Ny stasjonær altmulig pc... Trenger hjelp med valg av komponenter o.l.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer Cruze sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny stasjonær altmulig pc... Trenger hjelp med valg av komponenter o.l.

Tenker å kjøpe ny stasjonær pc. Så jeg vil ha hjelp med valg av komponenter og svar på div spm.

Først; jeg vil ha en liten pc med høy WAF. Hvor store forskjeller er det på ytelse på mATX og vanlig størrelse på hovedkort? Fordeler/ulemper?

Skal bruke 2 skjermer: pc skjerm og tv (vga på pc skjerm og hdmi på tv)

Skal og ha 2 forsterkere koblet til; en til anlegget med tven (reciever som mulignes blir byttet ut med en integrert forsterker en god periode) og en hodetelefonforsterker (LittleDot mkIII)

Andre krav:
    Kunne spille av store 1080p filer (ala 16gb ++)
    Kunne dra litt spill (for det meste fps, ala crysis, nye counter strike'en som kommer, bf3 osv, typiske lan spill (aoe2, dota, osv osv), nye DotA 2 spillet som kommer)
    Stillegående
    God kjøling

SSD eller HDD (hvor stor er forskjellen og hvor merker jeg det?

Tenkte å ha et harddiskkabinett med plass til 2+ harddisker (eller bare en NAS) som skal bli brukt til ekstra lagring.

Dette ble litt mye på en gang og litt knotete. Kan vel og si at jeg har god tid, en måned eller 2 til jeg kjøper.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal ikke være kvalitetsforkjell på ATX og mATX, det kommer mer an på hvilket chipset de aktuelle kortene har. mATX vil bare ha færre tilkoblinger(sata/pcie).

I disse dager så kommer mesteparten av skjermkort med 2 native-hdmi utgant(de kan poste bios på den) eller en hdmi og en dvi. Det kommer omregel med en overgang slik at du kan bruke nesten hva som helst.

Mesteparten av hovedkort disse dager kommer med digital utgang, og nye skjermkort støtter lyd over hdmi, de har og tilfredstillende analig lyd ut. Hvis du ønsker mer så har Asus, Creative og Terratec gode lydkort.

Ut fra resten så vil jeg anbefale deg:
    En Shuttle barebone for i5.
    En i5 sekskjærne cpu(hvis HK støtter seks kjerner, hvis ikke så tya en firekjærne).
    ca 6gb ram som kan operer ved den høyeste hastigheten HK støtter.
    En passiv PSU eller en aktiv fra BeQuiet!
    En SSD fra Intel eller (helst) OCZ på ca 50-60 GB for å ha oprativsystem på, Deretter en lagringsdisk for å ha større ting på(WD Caviar green er stillegående).
    Skjermkort med EN gpu, da det fremdeles nesten er sløsing å kjøre flere. Det er få spill og programmer som støter multiGPU.
    Sist men ikke minst så trenger du en BD-rom/brenner=)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Shuttle sin barebone så spennende ut.

Da har jeg komt fram til et midleritidlig oppsett:
    Shuttle SZ77R5 (Intel Z77, Socket 1155, 500W PSU, 80 Bronze)
    Intel i5 3450 (Socket-LGA1155, Quad Core, 3.1Ghz)
    Sapphire Radeon HD 7770 1GB GDDR5 (passer dette? Eller velge et annet? Helt grønn på skjermkort)
    Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT, CL9 (Noe annet jeg bør velge? Brukte minnevelgeren til komplett og dette var visst eneste jeg kunne bruke?)
    Intel® SSD 520 Series 120GB 2.5" (Må vel være bra denne? SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/500MB/s read/write)
    Komplett.no - Lite-On Blu-Ray Writer iHBS112 (1. har jeg plass? 2. velge denne eller annen en? 3. eller velge et slim-drev ala denne ?)

Trenger jeg noe ekstra form for kjøling (tenker mest på cpu) eller noe annet jeg har glemt? Jeg skal ha ekstra (eksterne) hdd til mer lagring.
    De ekstra hdd kommer jeg tilbake til...

Og sist har jeg glemt noe viktig?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger kjøling til CPU ja, men vet ikke hva shuttle legger ved i sin løsning. Dessuten er det begrenset plass så du kan ikke bare velge og vrake i slike PC'er. Relativt heftig prosessor - trenger du det ? Litt av greia med slike er vel at de skal gå stille, noe ikke alltid er forenelig med en kraftig processor.

På grafikk fronten har jeg ikke klart å henge med...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Oppsettet du har valgt ser meget bra ut.

Spm: SSD eller HDD (hvor stor er forskjellen og hvor merker jeg det?

Svar: Forskjellen er meget stor når det gjelder oppstart av programmer, hastighet på dataoverføring, loading i spill, osv. Selv ville jeg ikke bygget en maskin uten SSD. Det at man slipper å se det gode gamle "timeglasset" hver gang man åpner programmer og utfører diverse oppgaver er for meg gull verdt.

Spm: Hvor store forskjeller er det på ytelse på mATX og vanlig størrelse på hovedkort? Fordeler/ulemper?

Svar: Det er ingen direkte forskjeller i ytelse mellom de to. Forskjellen er at ATX stort sett alltid har flere tilkoplingsmuligheter. sjekk antall Sata kontakter holder for deg, antall minne-slotter osv. Skal du kjøre 2 skjermkort er det lettere å finne et egnet ATX kort til dette, men 2 skjemkort skal du nok ikke ha.

Kjøling

Vifte til cpu følger med, men er man opptatt av støynivå kan det være greit å bytte ut denne til en som koster noen få hundrelapper. Men pass på å velge en som passer i Shuttle kabinettet.

Skjermkort

Skjermkortet er avgjørende for spillytelsen. Nye CS tror jeg ikke er altfor vanskelig å drive, men Battlefield 3 er feks ganske krevende. Et Amd 7770 vil feks klare rundt 35fps i gjennomsnitt i Battlefield 3 på medium settings(1080p). Kommer du til å spille endel, kan det være lurt å legge litt mer i skjemkort. Her må du også passe på at kortet passer inn i Shuttle kabinettet.

Selv hadde jeg kanskje valgt ett annet kabinett. Velger du feks en av disse, vil du:

1: kunne velge strømforsyning selv, med andre ord en med større og mer stilelgående vifte. Du kan da også tilpasse antall watt etter hvilket skjermkort osv du velger.

2: Større plass til skjemkort

3: Flere valg når det gjelder kjøling, plass til flere vifter, mer luft rundt skjemkortet osv.

Komplett.no - Fractal Design Core 1000 Mini Tower
    Komplett.no - Silverstone Precision SST-PS07B Sort

Komplett.no - Fractal Design Define Mini Sort (dette er litt større en nde to over, men bra Waf )

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shuttle kabinettet og såpass kraftige skjermkort blir fort varmt så ikke helt og anbefale.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magb

Kjøling

Vifte til cpu følger med, men er man opptatt av støynivå kan det være greit å bytte ut denne til en som koster noen få hundrelapper. Men pass på å velge en som passer i Shuttle kabinettet.

Hvilken passer isåfall ?

Skjermkort

Skjermkortet er avgjørende for spillytelsen. Nye CS tror jeg ikke er altfor vanskelig å drive, men Battlefield 3 er feks ganske krevende. Et Amd 7770 vil feks klare rundt 35fps i gjennomsnitt i Battlefield 3 på medium settings(1080p). Kommer du til å spille endel, kan det være lurt å legge litt mer i skjemkort. Her må du også passe på at kortet passer inn i Shuttle kabinettet.
    Ja, kom gjerne med eksempel som passer til kabinettet og hk'et

Selv hadde jeg kanskje valgt ett annet kabinett. Velger du feks en av disse, vil du:

1: kunne velge strømforsyning selv, med andre ord en med større og mer stilelgående vifte. Du kan da også tilpasse antall watt etter hvilket skjermkort osv du velger.

2: Større plass til skjemkort

3: Flere valg når det gjelder kjøling, plass til flere vifter, mer luft rundt skjemkortet osv.

Komplett.no - Fractal Design Core 1000 Mini Tower
    Komplett.no - Silverstone Precision SST-PS07B Sort

Komplett.no - Fractal Design Define Mini Sort (dette er litt større en nde to over, men bra Waf )
    Men disse er nesten like store som et kabinett.
    Liten, lett og flytte og pent design...
    Den skal stå på et skrivebord og sikkert bli flyttet til stuen i ny og ne.

Så derfor var Shuttle et fint valg...

Kom gjerne med andre kabinett med ca lik størrelse som Shuttle sin, om de er bedre

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Shuttle kabinettet og såpass kraftige skjermkort blir fort varmt så ikke helt og anbefale.

Det har jeg også skjønt, men jeg vil ha noe i den størrelsen. Har lest litt på utenlandske forum og der hadde de moddet den til å få bedre luftgjennomstrømmelse eller noe sånt.. Husker ikke helt hva og har ikke linken heller..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke vil opp i størrelse er nok Shuttle kabinettet ett godt valg.

Får ikke gjort så mye annet enn å google det opp, men det virker som de aller fleste skjermkort vil passe i maskinen. Med aller fleste mener jeg alle 2 slot skjemkort, som ikke er lenger enn kabinettet.

Så alt i alt er det opprinnelige oppsettet ditt meget godt. Skjemkort får du dog velge utifra hvor høy spill-ytelse du er ute etter. Som sagt vil 7770 gi deg ca 35fps i gjennomsnitt i Battlefield 3 på medium (1080p)

Det virker forresten som Shuttle har en egen form for cpu kjøler som følgermed kabinettet, kan dette stemme? prøv å google litt. Det ser ut som den eneste måte å kjøle cpu på er med den medfølgene kjøleren som ser slik ut. Fungerer sikkert.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intel i7 2500k / 2600K i socket 1155 kan jeg anbefale. Mye bang for the buck, og veldig klokkevillig! Eneste negative er kjøleren da. Har noctura kjøler selv og den er stille og kjøler voldsomt mye bedre enn stock- kjøleren

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer til å gå for en i5 3xxx serien, enten den jeg har valgt eller en kraftigere av samme "serie"

Men hva heter den noctua kjøleren? Eller noen som vet helt sikkert om en som passer?

Her er noen som har "moddet" kabinettet. Skjært ut litt av platen på siden (og toppen?) for å bedre luft/kjøling.

Men til skjermkort.
    Hvilket skal jeg velge? Kan dere finne noen alternativ og komme med fordeler/ulemper på de?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ærlig talt vurdert noe litt større enn shuttle, da det åpner for bedre (og mer stillegående) kjøling. Shuttle setter ganske klare begrensninger på hva du kan putte i av skjermkort (og andre kort). F.eks. vil du ha et dedikert lydkort om ikke hodetelefonforsterkeren din allerede har DAC, da onboard lydkort somregel er crap.

Så noe i denne duren:

i5-3570k
    CPUkjøler som passer i kabinett, om du ikke vil prøve stock først (de er ganske bra nå...) - f.eks. cooler master 212 i silverstone-kabinettet.
    8 - 16GB 1600MHz ram, Corsair XMS3 er et godt alternativ.
    Intel 330 120GB SSD (styr unna OCZ)
    Asus Z77 m-atx hovedkort
    Asus 7850 skjermkort
    Xonar lydkort (?)

Edit: jeg likte virkelig det silverstone-kabinettet magb foreslo, det er 6cm dypere og 17cm høyere enn en shuttle, men du får også mye mer plass, bedre kjøling og kan bruke "normale" komponenter. Spesielt PSUet i dissse shuttle-maskinene har vært et svakt punkt, da de ofte støyer en del under last.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Jeg ville ærlig talt vurdert noe litt større enn shuttle, da det åpner for bedre (og mer stillegående) kjøling. Shuttle setter ganske klare begrensninger på hva du kan putte i av skjermkort (og andre kort). F.eks. vil du ha et dedikert lydkort om ikke hodetelefonforsterkeren din allerede har DAC, da onboard lydkort somregel er crap.

Så noe i denne duren:

i5-3570k
    CPUkjøler som passer i kabinett, om du ikke vil prøve stock først (de er ganske bra nå...) - f.eks. cooler master 212 i silverstone-kabinettet.
    8 - 16GB 1600MHz ram, Corsair XMS3 er et godt alternativ.
    Intel 330 120GB SSD (styr unna OCZ)
    Asus Z77 m-atx hovedkort
    Asus 7850 skjermkort
    Xonar lydkort (?)

Edit: jeg likte virkelig det silverstone-kabinettet magb foreslo, det er 6cm dypere og 17cm høyere enn en shuttle, men du får også mye mer plass, bedre kjøling og kan bruke "normale" komponenter. Spesielt PSUet i dissse shuttle-maskinene har vært et svakt punkt, da de ofte støyer en del under last.

Ser ingen poeng i å kjøpe det kabinettet, der er stort, legger jeg på 5cm i høyden har jeg et vanlig kabinett...

Jeg vil prøve å ha det så lite så mulig.
    SSD er blir Intel 520 serie (ikke noen tidligere)
    Skal ha DAC også itillegg til LittleDot mkIII så ser ikke behovet for ekstra lydkort.
    Har ikke hørt noen plass at psuen i shuttlen bråker no særlig.

Skjermkortet ser greit ut det, tror jeg..

Er ikke ute etter noe ultragaming maskin, men en som ikke er så dårlig heller!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er cmadki4 sin Shuttle
    Ønsker å lage noe av det samme

"Idles temps on the GPU went from 42*C down to 32*C. CPU down a little from 36*C to 33*C. And under load the GPU went from balmy 77*C down to a more comfortable 66*C. CPU didn't change but a few degrees. I am VERY pleased. Even at 66*C, the fans on the 6870 don't spin up very loud. "

Her har han kuttet vekk litt av metallet og satt inn et alugitter.

Vifte på topp av kabinettet (luft ut?)

Luft til skjermkort

Pent resultat eller?

Om jeg gjør det vil jeg sette inn støvfilter også.

Det er viktigst at kabinettet er lite, om det er det (sånn som Shuttle som jeg har sett på) kan jeg ofre litt støy og varme.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da høres det ut som du har en plan

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Da høres det ut som du har en plan

Har vel igrunnen det

Eneste jeg stusser på er skjermkortet, om jeg skal oppgradere det eller velge f.eks det du fant

Også hvilke vifter jeg skal bruke
    Planen er å bruke den stock cpu kjøleren til Shuttle, men bytta selve vifta.
    Og hvilken jeg skal bruke på toppen, noen tips? Helst en litt stillegående en.

Forresten; noen som vet hvor jeg kan kjøpe et sånt gitter? Ala denne bare i Norge?

Burde bli bra dette (om jeg velger å gjøre det slik)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •