PS2: ikke to års garanti på håndkontrollen, bare maskinen!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PS2: ikke to års garanti på håndkontrollen, bare maskinen!?

Da en "Skulderknapp" (R1 eller R2) sluttet å virke sjekket jeg først om det var noe møkk, løs ledning el, men det er visst noe med elektronikken. Da maskinen bare var litt over ett år og da det opplagt ikke var noen slitasjefeil eller selvforskyldt feil tenkte jeg at dette var en opplagt reklamasjon.

Elkjøp mente det samme og sendte kontrollen til importøren (Norsk film eller noe lignende), som avviste reklamasjonen med den begrunnelsen at det bare var ett års garanti på håndkontroll og andre "løse deler". Dette gjelder visst også fjernkontroller til TVer (og mobilbatterier osv. som er mer forståelig).

Jeg skjønner at de ønsker å begrense sine forpliktelser på en såpass utsatt del, men jeg mener kontrollen er en del av maskinen, og at det ikke er noen legitim grunn til å differensiere mellom delene som fulgte med i pakken.

På mange ting er det 1 års garanti og to års reklamasjonsrett (eller 2/5 år), der der reparasjon i sistnevnte periode "sitter lengre inne". Men denne feilen er helt uselvforskyldt, da knappen knapt har vært brukt, i alle fall i forhold til andre knapper.

Hva mener dere? Glad for å få støtte eller gode råd!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har to års reklamasjonsrett på slikt. Det er butikken som er ansvarlig for dette ikke importøren.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Peakman!. Forbrukerrådet støttet meg også per telefon. Men Elkjøp ville jo ikke engang gi meg en gammel kontroll de hadde liggende. Får mase litt til, eller bare ta den og løpe...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klaget til Elkjøp via epost i går (se nederst) og fikk følgende negative svar:
    "Vi forholder oss til de garantiene leverandørene gir. Hvis du er uenig i dette må du sende et reklamsjonsbrev til leverandøren av ps2. Ha en fortsatt fin dag! "

Jeg svarte følgende på dette:
    "Jeg minner om at selger er ansvarlig ovenfor kunden for å følge norsk lov. Loven, og Elkjøp, gir 2 års reklamasjonsrett på PS2. Og vanlig praksis er vel å reparere feil som oppstår, så lenge kunden åpenbart - som i dette tilfelle - ikke kan klandres for feilen. Så til spørsmålet om kunden har "svakere" eller "kortere" dekning på kontrollen, slik importøren påstår i dette tilfelle, fordi det er en "løs del". Det er åpenbart feil. Verken bruksanvisning eller kvittering forteller at kontrollen skulle ha kortere "garanti" enn maskinen. Snarere tvert imot står det svart på hvitt under garantiavsnittet at "alle deler av dette produkt" er omfattet av samme garantiperiode (som riktignok er "1 år", men med forbehold om at hvert enkelt lands særlige bestemmelser skal følges). At importøren er "vanskelig" skal da ikke gå ut over kunden. Det er Elkjøp som må ta importøren kraftig i ørene i dette tilfelle!"

Mitt første klagebrev til Elkjøp kundesenter:
    "En "Skulderknapp" (R1 eller R2) sluttet å virke på min PS2-kontroll. Da maskinen bare er litt over ett år og da det opplagt ikke var noen slitasjefeil eller selvforskyldt feil (knappen er perifer og har knapt vært i bruk) tenkte jeg at dette var en opplagt reklamasjon. Elkjøp Storo mente det samme og sendte kontrollen til importøren (Norsk film eller noe lignende), som avviste reklamasjonen med den begrunnelsen at det bare var ett års garanti på håndkontroll og andre "løse deler". Dette gjelder visst også fjernkontroller til TVer (og mobilbatterier osv. som er mer forståelig), men dette er noe annet. Jeg skjønner at de ønsker å begrense sine forpliktelser på en såpass utsatt del, men jeg mener kontrollen er en del av maskinen, og at det ikke er noen legitim grunn til å differensiere mellom delene som fulgte med i pakken. Ikke står dette skrevet noe sted heller. Ringte forbrukkerrådet som ga meg støtte, og jeg kommer ikke til å gi meg... Håper Elkjøp tar ansvar i denne saken."

Hva sier dere til dette folkens? Hjelp og kommentarer (også støtteerklæringer til Elkjøp) mottas med takk! Torkil

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torkil
    Klaget til Elkjøp via epost i går (se nederst) og fikk følgende negative svar:
    "Vi forholder oss til de garantiene leverandørene gir. Hvis du er uenig i dette må du sende et reklamsjonsbrev til leverandøren av ps2. Ha en fortsatt fin dag! "
    :shock: Det var da et usedvanlig arrogant og frekt svar! Elkjøp SKAL gi deg ny håndkontroll eller reparere den gamle.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså en forhandler kan ikke skjule seg bak hva en leverandør sier.

Syns det virker noe uruttinert. Jeg er sikker på at treffer du på rett mann så vil dette ordne seg på null komma null.

Hvilken elkjøp er det snakk om?

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og forbrukerrådet har jo slått fast at det er 5 års reklamasjonsfrist på ps2.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moho
    Og forbrukerrådet har jo slått fast at det er 5 års reklamasjonsfrist på ps2.
    Var det derfor du kjøpte ny ps2 når den gamle ble ødelagt, Moho...?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mannen på servicemottaket på Elkjøp Storo var selv overrasket over at importøren avviste reklamasjonen på grunn av at "det bare er ett års garanti på løse deler". Kan muligens overtale ham.

Mener jeg har en god sak, da feilen ser ut til å være i elektronikken og dermed ikke skyldes fysisk slitasje (som vel uansett burde blitt dekket), og i alle tilfeller ikke skyldes mishandling (som sikkert er ganske vanlig, og utvilsomt en legitim grunn til å avvise reklamasjon).

Er spent på hva Elkjøp kundeservice svarer på mitt siste e-brev. Er forberedt på det verste. Problemet er det at jeg ikke har noen maktmidler, bare "rett" til å reklamere, hvilket jeg har gjort.

Holder dere orientert om videre utvikling. Gir meg uansett ikke, om jeg så må ta loven i egne hender! :-)

Selv om min bare er 1 1/2 år; det med 5 år var interessant, Moho! Kilde?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å sende direkte til butikken.

data.storo@elkjop.no vil jeg tippe adressen er.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torkil
    Selv om min bare er 1 1/2 år; det med 5 år var interessant, Moho! Kilde?
    Vel, sjekk denne tråden til Moho. Det skal nevnes at mannen feiga ut i siste liten og kjøpte en ny maskin til slutt da.

Se også denne linken.

Newcomer Beach sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg jobber på en Expertbutikk for tiden, og alt av PS2 utstyr vi får inn sender vi bare rett til leverandøren (Egmont tror jeg). Og er det noen som er snille når det gjelder reklamasjoner så er det de. Har i allefall jeg erfart. Får stort sett ny vare kjempefort. Om det skulle være en konsoll, håndkontroll eller en mikrofon til Singstar spiller ingen rolle. Tror nok du har rett på et nytt produkt ja (Da dette er deler som stort sett aldri repareres)

Edit: Men jeg er litt usikker på akkurat dette med hvor lang garanti det er da.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme erfaring med Egmont. Hadde et problem med laseren på min PS2 i begynnelsen av 2001, og fikk ny maskin på flekken. Tydelig det bare er Elkjøp som vil ha deg til å bruke mer penger her.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp bruker visst ikke Egmont lenger, men noen som heter noe med "Norsk Film". Høres rart ut, men jeg tror de (hva de nå heter, iallefall noen) har overtatt PS2-ansvar/import etter Egmont forlengst..?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror saken ordner seg!

Sendte et langt klagebrev med referater fra lovteksten rett til butikken på Storo (takk for adressen Peakman!) og fikk følgende positive svar:

"Hei, Det stemmer det som her gjennomgåes. Om du tar med deg kontrollen til vår serviceavdeling skal de ordne denne saken for deg. Om denne fulgte med Playstationspilleren da denne var ny, vil vi gjerne at du noterer serienummeret på spilleren. Serienummeret finnes på baksiden av spillemaskinen. Dette letter vår jobb mot produsent."

(Elkjøps sentrale kundeservice er derimot fremdeles avvisende og henviser meg til leverandøren: "Jeg forholder meg til de opplysningene jeg har fått fra mine overordnede. Er du uenig i avgjørelsen som er gjort på din service, må du sende en skriftelig klage til leverandøren av produktet. Ha en fortsatt fin dag!")

Et mulig problem er at jeg ikke er sikker på om kontrollen tilhører min noe eldre PS2 (har to). Men kontrollene er jo like og har samme nummer, og den defekte er ikke synlig/merkbart slitt ellers ..

Takk for støtte og råd i denne prinsipielt viktige fillesaken folkens! Gir dere beskjed om det går i orden :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fikk ny kontroll, Elkjøp tok kostnaden selv

Saken løste seg for min del, såvidt. Fordi jeg åpenbart ikke kunne klandres for feilen da denne sannsynligvis skyldtes elektronisk og ikke mekanisk svikt/slitasje ga Elkjøp meg en ny kontroll. I henhold til kjøpsloven. Men Nordisk film og/eller Sony står på sitt; de føler intet ansvar for "løse deler" ut over ett år, så Elkjøp tar kostnaden selv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •