidligere og ble hjemme i ukesvis.......
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [wcip]Angel
    Kan ikke spille Oblivion på xbox360. Mods er nødvendige hvis jeg skal spille dette spillet i 4-5 år.
    "Meanwhile, there's a downloadable toolset available for the PC version, which will surely lead to untold volumes of user-created content that could extend the life of the game. Incidentally, the Xbox 360 version also contains hooks for future content downloads over Xbox Live."

Hos gamespot har de anmeldt både 360 versjonen og PC versjonen. 360 versjonen fikk 9,6 av 10 og PC versjonen fikk 9,3 av 10. Disse resultatene gjenspeiler seg også på diverse forum hvor folk forteller at de har testet begge versjonene. Sjefen hos Beteshda, som sto for utviklingen av Oblivion har uttalt at "xbox 360 er som skapt for oblivion".
    Jeg har en kamerat som har spillt Oblivion på PC siden onsdag nå, og han kjører det med et 7800GT kort fra GeForce. Han må stille på grafikken veldig ofte, alt etter hvor han er i spillet. Dette må han gjøre for å få best ytelse i de forskjellige omgivelsene. I tillegg har han oppdaget masse "bugs" på PC versjonen(det vil sikkert bli fikset med oppdateringer). All denne grafikkstillingen slipper vi på xbox + at vi slipper laggingen hver gang man går inn eller ut en plass og skjermkortet må laste inn omgivelsene i 1-2 sekunder(egentlig en bagatell, men uansett)

Men jeg går ut i fra at du ikke kjøper en PC til 10.000 KUN for å spille Oblivion, for bra PC må man jo ha uansett i disse dager. Men jeg ville bare nevne at spillet kjøres bedre på 360 hvis man har en ordentlig skjerm og vise det på. I tillegg kommer det som du ser lenger opp, oppdateringer på xbox live som kan gjøre spillets spilletid mye lengre, hvis man klarer å gå lei av spillet som det er.
    Spillet er forøvrig helt totalt fantastisk på alle måter. Jeg blir helt revet med bare av å se på. Det finnes utrolige omgivelser som slår pusten ut av deg.

"Controls are as good on the Xbox 360 as on the PC, though using the PC's number keys is a little easier than using the 360 controller's D pad for quickly switching between items and powers. On the other hand, a lot of the other interface elements seem like they were designed with the console version primarily in mind, which makes switching between character menu panels using the mouse feel a bit clunky on the PC."

Du bør iallefall ikke spare på pengene når du oppgraderer for å kunne takle Oblivion på max på PC.
    Lykke til uansett.. håper du blir fornøyd med resultatet på PCen :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra VGs anmeldelse i dag:

"Det eneste virkelige problemet med «Oblivion» er de skyhøye systemkravene for PC-utgaven. Har du muligheten og er villig til å spille det på Xbox 360, er det utvilsomt det beste valget. Her får du toppgrafikk med suveren ytelse, uten alle problemene PC-en medfører."

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amen...

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har brodern min også bestemt seg for å oppgradere. Valget falt etterhvert på en pakke fra Netshop med prosessor, ram, hovedkort og skjermkort. Opprinnelig var det et 6600GT kort i den pakka, men han velger trolig et 7900 GTX istedet så han slipper å kjøpe nytt kort igjen til neste år.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke spille Oblivion på Xbox 360? Vi er en gjeng som spiller Oblivion. Ca halvparten har Xbox-utgaven og halvparten har PC-utgaven. Men alle oss er enig i at disse to utgavene ikke kan sammenlignes. Xboxens utgave knuser PC-utgaven på absolutt alle omeråder. Prøv spillet på en Xbox 360, så skjønner du hva jeg mener. Jeg synes det høres veldig dumt ut å oppdatere en PC med 10 000 kr bare for å spille Oblivion, når verdens beste spillekonsoll koster bare 2 900 kr. Hvis du har flere bruksområder med PC'en, så kan jeg skjønne det litt mer.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn. Da var PC-komponentene bestilt:

Forhåpentligvis vil Oblivion funke på dette systemet. Jeg føler jeg har gått en rimelig jevn balansegang mellom pris/ytelse. Jeg har ikke valgt 'top of the line'-utstyr, da det ville ha doblet eller triplet prisen, men jeg har ikke valgt så dårlig utstyr at det er ubrukelig om et år.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør glede deg til du får begynt å kjøre spillet. Har spilt noen timer på Xboxen allerede, og dette spillet er bare helt rått. Det har sine små-feil, men totalt sett så må det være det beste jeg har spilt. Helt konge!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veldig enig. dette spillet gjør seg definitivt i 360ens høye oppløsning. problemet er at timene går...
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant. Hver gang jeg "bare skal spille litt", så ender jeg opp med å sitte i tre-fire timer...
    Hva skal man med venner når man har Oblivion?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •