har tenkt meg ny gamer pc,trenger litt hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

har tenkt meg ny gamer pc,trenger litt hjelp

Har tenk å kjøpe ny pc snart. Har tenkt meg denne pcen

KabinettCooler Master Wave Master Kabinett Sort Aluminium (Uten

StrømforsyningSeasonic S12 Strømforsyning 600W, 120mm Vifte, 4xSATA, ATX/EPS, SLI, 20/24pin

HovedkortAsus A8N32-SLI Deluxe, nForce4 SLI X16, Socket-939, Dual-GbLAN, Firew, PCI-Ex16

PCUAMD Athlon 64 X2 4800+ 2.4GHz Socket 939 2MB, BOXED m/vifte
    ELLER
    AMD Athlon 64 FX-60 2.6GHz Socket 939, 2MB, BOXED m/vifte

RAMCorsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-3200C2 DIMMs

SkjermkortPowerColor Radeon X1900XT 512MB GDDR3, PCI-Express, ViVo, Dual-DVI-I, Retail

HardiskWestern Digital Caviar SE16 400GB SATA 16MB 7200 RPM

LydkortCreative SB X-Fi XtremeMusic PCI, Retail

Trenger litt hjelp av hvilken cpu jeg skal velge,og om det er stort forskjell mellom de 2,og hva som er foeskjell.Hvis noen har bedre alternativer en de jeg skrev vil gjerne se,høre Har god tid,og håper at mange kommer med flere gode alternativer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X2 har dobbeltkjerne, noe du strengt tatt ikke har bruk for i en spille pc. Ville også lagt noen gryn i en raptor disk fra WD til å kjøre OS på. SIden du først bygger et slikt kraftverk ville det vært synd å ikke få max ytelse :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM

Vis jeg velger begge og har vindows på den første,og spill på den raptoren, ville de kresjet litt eller. Hadde den hat full ytelse på spill selv om det er 2 forskjelige hardisker

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele poenget er å kjøre alt av applikasjoner (spill, windows, programm osv) på raptoren siden det er en kjappere disk. Bruk heller den største til lagring av alt annet På denne måten er det forsåvidt også lett å formatere boot-disken v/evt krasjer uten at du mister det som har verdi for deg :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tar jeg og kjøper 2 Western Digital Raptor 150GB SATA 16MB 10000RPM

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ABREKKE: FX-60 er dualcore den også...

Den eneste praktiske forskjellen på X2 4800+ og FX-60 er at FX-60 er klokket 200MHz høyere.
    Hvis du absolutt må kjøpe en CPU til over 5000 kroner, ville jeg gått for 4800+, FX-60 er ikke verdt drøye 3500 kroner mer .

Skal du ikke ha dualcore er det FX-57 eller 4000+ du må kjøpe.

Jeg ville nok kjøpt meg en Raptor til Windows, spill og programmer (du kommer ikke til å trenge mer enn en disk til dette!), og så 1-2 250GB eller 500GB disk(er) til lagring av film, musikk osv...

Husk at du antagentlig kommer til å trenge litt fancy kjøling også, siden du kjøper det siste og beste som er på markedet ;-)

Enda en ting, siden du først skal bruke så mye pæng på PC, få med deg en lisens på WinXP Pro... Den koster ca. 1300 i OEM utgave... (Trengs ikke hvis du har fullversjonen (3000+ kr) av WinXP fra før, da denne kan overdras til ny maskin)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent overkill spør du meg. Det beste er ikke det beste de har i butikken, men jevnlig utbytting av gammelt utstyr.

Folk flest kjøper en pc til 20k og har den i 5 år. Kjøp deg heller en til rundt 10k og legg av ett lite budsjett hver månde. Oppgrader pcen nå komponentene dropper i pris.Jeg kan garantere deg at du vil i snitt ha en bedre pc enn de fleste. Regner ikke med folk som kaster vekk penger.

Det var dagens tips

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS ! glemte en ting. Ja disker med 10 000 spin rocker.

Å ha en god harddisk er viktig, men jeg kan ikke se noen fordel med å ha en 10 000 spin disk med den støyen som den vil gjengi i en hjemme pc. Å ha en rask disk er viktig når man har store datamengder som skal skrives til disk og cpu frekvensene er lange. (Forenklet)Typisk en database server for å nevne noe.

Det som er viktig å tenke på når man velger komponenter er at ingenting er raskere enn det svakeste ledd. Så hvis man spiller ett krevende spill som trenger å hente data fra disk ofte, så har man valgt feil. Sørg heller for å ha tilstrekkelig med minne, å da snakker jeg ikke kun om ram. 1 mb cache på cpu rocker, 2 rocker mer. Jo høyere du er i minne hirarkiet jo raskere går pcen. Disk uansett 10 000 eller 15 000 spin er treeeeg i forhold. Gå heller ned på klokkefrekvensen på pcuen for å få mer cache.

Mitt tips igjen. Kjøp en god harddisk men en som ikke støyer så mye. WD funker. Bruk heller mer menger på minne. 2 gig bør holde, men hvis du vil kaste vekk peng så gå for 4gb.

Pris er ikke avgjørende for at du får det beste.

OPS ja en ting til heh, ting starter kanskje raskere med en rask disk, men det vil ikke si at spillet fungerer bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dual-core er definitivt effektivt i spill og til det meste annet.

Brukte inntil nylig en Dell Precision WS450 (Dual 2.8 Xeon, 2gb ram etc), som er en rimelig heftig maskin. Den brukte rundt 18 minutter på en dvdshrink test.

Den nye dualcore maskinen (Amd X2 3800+, 2gb ram) brukte 7min 48 sekunder... så ja, det har MYE å si.

Jeg hadde heller gått for Geforce 7800GT da dette har helt glimrende ytelse i alt av spill, og koster flere tusen mindre en GTX og X1900XT og lignende (og er minimalt tregere).

-J

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp Intel og nVidia ;-)

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gitt opp hele pc-gamer rotte-racet, går heller for xbox 360 & PS3 ved neste korsvei

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •