Problemer med lesing av GT4 på ps2 versjon chxx 30000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med lesing av GT4 på ps2 versjon chxx 30000

Kjøpte gt4 i dag, og fikk da meldingen "Disc Read Error". Prøvde flere ganger, men med samme resultat.

Siden jeg ligger med bihulebetennelse, tok min kjære samboer bussen til sentrum, og fikk byttet spillet. Vel tilbake får jeg samme melding med det nye spillet!!

Ringer min bror, og han sier noen eldre modeller har problemer med å lese spillet, men at det går etter hvert. I vedlagte brosjyre står det at for ps2 maskiner av versjon chxx 30000, hvos jeg har chxx 30004, bør man lese manualen som fulgte med maskinen... Dette kan jo tyde på at det kan bli noen problemer.

Prøvde ørten ganger til, og fikk til slutt lest dvd'en.

Noen andre som har hatt dette problemet med eldre versjoner av ps2??

Det jeg lurer på er om det er spillet det kanskje er noe galt med, eller min maskin som kanskje har begynt å dra på åra.

SKal jeg dra tilbake o bytte spillet, eller skal jeg heller satse på at spillet er ok, og at jeg må loade spillet en del ganger før det "treffer"..??

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Problemer med lesing av GT4 på ps2 versjon chxx 30000

SCPH-30004 kan være en v3/4. Disse har meget gode lasere, men som du sier så drar den på åra. Man får kjøpt nye lasere, men det er litt knot å bytte. Dessuten koster de gjerne rundt 500.- + pluss eventuellt arbeid hvis man setter det bort....

Et tips til alle med PS2: IKKE bruk den til noe annet enn spill. Hvis den er moddet bruk kun Verbatim DVD-r og brenn med lave hastigheter. Kontrollerchip og laser blir også fort "sliten" hvis man bruker plater med mye riper også.......

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bytt spillet flere ganger, mest sannsynlig er din PS2-laser sliten.

Du skriver ikke hvor gammel din PS2 er, men kan min egen som eksempel. Min PS2 er 4 år gammel og moderat brukt.
    Mye brukt i perioder som GTA og GT3, men også stått mye stille.
    Da GTA San Andreas kom fikk jeg avlesingsproblemer.
    Skjønte fort at her er lasere på vippen.
    Hadde også en del dvdfilmer som klippet og hoppet i noen scener.

Bestilte ny laser her:
    www.loddebolt.com
    Kostet vel ca 500,-
    Etter at jeg byttet laseren (såre enkelt) er min PS2 som ny.
    Alle spill går som en drøm. Dvdfilmer er som hakket tidligere spiller uten problemer.

Anbefaler ny laser!

Mens du sitter hjemme med bihulebetennelse og ikke får gjort noe, gjør som følger.
    Løsne chassislokket på PS2 og topplokket på dvd-rom.
    Der finner du et litt stort hvitt tannhjul (på størrelse med en 50-øring).
    Merk med en tusj hvor det står i dag.
    Juster hjulet 2-3 knepp med eller mot klokken. Prøv å starte spillet.
    Gjenta prosedyren til du finner punktet hvor din slitne laser klarer seg best.
    (Denne justeringen forandrer vinklingen på laseren, kan minne om da vi justerte lydhodet på kassettspilleren til Commodore 64).
    Den dagen du får ny laser i posten setter du tannhjulet med tusjmerket slikt det originalt stod.
    Lykke til, og god bedring til dere begge! :wink:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser konrad har svart mens jeg svarte.
    Må bare få pressisere igjen at siden jeg byttet laser på min PS2 har den vært som ny.
    Spill som har gått tregt før har raskere loadetid nå siden den lettere leser disc-ene.

Å bytte laser klarer du fint selv, i alle fall hvis du er på det nivået at du kan få av chassis og toplokket på dvdrom-en.

Anbefaler deg heller å legge ut 500,- på en ny laser, enn å kjøpe ny PS2.

Min lokale chip-guru trodde ikke ny laser ville ha noen hensikt, det var han som lærte meg justeringen på det hvite tannhjulet.
    Etter å ha byttet laseren selv og gitt tilbakemelding har han innsett at det har noe for seg allikevel.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke alltid det er nok å bytte laseren. Kontrollerchippen (BA) kan også bli ødelagt hvis laseren har blitt brukt lenge med dårlig media.

Demontering:

V4:
    http://konsolenprofis.de/technik/E-p...isassembly.php

V3:
    http://www.console.com/product_ps2_m...isas_v1_v3.php

Måling av coilier / justering:

http://www.cyber-mag.com/station/laserV9.htm

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Bare så vi ikke skremmer Moho her.
    På linkene for demontering så er du nesten fremme etter bilde nummer 3.
    Altså du skal ikke så dypt inn i PS2 som indikert her for å bare bytte laser.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En laser er ikke en slitedel og skal holde i minimum fem år. Så om problemet også oppstår med andre spill og dvd'er og du ikke har modifisert eller tullet med spilleren ville jeg rett og slett levert den inn til service på Sonys regning.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har og 30004. den har null problem med gt4

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    En laser er ikke en slitedel og skal holde i minimum fem år. Så om problemet også oppstår med andre spill og dvd'er og du ikke har modifisert eller tullet med spilleren ville jeg rett og slett levert den inn til service på Sonys regning.
    Tviler på at det er mer enn 1 år på dette, kanskj mx 2 år..... men det er jo værdt et forsøk....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En PS2 er ment å vare fem år. Om du er i tvil er det ikke verre å sende en mail til forbrukerrådet.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle innlegg! Dette var supert!

Mener jeg kjøpte min ps2 for å kunne spille gta 3, og det kom ut i 2001 i følge coveret på spillet. Maskinen er moderat brukt, da jeg ikke er en storspiller, men kfraftig brukt til gode titler som gta 3, gta vc, gta sa, gt3 og nå gt4.

Tviler ikke på at det er laseren, det kan virke meget sansynlig. Hører maskinen går konstant, og at laseren hele tiden driver å "leser" og "bytter" spor, med den lyden det medfører. Ting tar også en god stund og loade i selve spillet, feks i gta sa, hvor jeg plutselig kan krasje i et tre mens jeg er ute og flyr, fordi det treet ikke loadet fort nok.

Men har blitt sur på maskinen noen ganger fordi den ikke har jobbet så bra/fort som jeg ville, så den har nok fått en knyttneve eller to i løpet av årene.... Anger managment control er vel smart... :wink:

Men tror jeg uansett skal skru den opp, og om ikke annet støvsuge den, da den mest sansynlig er full av støv! Kan også prøve å skru litt på laser-skruen, det virket som en god idé.

Hvis dette ikke resulterer i noen særlig forbedringg, vil jeg nok vurdere ny laser, kan virke som om det vil løse det meste!

Men en annen ting; på gt4 kan man ta bilder, og legge de ut på en usb-stick. Dette er første gang hvertfall jeg noterer at den porten kan bli brukt til noe slikt.

Er det mulig å laste ned nye oppdateringer til ps2, legge de over på en usb stick, for så å sette denne inn i ps2, og hvis det er mulig, oppdatere firmware??

Takker igjen for alle svar! Kjemebra hjelp!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er ikek moddet på noen måte, og virker da å være 4 år gammel. Kjøpte den enten for å spille gta3 eller gt3, og disse kom vel ut i 2001??

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du nå ikke begynner å justere laseren på egenhånd, støvsuge den innvendig eller i det hele tatt åpne lokket på den vil du fortsatt ha rett til å få den reparert på kjøpsloven. Du må imidlertidig være beredt til å måtte "krangle" litt for å få det i gjennom.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt en del PS2 de sista åra og mener å huske at de i kassa på elkjøp presiserer at det er 1 års garanti..... mulig man kan få kranglet seg til 2, men 5 tvilsomt.....

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du nå ikke begynner å justere laseren på egenhånd, støvsuge den innvendig eller i det hele tatt åpne lokket på den vil du fortsatt ha rett til å få den reparert på kjøpsloven. Du må imidlertidig være beredt til å måtte "krangle" litt for å få det i gjennom.
    Vant til å krangle om sånt. Men har vunnet nok til å vite at det funker!
    Er selv ikke sikker på at ps2 har 5 års garanti mot fabrikasjonsfeil, og er heller ikke sikker på om mobiltelefoner har 2 eller 5 års garanti.

Tviler på at jeg vil sende den inn, prøver heller å skru selv. Er vel ikke så ille lenge til ps3 kommer, og streiker absoultt alt, er jo den nye lille ps2 kjekk å se på også..

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, nå har jeg sendt mail til forbrukerrådet, som linket til over her, og spurt om playstation2 kan regnes som 5 års garanti mot fabrikasjonsfeil..

Så da finner vi det ut

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og mobiltelefoner har 5 års klagerett de også:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2004/1102512295.54

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er redd laseren fort vil falle under kategorien "slitedel".

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Jeg er redd laseren fort vil falle under kategorien "slitedel".
    Mener en tilsvarende sak ble kjørt til høyestrerett, med resultat at laseren IKKE kan beskrives som en slitedel..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Har kjøpt en del PS2 de sista åra og mener å huske at de i kassa på elkjøp presiserer at det er 1 års garanti..... mulig man kan få kranglet seg til 2, men 5 tvilsomt.....
    Garanti er noe produsentene gir og er noe som skal komme som en tilleggstjeneste utover rettighetene som er gitt i kjøpsloven.

Om garantien kun varer i ett år er har du likevel rettigheter i forhold til kjøpsloven.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •