Ang. stengt tråd "Brenne ps2-spill"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ang. stengt tråd "Brenne ps2-spill"

...er det ikke lov å ta backup av egne spill?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det vel, men om gutta som styrer forumet er interessert i å spre info om kopiering av spill er jo en annen sak. En tråd der spørsmålet er "hvordan brenne PS2-spill" kunne jo like gjerne hatt tittelen hjelp til piratkopiering av PS2-spill".

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ca 700 CD plater helt tilbake fra mars 1987, har aldri hatt behov for backup til eget bruk av noen av disse, så antar det ikke er snakk om backup men pirat kopiering. I og med at denne konsollen ikke kan spille en kopi plate uten at spilleren må modifiseres så trenger man vel ikke akkurat være Einstein for å skjønne hva kopien er til.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likevel er det en stor forskjell mellom det som kan brukes til noe ulovlig (tollekniv, sukker&gjær, cd-brenner, P2P-nettverk) og det som i seg selv innebærer noe ulovlig (ladd skytevåpen på byen, å spørre etter ulovlig fil-materiale, ...)

Jeg er personlig imot å sensurere noe som bare potensielt er ulovlig - enkelte hadde helst sett at internet, cd-brennere, fri presse var ulovlig fordi det hadde gjort verden lettere å styre... Men selvfølgelig må folka bak dette forumet få håndheve den policyen de mener passer.

Det er litt skummelt at ISP/admin kan presses av skumle advokat-brev til å ikke tillate fullt lovlig virksomhet, bare fordi det er så kostbart å stå imot. Fort amerikanske (eller cubanske) tilstander da...

-k

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JoonGoii
    Jeg har ca 700 CD plater helt tilbake fra mars 1987, har aldri hatt behov for backup til eget bruk av noen av disse, så antar det ikke er snakk om backup men pirat kopiering. I og med at denne konsollen ikke kan spille en kopi plate uten at spilleren må modifiseres så trenger man vel ikke akkurat være Einstein for å skjønne hva kopien er til.

Jeg har også en stor samlng cd/dvder som jeg har hatt uten behov for backup i lengre tid, men ting forrandrer seg. Etter at unger kom inn i bildet ble samlingen satt på prøve. Etter at en del dvd/cd er er blitt ødelagt har jeg lært leksen. Nå tar jeg backup på alle cd/DVDer(ungene sine) dette gjelder PS2 og Xbox også. Så det finnest gode grunner for back up uten at en treng bli stemplet som pirat.!

Mvh ivan

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den største faren for CD/DVD-plater er som du sier små barn. Samtlige plater de har på rommet sitt høres ut som en avansert utgave av rap. Treger hver gang jeg ikke kopierer originalplata.

Newcomer matsa_bergen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker ikke noen som helst form for original materiale i bilen lenger, pga dårlig erfaring med cd-mapper etc.. og tro det eller ei, jeg kjenner flere som har playstation i bilen til ungene oxo ;-)

skulle forstått stenging av tråd hvis det var en diskusjon om åssen en f.eks skulle brenne nedlasta image fra fildelingsnettverk :razz:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt tydelig at dere som ikke opplever behov for backup har svært lite erfaring med CD/DVD plater.

Det er en myte at CD/DVD plater er evigvarebde. SVT har et gedigent arkiv med CD plater. De eldste av disse begynner nå å bli problematiske å spille av. Tror dere det bare er å hente en ny i butikken eller få tilsendt av plateselskapet? Hadde det vært så vel, så hadde jeg ikke sett behov for kopiering. Man betaler for en lisens av CD/DVD'en. Så egentlig burde man få en ny hvis det oppstår problemer med platen. Dette ville koste plate-/filmselskapet noen få øre. Selvfølgelig må defekt plate fremvises og leveres.

Men dette har ikke musikk- og filmbransjen skjønt. Vi har derfor heldigvis et relativt liberalt regelverk for backup og kopiering i dette landet. Det ER faktisk ov å ta kopi av musikken sin for å ha i bilen, Man HAR lov til å lage sin egen samle CD. Det er faktisk lov å lage backup kopi til slektninger og nære venner.

Når det kommer til spill,så vet vel de fleste eller kan tenke seg til hvordan en "snørris" på 8-12 år med kompiser på besøk kan behandle platene. Jeg kjenner flere som har mange spill som er ødelagt av riper, saftklin og kjeks. Det er derfor meget praktisk at de har brukt en backup av spillet i steden for.

Så for de som lurer på hvordan man kopierer PS2 spill:

Last ned dette freeware programet og velg "Mode" og "ISO -read" for å lese spillet og velg "Mode" og "ISO-write" for å brenne spillet.

For å få brukt sikkerhetskopien må maskinen være modifisert med en chip eller bruke såkalte "swap magic" plater. Jeg er behjelpelig med å utdype dette om nødvendig.

Jeg synes forøvrig det er tull å sensurere dette på et såpass relevant forum, så lenge det ikke strider mot norsk lovgivning.

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    For å få brukt sikkerhetskopien må maskinen være modifisert med en chip eller bruke såkalte "swap magic" plater. Jeg er behjelpelig med å utdype dette om nødvendig.
    Jeg synes forøvrig det er tull å sensurere dette på et såpass relevant forum, så lenge det ikke strider mot norsk lovgivning.
    Et godt og fornuftig argumentert innlegg, Konrad!
    Jeg skal nå kjøpe inn en PS2 til gutta min på 5 og 7 år. Vil selvsagt lage sikkerhetskopier av spillene jeg kjøper inn - de koster tross alt 3-500 kroner per spill! Kun grønnskollinger som ikke skjønner poenget med sikkerhetskopiering til denne målgruppa.
    Men hvor og hvordan får jeg chippet en PS2? Har ikke kjøpt ennå, men vil ha den "nye", lille modellen. Elkjøp selger denne til 995,- for tiden.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens, poenget er selvsagt ikke å sensurere der vi ikke må, men vi ønsker ikke balansere på lovens paragrafer og praksis på dette forum, derav sperret tråd. Dere kan gjerne diskutere backup-kopiering av CD'er/DVD'er, men så snart dette tras videre i bruken av disse backupene (som vi sikkert modererer bort 50 ganger årlig), er det ikke lenger greit.

Så; vi lar denne tråden leve så lenge den forholder seg til teknisk diskusjon rundt backup-kopiering, men så snart det konkret diskuteres metoder for å fjerne kopisperrer (som ikke er lov), eller bruk av backup på og chipping osv., må tråden sperres.

AVforum har ikke råd til å bli holdt ansvarlig for denne type diskusjoner, der store selskaper som Sony og lignende kan finne på å saksøke tjenesten, selv om det foreligger klare formeninger hos brukere her inne mhp sine private tolkning av loven.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da følger jeg opp med et forsiktig spørsmål: Hvis jeg har en Ps2 på hytta, og ikke ønsker å ta med meg maskinen og spillene hver gang jeg drar dit, har jeg da lov til å chippe hytte-ps2'en og brenne spillene mine for å spille dem der?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel det samme om du bruker det kopierte medie på hytta, i bilen, på mp3 spilleren eller i kjelleren.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du kan selvsagt gjøre akkurat hva du selv måtte ønske, Mirage, og jeg er verken advokat eller dommer, men poenget er at AVforum ikke kan tillate seg å risikere å få store produsenters vrede i vår retning. Vi har rett og slett ikke råd til å bli saksøkt i en slik sak.

Diskusjon om modding av Playstation maskinen din må du med andre ord ta på en annen nettside, og det finnes jo en rekke nettsider som ikke har noen som helst problemer med å tillate dette...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit, jeg bare lurte på om backup av egne medier gjaldt spill og. Og i tilfelle søksmål, er d bare å satse på at Brynjar Meling er hifi-interessert, så skal vi alltids slå Sony

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskusjon omkring backup av spill er ikke tillatt, men et helt underforum om HTPC, der lagring og avspilling av film via harddisk er standard, det er helt ok? Dessuten, Xbox Media Center diskuteres hyppig, og dette krever da chipping av maskinen?

Videre, hva kan egentlig forumet saksøkes for? Er papirprodusenten ansvarlig for hva folk måtte finne på å skrive på det?

Ytringsfrihet, min skinke. No offence, lygren, forstår godt at du og dine ikke vil blandes inn i noen potensiell krangel med $ony eller M$. Det er helt tragisk at de kan drive på sånn, saksøke selv om de vet de taper; gjør ingenting når disse selskapene er så store, de kan kjøre motstanderen på dunken bare på grunn av advokatutgifter. Bleem, anyone?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare legge en link her :-)

Et nettsted som videformidler såkalte bittorrents i sverige (de fleste her vet sikkert hva jeg mener) offentliggjør alle trusler de mottar. Det er helt åpenbart at mange av truslene er standard-maler som er skrevet i mest mulig truende tone for å skremme ISP/drifter til å fjerne materiale. Uansett om det er lovlig eller ei, og avsender tror åpenbart at amerikansk lov, inklusive DMCA gjelder i hele verden.
    En annen ting som er åpenbart, er at denne nettsida har tilknyttet seg noen som vet nok om svensk lov til å slå tilbake =)

http://thepiratebay.org/legal.php

mvh
    knut

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må jo elske Pirate Bay da!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mirage: Du har betalt lisens for å eie spillet, hvor mange kopier du har bryr ikke norsk lov seg om. For å få brukt kopien må maskinen modifiseres. Dette er et valg eieren velger sjøl. Garantien forsvinner selvfølgelig fra $ony, men de fleste seriøse "moddere" gir min. 1 års garanti på chip og installasjon. Dette er selvfølgelig ikke ulovlig så lenge loven er som den er. Mener å huske at en rettsak på emnet i Australia gikk forbrukernes vei. Det er heldigvis ikke alltid det er nok med store bankkontoer og mange menn i sorte dresser.

For å dra loven helt ut kan faktisk en nær slektning også a en kopi av ditt originale spill.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    For å dra loven helt ut kan faktisk en nær slektning også a en kopi av ditt originale spill.
    Da snakker vi sikkert om søsken/foreldre? Eller enda lengere ut?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å huske at nære venner også var nevnt i samme setning.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •