Hva skal til for at man kan ta opp TV-sendinger på PC'en?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva skal til for at man kan ta opp TV-sendinger på PC'en?

Ja, det var altså spørsmålet..

Ser ofte at det er listet opp "TV-utgang" under spesifikasjonene på diverse PC'er. Har dette noen sammenheng?

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV utgang er så vidt jeg vet at det er tilrettelagt for at du kan koble pc'en din til tv'en. Har dette selv på mitt radeon 9200 grafikk kort.

Skal du ta opp tv sendinger trenger du et tv kort, feks pinnacle. Da tar du tv-signalene rett inn på dataen, og ser på tv av hjertens lyst, samtidig som du kan ta opp det du vil og lagre det rett på harddsiken.

Ved å kjøpe mitt med "lefdal metoden" kostet det meg ikke mer enn ca 450 kr, og det er det helt klart verdt. Tar jo bare opp programmer jeg ikke rekker å se, folk kjøper vel heller filmer på dvd enn å ta dem opp fra tv.. Så det er jo mye bedre enn å bruke flere tusen på en dvd opptaker med harddisk, når man kan bruke 400 på et tv kort og ta opp på sin egen harddisk...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moho
    TV utgang er så vidt jeg vet at det er tilrettelagt for at du kan koble pc'en din til tv'en. Har dette selv på mitt radeon 9200 grafikk kort.

Skal du ta opp tv sendinger trenger du et tv kort, feks pinnacle. Da tar du tv-signalene rett inn på dataen, og ser på tv av hjertens lyst, samtidig som du kan ta opp det du vil og lagre det rett på harddsiken.

Ved å kjøpe mitt med "lefdal metoden" kostet det meg ikke mer enn ca 450 kr, og det er det helt klart verdt. Tar jo bare opp programmer jeg ikke rekker å se, folk kjøper vel heller filmer på dvd enn å ta dem opp fra tv.. Så det er jo mye bedre enn å bruke flere tusen på en dvd opptaker med harddisk, når man kan bruke 400 på et tv kort og ta opp på sin egen harddisk...
    Ja, det var det som var tanken Er det inngang for antennekabel på TV-kortet da, eller?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Er det inngang for antennekabel på TV-kortet da, eller?
    Ja. Prøv å unngå Pinnacles produkter hvis du kan. Ustabil software er et nightmare.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Ja. Prøv å unngå Pinnacles produkter hvis du kan. Ustabil software er et nightmare.
    Okei. Har du noen tv-kort å anbefale, da?

Og for å være helt sikker: Så lenge man har et "TV-kort" kan man uansett ta opp tv-sendinger? Hvordan foregår det egentlig i praksis med avspillingsprogram osv?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket kort du bør gå for er avhengig av antall kroner du vil spandere. Noen av alternativene krever også minimalt med ressurser fra PC-en.

Jeg kjøpte et Pinnacle TV-kort (stereo) for en stund siden da jeg ville teste ut mulighetene for å kunne utføre opptak på to måter:

a) Via antennekabel (RF-kobling)
    b) Via video-inn (s-video) for å digitalisere VHS-opptak

Ønsker du valg b) i tillegg til a) så se eter VIVO-betegnelsen (Video In / Video Out).

Som opptakssoftware kan du enten benytte proprietær software som medfølger kortet du velger, eller f. eks. WinDVR, og mange andre.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha! Nå blir det nok sving på sakene her etter hvert

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pinnacles eneste problem, slik jeg ser det er at på opptak har lyden etterslep på hvertfall 0,5 sek. Det er irriterende, men man vender seg til det. Når man uansett bare skal ta opp noe for å se det kan jeg leve med det... Og til prisen er det et lite filleproblem.

Ellers bruker jeg pinnacle til avspilling av opptaket også, men kan lagre filen på disken, og spille den av i feks vlc, hvor jeg kan justere delayet og få lyden til å matche.

Ajex, se etter hvilke formater du kan lagre i. Jeg lagrer i Mpeg1 "high quality" tror jeg, og må "donere" litt til pinnacle for å kunne aktivisere mpeg2.

Mer avanserte og nyere tv-kort har nok et vell av muligheter, og virker jo særlig interessant å kunne digitalisere gamle vhs filmer! For de har man som regel mange av..!

Ellers er det vel da som sagt bare lommeboken som setter begrensninger på hva man kan kjøpe.

Enjoy! Etter at jeg kjøpte tv-kort kan jeg ikke skjønne hvordan jeg tidligere klarte meg uten.. Som med så mye annet

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det høres jo nesten ut som en nødvendighet..utvilsomt kjekt ihvertfall. Jeg skal snuse litt rundt på markedet og se hva som er tilgjengelig nå som jeg har fått den grunnleggende infoen fra dere gutter, så takk skal dere ha

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anytime!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med timing-funksjon på slike kort?

Finnes det kort med "rec.-link" funksjon ifm ekstern kilde slik at jeg slipper å programmere både sat. mottaker og TV-kort/PC?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For best kvalitet så kjøp et kort med innebygget MPEG2 dekoder. Skal en se TV samtidig som en gjør opptak trenger en også et dual TV-tuner kort. Hauppauge kortene er vel de som regnes for de beste. For å sikre seg mot framtiden er det sikkert ikke dumt å kjøpe et kort som støtter Windows Media Center heller.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset. Etter hva jeg har lest meg til virker det som man kan få ganske avanserte, integrerte tv-kort (i tillegg til nettverkskort osv) på selve hovedkortet. Er det verdt å satse på, kanskje?

Hva med dette her:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310361&cks=PRL

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes et hovedkort til 2600 kr er urovekkende dyrt. Ville personlig gått for et rimelig hovedkort sammen med et dyrere dual tv-tuner kort i stedet. F.eks dette om du skal ha MCE2005 på maskinen eller dette om du skal kjøre det med vanlig Windows.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder skjermkort, kan noen forresten forklare meg forskjellen på asus geforce, gainward geforce, msi geforce, xfx geforce osv?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Synes et hovedkort til 2600 kr er urovekkende dyrt. Ville personlig gått for et rimelig hovedkort sammen med et dyrere dual tv-tuner kort i stedet. F.eks dette om du skal ha MCE2005 på maskinen eller dette om du skal kjøre det med vanlig Windows.
    Okei. Det vil kanskje gi mer valuta for pengene ja. Men dual TV-tuner har kun noe for seg dersom man vil se tv på PC'en samtidig som man tar opp? Kan jo alltids se TV på den vanlige tv'en om man splitter antennekabelen?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Men dual TV-tuner har kun noe for seg dersom man vil se tv på PC'en samtidig som man tar opp? Kan jo alltids se TV på den vanlige tv'en om man splitter antennekabelen?
    Riktig. Du kan jo alltids benytte TVens tuner til å se på ja. Ekte TV-slaver vil kanskje like muligheten til å ta opp to programmer samtidig som en ser på et annet på TVen

Når det gjelder skjermkort så lager nVidia brikkesettene (geforce 6600GT, 7800GT osv). Asus, Gainward, MSI og de andre produsentene du nevner bare setter disse brikkene på sine egne kort, setter på sine egne kjøleløsninger og i noen tilfelle drivere. Til syvende og sist er det ikke store forskjellen, men noen produsenter har litt mer spennende kjøleløsninger enn andre. For eksempel har Asus noen kort med passiv kjøling, som andre ikke har.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig. Du kan jo alltids benytte TVens tuner til å se på ja. Ekte TV-slaver vil kanskje like muligheten til å ta opp to programmer samtidig som en ser på et annet på TVen

Når det gjelder skjermkort så lager nVidia brikkesettene (geforce 6600GT, 7800GT osv). Asus, Gainward, MSI og de andre produsentene du nevner bare setter disse brikkene på sine egne kort, setter på sine egne kjøleløsninger og i noen tilfelle drivere. Til syvende og sist er det ikke store forskjellen, men noen produsenter har litt mer spennende kjøleløsninger enn andre. For eksempel har Asus noen kort med passiv kjøling, som andre ikke har.
    Korrekt, men den største forskjellen finner du i hvilket minne som er brukt. Generelt er 128MB kjapt minne bedre enn 256 noe tregere.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Aha! Kan noen så forklare meg forskjellen på geforce og radeon? Er det så enkelt at radeon er et brikkesett produsert av ATI istedenfor nVidia? Hvem er best?

Er i innkjøpshjørnet og skal prøve å sette sammen en PC (dog ikke på egen hånd), så jeg må aller først få litt orden i de grunnleggende begrepene her!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akke
    Korrekt, men den største forskjellen finner du i hvilket minne som er brukt. Generelt er 128MB kjapt minne bedre enn 256 noe tregere.
    Det vil si at 128 MB kan være kjappere enn 512 MB også eller? Har fått inntrykk av at det er såpass nytt at man ikke helt har greid å utnytte det enda eller noe i den duren!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •