Nytt hovedkort, trenger litt hjelp :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer xExisioNx sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt hovedkort, trenger litt hjelp :)

Pc gikk av og etter det virker det som hovedkort/prosessor sluttet å funke, dvs får ikke noe bilde. Og virker som pc'n kun jobber i 5 sec før den bare står å går. Har testet med et annet skjermkort.

4 år gammel pc som er speccet slik:

100 344159 PC i deler - AMD Phenom 9850
    BLACK EDITION, 4GB, Radeon 4850, 500GB, DVD

364178 APLUS Case Seenium, ATX, Black,
    (Without PSU)

339156 Silver Power PSU, 600W, 120mm fan,
    Blue light, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin

348530 AMD Phenom 9850 Black Edition Quad-Core
    2.5 GHz Boxed, 4MB Cache, Socket AM2+, 125w

341660 Gigabyte GA-MA790X-DS4, AMD 790X, DDR2,
    Socket-AM2+, ATX,GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16

344272 Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5200A,
    DVD+R/+RW/DVD-R/-RW, OEM, IDE, Black

Har nytt skjermkort radeon hd 6870 + SSD så tenkte en oppgraderingspakke med hovedkort ram og prosessor hadde vært det smarteste.

Vil den gamle strømforsyningen passe alle nye hovedkort?

Tenkte på noe slik om det vil passe de resterende komponentene:
    Komplett.no - Oppgraderingspakke Intel - Core i5-3470

Håper på kjapt svar da jeg kommer til å bestille så fort noen kan hjelpe.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis PC kun er svart under oppstart så er det enten en eller flere av 4 ting som har årsak.

1: en eller flere av RAM-brikkene er gåene. du kan teste dette ved å teste med bare en og en av brikkene innkoblet i pcen, dersom det fungerer med 1 av brikkene tester du med 2 etc. til du har luket ut hvem om er problemet.

2: CPU, det tester du ved å bruke en annen prosessor istedet.

3: GPU, samme som over, men det hadde du prøvd.

4: Hovedkort, det er sjeldent av det er hovedkortet som er problemet, men om ingen av de andre løsningene fungerer, er dette garantert synderen, sammen med kanskje noen av de andre delene(selvom det er sjelden at flere ting går dundas samtidig)

Anbefaler dog trikset med RAM-brikkene først, siden dette er det som oftest skaper dette problemet.

Uansett er denne pakken du ser på helt kurant i forhold til pris, og du trenger ikke bekymre deg for at strømforsyninga ikke fungerer. alle strømforsyninger vil fungere på alle nyere hovedkort. Ser du også har 600watt, noe som vil være mer enn nok for å drive det single skjermkortet du har der.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden han ikke får skjermbilde i det hele tatt tror jeg ikke det er RAM brikkene, om de er gående kommer feilene på disse senere under POST.

Mest sannsynlig en av 3 ting, GPU (men siden du har testet så tror jeg ikke det)

Hovedkort har derimot omtrent høyeste feil rate i hardware verden i tett løp med RAM brikker og bare slått av hardisker, Har egentlig aldri hørt om en CPU som utvikler feil med mindre det har verdt power tools involvert eller overklokking til gnistene fyker.

Det siste det kan være er muligens defekt PSU, hvor kabinetts vifter og slikt enda får normal strøm mens hovedkort og slikt kobler seg ut.

Det som kan forenkle diagnoseringen ytterligere er pipe kodene (fordre at gammel dags pc-speaker er koblet på)
    De pipe lydene som POST lager er i et morse system, det normale korte pipet er "alt er bra" signal med diverse andre kombinasjoner for andre mulige feil.
    Dette varier såklart en del med hvem som har utviklet BIOS'n, men de pleier og være basert på gamle IBM kodene.

Computer POST and beep codes

Med mindre det er PSU som er defekt (men de pleier også og feile en del mer kontant, helt helt dødt og\eller røykutvikling :P )

Så er nok den oppgraderings pakka du ser på helt kanon, lurer nesten på og gå for noe sånt sjøl, HK mitt begynner og lugge litt det også, men det halter og går enn så lenge.

Ps. anbefaler og re-installere windows, etter vista\w7 så har det blitt lettere og starte en innstallasjon fra en maskin over på en annen, men dette er høyst ikke anbefalt, rare ting vil skje garantert.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. har aldri kommet til POST hvis rambrikker har vært gående hos meg ihvertfall. CPU er som du sier svært sjeldent at det ryker. Kan hende jeg bare har hatt flaks, men jeg har aldri vært borti et hovedkort som har ryki enda, Selv ikke da jeg jobbet som servicetekniker hos Postens godssenter med over 3000 ansatte. Harddisker som du nevner topper listene lett(ssd forresten er kongen av haugen, hvertfall ocz som har hatt en fail-rate på over 4%!! på sine sandforce 3 disker), men du kommer inn i bios selvom diskene er gåene. Hvis det er en rambrikke som er defekt så har jeg ikke hatt bilde i det hele tatt på pc'ene jeg har testet.

Men siden han har en 4 år gammel pc så ville jeg oppgradert uansett, siden etter 4 år er nesten en pc blitt til en dinosaur :P

Å reinstallere windows vil uansett være et must om han kjøper oppgraderingspakke, ellers vil det garantert komme en bluescreen, da de nyere generasjonene med hovedkort bruker ganske forskjellige chipset drivere til hovedkortene, og det slår ut til bluescreen med engang. kommer ikke inn til velkomstskjermen engang.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du jobba med noen bedre hk enn jeg har, når jeg satt som teknikker i sjapper rundt om var det normalt at minst 1-2 av ti hk gikk i reklamasjon/garanti. Og andre It ansvarlige på kontor landskaper med Dell park nevnte kapasitatorer som rett og slett smalt som kina putter når Hk passerte året.

Når RAM brikker feiler hos meg har det ikke nødvendigvis verdt hele brikka men bare sektorer som ligger stille og rolig helt til de prøves og brukes og dette gir noen helt ville program feil men ofte har pc'n bootet helt opp i os.

Selvsagt fins det feil som du beskriver jeg tviler absolutt ikke på det.
    Dette er jo sånn sett en av den typen feil som gir IT folk grå hår og hentesveis.
    Så enten bytter man det meste eller sitter og banner i ei uke.
    F.eks den oppgraderings pakka.

Pcn min nærmer seg faktisk 3+ år nå og men har enda ikke sett noen spess grunn til og bytte min første gen i7, bytta gpu i fjor og det er eneste. Testa med en intel ssd men merka ikke spess bedring på noenting kontra mitt stripa RAID, kanskje 'bittelitt' raskere i oppstart men under 10 sekunder og det jeg gjør har veldig lite krav om lave RIOP's.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Dette er jo sånn sett en av den typen feil som gir IT folk grå hår og hentesveis.
    Der har du helt rett. Husker når dette skjedde med en pc her hjemme hos meg. banna i evigheter til jeg fant ut at både GPU OG Cpu var røket samtidig. tok litt tid å finne ut av :P

Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Pcn min nærmer seg faktisk 3+ år nå og men har enda ikke sett noen spess grunn til og bytte min første gen i7, bytta gpu i fjor og det er eneste. Testa med en intel ssd men merka ikke spess bedring på noenting kontra mitt stripa RAID, kanskje 'bittelitt' raskere i oppstart men under 10 sekunder og det jeg gjør har veldig lite krav om lave RIOP's.
    Satset selv på det når jeg kjøpte nye deler. Har planer om å kunne ha den pc'en jeg kjører nå i lang tid så derfor var det bare å kjøre på med omtrent det vasseste markedet hadde å tilby. SSD har endel for seg kontra striping med vanlig disker, men med raid 0 på Raptor diskene jeg hadde før så er det ikke store forskjeller, annet enn at du får mindre failrate, med 1 disk kontra 2 og en ekstra sataport, noe som var verdifullt for meg siden det er ganske krampa fullt hos meg for øyeblikket. sånn går det når man kaster den gamle serveren overbord og satser på å ha alt på en maskin.

Tror forøvrig ts vil merke endel forskjell på å gå fra ddr2 til ddr3 + å gå over til nye i5 kontra amd phenom ved å kjøpe den pakka. Så forøvrig på den pakka når jeg skulle oppgradere selv, da den er fantastisk til prisen. Men det ble altfor svakt for meg.
    [SIZE=2]

Newcomer xExisioNx sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange tips, da blir det en slik oppgraderingspakke (kanskje 1 hakk opp også). Ble litt usikker på om det er strømforsyning det kan er problemer med, da den har vært litt "shaky" ved flere anledninger.
    Får ta å sjekke litt Hva jeg får for å investere 3500(inkl strømforsyning) i denne pc'n vs å hente noe bra fra bruktmarkedet. Aldri kjøpt Pc brukt før men tror det kan være noe å hente.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug
    Tror forøvrig ts vil merke endel forskjell på å gå fra ddr2 til ddr3 + å gå over til nye i5 kontra amd phenom ved å kjøpe den pakka. Så forøvrig på den pakka når jeg skulle oppgradere selv, da den er fantastisk til prisen. Men det ble altfor svakt for meg.
    Absolutt.

Brukt pc er litt som og kjøpe en 15 år gammel brukt bil, ja de er ikke 'dyre' i innkjøp men du får regninga igjen ett sted.

Om du har mulighet og teste strømforsyninga med en annen pc så kan det gi pekepinn om du trenger ny, fins også psu testere men de koster noen hundre lapper (omtrent det samme som en ny psu)

Newcomer MortenTS sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ser ulempen med å kjøpe brukt.
    Men nå ble det slikt allikevel, så får jeg se om jeg lærer noe etter dette.

3000+frakt for:
    AMD Phenom II X6 1100T Black Edition CPUm/Akasa kjøler
    8GB 1600Mhz DDR3 Corsair XMS3 Dominator minne
    XFX Radeon HD6950 med 1GB GDDR5
    Gigabyte GA-870A hovedkort
    1TB WD Harddisk
    Sony DVD +-RW
    650W Corsair Power
    Midi Tower.

Ifølge selger er pc ubrukt dvs ikke installert OS.
    Har også 1 års garanti igjen.

Denne komboen blir allerede en stor upgrade fra det jeg hadde, og for å være ærlig var gamle pc'n nesten god nåkk for mitt bruk.

Tror dette var et godt kjøp (iværtfall verdt pengene).

Nå får jeg også mulighet til å vekke liv igjen i gamle pcn med en av de billigste oppgraderingspakkene på komplett, og om det er strømforsyning som er tullete så blir den byttet ut også. Dette tar jeg etter hvert og bruker den som soveroms pc koblet til et nå ubrukt 40" lcd tv. Da har jeg også en reserve pc noe jeg i dag ser er et must.

Ps er jeg som er trådstarter, vet ikke koffer eg var på gamle accounten på de forrige mld.
    Lyd: Klipsch RF 82, RC 62, RS 52. XTZ: W10.16. Dynavoice: S-5. Emotiva: XPA-5
    Bilde: Epson: EH-TW9100. Grandview: 106" 0.8 grått ramme. Panasonic BDT330 Bluray spiller
    Komponenter: Yamaha RX-V663 Receiver
    Div: Pc, Asus Prime Tablett, SGS 3.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres meget bra ut det der.

Blir fort krøll med flere brukere, så en i kommentar feltet i en vg artikkel som prøvde og starte en liten flame ware, men glemte og bytte konto mellom postene...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •