Beste spillkonsoll til barn

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste spillkonsoll til barn

Hva anbefaler dere her? Barna er 1, 5 og 7 år gamle.

Jeg har hørt mye positivt om 'Eye Toy' og at barna elsker det. Det er vel noe bare PS2 har?

Eldste gutten på 7 vil helt sikker også spille mye bilspill o.l.

Jeg regner med at det står mellom X-Box og PS2. Hva slags utganger har de for lyd og bilde (stereo, DD5.1, s-video, komponent, progressivt, 4:3, 16:9 osv.)? Vi kommer helt sikkert til å kople den opp mot projektoren innimellom.

Hva mener dere?

John Roger

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja playstation2 har 'Eye Toy'.GameCube kan vel også vurderes?da det er mulig å få mange barnespill til den.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    For barn vil jeg i hovedsak holde en knapp på PS2 og Gamecube.
    Synes Xbox faller litt utenfor den gruppen i hovedsak.

Er Eyetoy et moment er jo valget lett, da blir det PS2.
    Ellers regner man som regel Gamecube for å være den konsollen som passer for barn under 10.

Likevel støtter jeg valget om PS2, da den også har mye og by på for barna hvis vi klarer oss uten Mario & Co.

Gå for PS2.

Newcomer doberman sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Barnekonsollen over alle er vel Gamecube, med mario i alle fasonger og sjangrer. Xbox sine kontrollere er store nok for en voksen mann, og tror selv de mindre spakene, versjon S, kan bli i største laget. Xbox har også mest spill for litt gamlere personer.
    Playstation kommer vel midt mellom, med greie kontrollere, utvilsomt mest spill, og har vel sånn noenlunde samme grafikken. Eye toy er det bare ps2 som har ja.
    De aller fleste spill kommer til alle maskiner, bortsett fra noen få. Xbox sitter på Halo, GC sitter med mario, og ps2 har vel noen eksklusive de og
    Har ikke prøvd/eid GC selv, så hvilke tilslutninger den har veit jeg ikke.

Xbox er kongen på haugen når det gjelder tilkoblinger, men kommer med komponent og stereoplugger, som man kobler via scartadapter. Skal du ha andre muligheter, som Dolby Digital eller komponent, må du ha andre kabler. Kabler koster mye i norge, lite i utlandet. Kan også velge 16:9. Progressivt kan du få, men må da modde xbox, da dette er et valg dem sitter med i usa, eller ihvertfall via NTSC.

Tror de andre konsollene også har forskjellige måter å koble til f.ex projector på, men tror ingen av dem har Dolby Digital eller progressiv scan. Kan hende jeg tar litt feil, da jeg meiner å ha hørt om et par ps2spill som har DD.

For å avrunde: Jeg mener xbox er tingen, da den er lett å anvende, har mest valg, kan oppgraderes/chippes, og rimelig enkel å koble til projector. Venter selv på komponentledning til denne. Mange sier at man skal finne spill man liker, og så velge konsoll utifra det. Vel, det må være i ekstreme tilfeller som at man MÅ HA mario f.ex, for de fleste spill kommer til alle konsoller.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De beste barnespillene(og mange av de beste voksenspillene) er på Gamecube, den har også fordelen av å lett koble til 4 kontrollere, bra kontroll, og gir bedre bilde enn PS2(composite GC overgår PS2 S-video hos meg.) Dessverre er det kun stereo, eller "pro logic II klar" stereo på gamecube. Jeg tror jeg ville vurdert å kjøpe begge, hvis ikke det er aktuelt, ville jeg gått for gamecube.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være lurt å plukke opp et gamereactor blad gratis hos free record shop eller andre lignende butikker. Der får man en veldig grei oversikt over hvilke spill som er de beste til hver konsoll. titt også innom topplistene på www.gamespot.com

(tilføye at Gameboy advance også lar seg tilkoble GC.)

Doberman: PS2 har DTS på enkelte spill, ingen med DD. GTA Vice city har 4.1 DTS.(uten senter)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av doberman
    De aller fleste spill kommer til alle maskiner, bortsett fra noen få.
    Tull og vås, om ikke 'de aller fleste spill' = Electronic Arts.

Hva slags spill liker barna dine?

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle innspill så langt. Nå har dere jo anbefalt alle tre alternativene :lol:. Det kan hende at 'Eye Toy' er det som gjør utslaget denne gangen. Kanskje vi satser på to forskjellige typer konsoller etterhvert.

Hvilket konsoll er best med ratt og pedaler? Hva med feedback muligheter? Hvem har mest solide håndkontroller?

Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Hva slags spill liker barna dine?
    Vi har ikke så mye erfaring. Vi har noen PC-spill, stort sett enkle spill. Det er mange enkle kunnskapsspill, noen enkle kampspill og skytespill o.l. Vi har også Flåklypa som har vært veldig populært. Den eldste gutten er nok ganske klar for noe mer heftig action i form av bilspill og skytespill. Jeg tipper at jentungen på 5 også vil være interessert i disse. De mest barnslige spillene kan vi fortsatt kjøre på en av PC'ene.

Hovedpoenget med å kjøpe et dedikert spillkonsoll er komme oss forbi stadiet med de mest barnslige spillene. Jeg kan også nevne at det ikke er så aktuellt for meg selv å spille.

John Roger

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jorojo; ta med deg barna på elkjøp en kveld, der pleier de jo å ha alle disse konsollene i slike montere. Da kan de jo få bestemme selv. Har en liten mistanke om at far er like ivrig (som resten av oss :wink: )

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gamecube har jo en klar fordel med enklere fysisk oppbygning; den er vanskeligere å skade enn de to andre. Dessuten er den billig, man kan plugge fire kontroller rett i den, og spillutvalget er rimelig bra. Jeg ville nok satset på den.

Bare et tips: Det kan være fristende å kjøpe spill basert på diverse Disney, Harry Potter, etc. Ikke gjør dette, iallefall ikke uten å lese anmeldelser eller teste selv. Lisensspill har en tendens til å være undermåls, nettopp fordi det selger uansett.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Har en liten mistanke om at far er like ivrig (som resten av oss :wink: )
    Tror du tar feil der :wink: . Jeg har faktisk aldri vært noen spillfantast, men et skikkelig bilspill med ratt og pedaler kan kanskje få meg til å skifte mening?

Bare et tips: Det kan være fristende å kjøpe spill basert på diverse Disney, Harry Potter, etc. Ikke gjør dette, iallefall ikke uten å lese anmeldelser eller teste selv. Lisensspill har en tendens til å være undermåls, nettopp fordi det selger uansett.
    Takk for advarselen.

John Roger

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På PS2 må man ha et minnekort i tillegg for å lagre unna data. Er det slik også med Gamecube eller er det innebygd på den?

John Roger

Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger memory card på GC også.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har N64, Gamcube og xbox. Min datter på 8 har helt klart brukt Gamecube mest. Jeg derimot har brukt xbox og N64 mest.

Har desverre ikke prøvd PS2 noe særlig.

I tillegg til mange barnevennlige titler er Gamecube meget nett og liten og er veldig grei å ta med på telt (!) eller hyttetur.

Favoritt-titler til min datter er: Crash Bandicoot an the Wrath of Cortex (xbox), Super Mario Sunshine (GC), Legend of Zelda, The Windwaker (GC), Super Monkeyball 2 (GC), Harry Potter (Alle spillene).

Minnekort til Gamecube kjøpte jeg for £4 på play - funker bra.

De beste kontrollene har xbox - den lille typen.

Når det gjelder tilkopling til tv så har både xbox og Gamecube tilleggs utstyr å få kjøpt som gir rgb via scart. Her kan det lønne seg å kjøpe originalvare. Joytechs rgb-kabel til Gamecube virker ikke. ops: Derimot har jeg god erfaring med Joytechs multikabel til xbox (rgb-scart, s-vide og optisk lyd).

Til projektor leverer både xbox og gamecube s-video og component ved bruk av tillegsutstyr. Xbox må chippes for å kunne benytte component - men da skal visst de fleste spill kunne gi høy oppløsning (da kan også macrovision fjernes). Gamecube støtter 480p via component men jeg vet ikke om dette gjelder spesielle spill eller om det bare gjelder ntsc versjon.

PS2 og xbox har også macrovision, dette har ikke Gamecube.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mario og Zelda er bra barnespill da man faktisk trenger å gruble litt. Å lære seg å tenke logisk kan umulig skade.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, de spillene kan jo fint spilles av alle, er ikke direkte barnespill vil jeg si... :roll:

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min sønn skal fortest mulig over på PC...Jeg trenger en å spille Battlefield 1942 med. Han satt på fanget mitt her forleden mens jeg skjøt ned japser over stillehavet. Han storkoste seg....

Så hvis barna deres skal bli god med pc, så bør dere tidlig lære dem å bruke mus og tastatur.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mario og Zelda er bra barnespill da man faktisk trenger å gruble litt. Å lære seg å tenke logisk kan umulig skade.
    Helt enig. Ungene bør også spille noe som gir litt hjernetrim.

Sitat Opprinnelig postet av runar
    Så hvis barna deres skal bli god med pc, så bør dere tidlig lære dem å bruke mus og tastatur.
    Vi har brukt PC med mus og tastatur frem til nå og vi kommer fortsatt til å bruke PC i tillegg til et dedikert spillkonsoll.

John Roger

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir spilt en del pc spill også, type Flåklypa og disse Lek og Lær spillene. Har prøvd litt action spill men det er vanskelig for en 8 åring å takle mus og tastatur.

Uansett er det nok mer moro å sitte i sofaen med godtepose og spille med en kontroll som rister.

Newcomer doberman sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veit ikke om det er relevant i det hele tatt, men på xbox og ps2 er det lettere å bruke backupspill enn på Gamecube, hvor det faktisk ikke går an uten å bruke masse penger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •