For lite bilde fra PS2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

For lite bilde fra PS2

Når jeg bruker PS2'en til å vise DVD-filmer fyller bildet hele "synsflata" til projektoren (Toshiba MT-200), men når jeg spiller spill er bildet vesentlig mindre. Det er ca. 5~6cm mindre på alle kanter (140cm bredt bilde, så det er ganske mye i forhold til total bildestørrelse).

Dette gjelder både i 480p og 576i. Antagelig lite som kan gjøres med det, men er det noen som har en forklaring på hvorfor dette skjer ? :?

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen formatinnstilling på ps2 som ikke er helt riktig da? formatet på dvd "overstyrer" kanskje innstillingene, men ikke spill...

Bare en tanke..

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    På min X1 hjelper det å trykke overscan, så trykke av overscan igjen.
    Da forblir bildet like stort som flaten til projektorbildet.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen magisk overscan-knapp :cry:

Moho : har ikke funnet noen andre bildeinnstillinger enn RGB via scart / RGB via komponent.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har noe med konverteringen til PAL å gjøre.
    slik jeg har forstått det, rett meg hvis det er feil: For DVD-filmer får man flere linjer i PAL-versjonen av en film, slik at det skal passe til standarden vi bruker, 576 linjer 50Hz. USA/Japan har færre linjer, både til film og spill, men 60HZ. Det er visst for tungvint å produsere spillet i 2 utgaver til begge standarder, derfor får vi et bilde med "USA/Japan-oppløsning" plassert i midten av skjermen. Det var vel noe med å kompensere for de 10 ekstra Hzene også? :roll: litt uklart svar, men uansett, det er ingenting du kan gjøre noe med ved å justere i menyer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At bildet blir mindre når en spiller spill skyldes at de fleste spill er designet for NTSC (480 linjer) og når spillene så skal konverteres til PAL (576 linjer) så gjør man det på den enkleste og mest idiotiske måten. Ergo svarte striper. Noen selskaper er likevel flinkere enn andre og konverterer på en skikkelig måte ved å legge til ekstra linjer i bildet.

Om en ser litt på discovery og andre amerikanske kanaler så ser en igjen det samme fenomenet.

edit: Burre kom meg visst i forkjøpet..

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bildet mitt er i hvertfall litt mindre i alle retninger, er det svarte striper lagt inn på sidene og da eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har merket det jeg også, tror det kommer av at filmer som sees på en TV som standard er MED overscan for der er det ikke så nøye om litt av av ytterkanten av bildet kommer utenfor. En projektor viser hele bildet (har ikke plastramme rundt kanten på billedrøret..)
    Med spill er det viktig at man ikke mister noe i kanten av bildet og derfor blir spillene programmert til å ligge godt innenfor kanten på skjermen. Dvs. bare vise i en firkantet rute i bildet på projektoren.
    Ref. Commodore 64... ;-)
    Mange spill har jo også mulighet for å flytte rundt på 'ruten' med spillet for at den skal passe midt i den fysiske skjermen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så og si alle prosjektorer har en viss grad av overscanning i mer eller mindre grad på de analoge inngangene. Og min CRT-TV viser da også PS2 bilder med svarte striper på toppen og bunnen (men ikke på sidene) på en del spill.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min projektor har så og si ikke overscan(med mindre jeg skrur det på)

litt irriterende for min del og er at bilde fra ps2 er helt annerledes enn fra dvd spilleren. mye mørkere bilde og en anelse rødstik kan det se ut som.
    ganske kjedelig siden jeg bruker samme komponent kabel opp til projektor. og gidder ikke kalibrere på nytt hver gang jeg skal spille litt!

hm når jeg tenker meg om er det jo bare å lagre to brukerinnstillinger, en for dvd og en for ps2. hm det må gjøres!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Så og si alle prosjektorer har en viss grad av overscanning i mer eller mindre grad på de analoge inngangene. Og min CRT-TV viser da også PS2 bilder med svarte striper på toppen og bunnen (men ikke på sidene) på en del spill.
    Det er det jeg synes er snodig, at det skal være såpass fete kanter på sidene også.

Dette gjelder uansett om jeg kjører 576i 50Hz, 480i 60Hz eller 480p 60Hz :? Skulle da tro at ved å velge 480 og 60Hz som oppløsning så er det det som blir sendt ut, istedet for et 576 linjers signal. Projektormenyen bekrefter også dette (viser 480p @ 60Hz).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at du har valgt Widescreen 16:9 både i oppstartsmenyen til PS2'en samt i spillene? Hvordan svitsjer du foresten mellom NTSC og PAL i en PS2?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ikke noe med overscan å gjøre, det skyldes slapp konvertering fra NTSC til PAL.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Det har ikke noe med overscan å gjøre, det skyldes slapp konvertering fra NTSC til PAL.
    At de svarte stripene ikke skyldes overscan sier seg vel selv? "Over - Scan". Se gjerne innlegget mitt to plasser lenger opp.. ;

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at du har valgt Widescreen 16:9 både i oppstartsmenyen til PS2'en samt i spillene? Hvordan svitsjer du foresten mellom NTSC og PAL i en PS2?
    Rimelig sikker på det ja Hvis den formodentlig ikke skulle gjøre det så eter jeg hatten min. Alle spillene ser ut til å ha riktig fasong (16:9 uten fete mennesker).

Enkelte spill (f.eks Tekken 4, DOA 2 og Soul Calibur 2) gir deg valgmuligheter når du starter spillet. Tekken 4 og DOA2 støtter 480i @ 60Hz i tillegg til vanlig 50Hz PAL. Soul Calibur har i tillegg støtte for progressiv scan

PS! Sjekket akkurat nå - og maskinen sto faktisk i "Full" modus i systeminnstillingene (altså verken 4:3 eller 16:9). Satte den til 16:9 men merket ingen åpenbar forbedring. Hatten får ligge i fred inntil videre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Instillingene for full eller 16:9 i oppsettet på PS2 har bare med avspilling av DVD. Spillene er programmert for å bruke færre pixler i bredde/høyde enn en film, for å komme innenfor det området der man er sikker på å ikke miste informasjon på en skjerm.
    (Ref. 'prøvebildet' på DVE, der det er merket av 'Safe action' og 'Safe title')

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok - da er det der problemet ligger. Irriterende at det ikke er noe å gjøre med det, uten overscan knapp :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke zoom-linse?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men den er så å si på maks allerede. Dessuten hjelper ikke zoomlinsa mtp. oppløsninga. Det er jo masse bortkasta pixler rundt bildet, og med såpass lav oppløsning som denne projektoren har i utgangspunktet hadde det vært fint å fått utnytta hele bildeflata.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •