Fører HDMI utgangen som kommer på Xbox 360 og PS3 også lyd? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for et fint innlegg, knutinh. Jeg er enig i at vi er O.T. nå, derfor skriver jeg litt mer om digitallyd. (Da nærmer jeg meg vel topic'en? ) OleM påsto i hans forrige innlegg at jeg var ute å syklet, derfor vil jeg forklare hvem som er ute å sykler.

I en analog lagring av lyd er det en direkte proporsjonalitet mellom den virkelige lydintensiteten og det vi lagrer, og den lagrede informasjonen er kontinuerlig. Med en A/D omformer (analog to digital converter) er hardware som konverterer et signal fra analog til digital from. Den utfører sampling og kvantisering.

Men den komplementære enheter er en D/A omformer (digital to analog converter), som er hardware som konverterer et signal fra digital til analog form. Denne utfører interpolasjon mellom gitte diskrete digitale verdier, og gir oss et analog lydsignal som kan avspilles. Med andre ord må det alltid utføres en D/A operasjon før lyd kan høres.

Sagt på en letter måte, så er digitallyd bare en oppskrift på hvordan en analog lyd var på et gitt tidspunkt og et gitt sted. Vi har mulighet til å lage den eksakt samme lyden som orginalen, men lyd må lages før vi kan høre den (D/A omformer). Man kommer ikke langt i en kokkekonkurranse hvis man bare leverer en perfekt oppskrift. En D/A omformer må alltid være til stede, enten man vet det eller ei.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "kvantisering"?

"Interpolasjon"?

Man må ikke ha en DA-konverter. Et digitalt PWM-signal kan fint "simulere" et analogt driv. De modulerte pulsenes duty-cycle vil simulere en analog p-p verdi.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OleM: Mitt forrige innlegg var nesten bare en kopi av læreboka mi. Jeg studerer Digital Representasjon på Universitet i Oslo. Du og er egentlig enig, bare du forstår ikke helt hva en D/A omformer er.

Du skriver at "det digitale signalet må simuleres", og nettop det gjør en D/A omformer. Et digitalt signal er bare en oppskrift på hvordan et virkelig signal skal være. Det hjelper ingenting å vise frem oppskriften. Signalet må gjennskapes først, og nettopp det gjøres med en D/A omformer.

Fortell meg feks hvordan et digital lydsignal høres ut, uten om å gjøre det analogt. Det er umulig, fordi i det samme som du spiller lydsignalet på et anlegg, hører du en analog lyd. Da er den digitale lydfilen gått igjennom en D/A omformer.

Vi kan diskutere dette om og om igjen, men tingen er at vi er egentlig enige. Alt vi kan se eller høre i vår virkelige verdenen, er analoge signaler. Hvis du er uenig i det, så får du et problem med godta lærebøker innenfor digitalemedier.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    perarne: Jeg tror du skal lese litt mer. Tradisjonelt har du rett i at det som regel sitter et DA-konverter før utgangstrinnet i audioforsterkere. Men det MÅ ikke være slik. En PWM forsterker kan drive en servomotor eller i prinsippet også en høyttaler i det digitale domenet uten DA-konvertering. Når jeg skriver "simulering" mener jeg at motoren blir "lurt" til å tro det er et analogt signal. Effekten er den samme, samtidig som forsterkeren er langt mer effektiv. Derfor kalles slike forsterkere for kalde forsterkere.

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og den tråden begynte så enkelt;

"Fører HDMI utgangen som kommer på Xbox 360 og PS3 også lyd" ??

JA □ NEI □

hehehe

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MF24
    Og den tråden begynte så enkelt;

"Fører HDMI utgangen som kommer på Xbox 360 og PS3 også lyd" ??

JA □ NEI □

hehehe
    hehe godt poeng

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og svaret blir selvsagt: Aner ikke. Finner ut til jul, og neste år.

Samt: Les i det minste specs før dere begynner å lage masetråder om det.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •