Budsjett gaming-PC - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 68
    Newcomer nataz sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Personlig ville jeg lagt et par hundringser ekstra i en i5 2500k.
    Samt SSD. Om man kjøper en SSD på 120gb, så får du plass til OS og flere spill. Om spillene ligger på SSD sammen med OS vil det øke ytelsen betraktelig. Her får du mye for pengene: OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB

Ellers ser minnevalget ditt meget bra ut, du har valg CL8 8gb istedet for CL9 16gb som veldig mange går i fella på. (Da tar vi utgangspunkt i at det er en gamerpc). Du har også gjort riktig i å velge en kvalitets-PSU. Da de fleste skjermkort i dag ønsker seg 500w. Når veldig mange av leverandørene oppgir 500w, uten å være 80 Plus merket leverer de som regel under 80% av oppgitt effekt. En pc med nokk strøm vil være mer stabil, kjølig som har en tendens til å gi lengre levetid.

Om du skulle trenger mer kraft fra CPU etterhvert er det jo lett med OC av i5 (Husk annen kjøler).

PS: Ser at 2500k ikke er på lager før 14. mai.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magb
    Vet godt hvilke prosessorer som eksisterer. Men fx-8120 yter ikke bedre enn i5 3450. Spesielt i spill som sjeldent utnytter mer enn 4 kjerner så vil i5-3450 ligge hakket forran, ellers er det ganske likt. Ser ingen grunn til å velge Amd forran intel i dette tilefellet. Strømforbruket er også vesentlig høyere.
    Vil ikke FX-8120 være mer fremtidsrettet ettersom at spill og programmer gjerne også går fremover i teknologi og da utnytter alle 8 kjernene på sikt? Etter det jeg har lest om disse prosessorene som vi sammenligner så er 8120 ca lik på programvare som kun støtter 4 kjerners teknologi, men den knuser i5 3450 på alt hvor mer enn 4 kjerner støttes. I tillegg er den intel prosessoren låst slik at man ikke kan få noe særlig mer ut av den enn hva som er standard. Leste at det er enkelt å få så mye som 4ghz per kjerne med FX-8120

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nataz
    Personlig ville jeg lagt et par hundringser ekstra i en i5 2500k.
    Samt SSD. Om man kjøper en SSD på 120gb, så får du plass til OS og flere spill. Om spillene ligger på SSD sammen med OS vil det øke ytelsen betraktelig. Her får du mye for pengene: OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB

Ellers ser minnevalget ditt meget bra ut, du har valg CL8 8gb istedet for CL9 16gb som veldig mange går i fella på. (Da tar vi utgangspunkt i at det er en gamerpc). Du har også gjort riktig i å velge en kvalitets-PSU. Da de fleste skjermkort i dag ønsker seg 500w. Når veldig mange av leverandørene oppgir 500w, uten å være 80 Plus merket leverer de som regel under 80% av oppgitt effekt. En pc med nokk strøm vil være mer stabil, kjølig som har en tendens til å gi lengre levetid.

Om du skulle trenger mer kraft fra CPU etterhvert er det jo lett med OC av i5 (Husk annen kjøler).

PS: Ser at 2500k ikke er på lager før 14. mai.
    Dog virker 2500k som en mye fresjere prosessor enn den andre Intel i5'n som er nevnt

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå virker det ikke som trådstarter har tenk til å clocke prosessoren, men hvis han har det så finnes det Intel alternativer som er meget gode til dette(i5 2500k feks). Strømforbruket er lavere enn Amd , og Intel skal kunne clockes minst like høyt.

Fremtidsrettet teorien er grei den, men nå er det slik at det tar tid før spill kommer til å utnytte 8 kjerner, og selv når 8 kjerner er i bruk vil en Intel prosessor i samme prisklasse yte nesten like bra.

Alt i alt så mener jeg Intel er et bedre valg fordi ytelsen i applikasjoner som bruker få kjerner er vesentlig bedre, og strømforbruket er lavere.
    Amd prossessoren er likevel ikke ett dårlig valg den heller altså, men utsagnet om at man får vesentlig mer ytelse pr kr med Amd er feil.

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner at jeg begynner å begi meg utpå tynn is i forhold til hva jeg egentlig skulle: Kjøpe en PC tilpasset mitt behov uten å falle for fristelsen til å gjøre unødvendige oppgraderinger.

- CPU: Ser klart argumentet med å putte 200,- mer i potten og kjøpe et i5-2500K. Jeg trenger det ikke NÅ, men PC'en vil kanskje leve litt lengre...

- HDD/SSD: Samme her, trenger strengt talt ikke SSD for å spille spill, det blir litt luksus for min del. Igjen er det ikke store forskjellen i pris.

Et par-tre slike oppgraderinger så er jeg en tusenlapp fattigere.

Er nybakt småbarnsfar med digert huslån og heltidsjobb. Hadde jeg vært 16 år igjen hadde mer penger og tid gått til spill, men nå skal jeg i grunn bare ha noe som kan kjøre spill igjen.

Min forrige PC har 512MB RAM, 128MB GPU (og har defekt hovedkort)

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant så sant, det baller på seg når man skal bygge

Det er vanskelig å beregne besparelse over tid på et litt dyrere innkjøp med en gang, men noe lengre levetid kan man få til.

MEN, om vi ser objektivt på det så er det ikke store forskjellen i klokkehastighet fra den du opprinnelig hadde valgt deg ut opp til 2500k.
    Som du sier, SSD vil heller ikke gi deg et mye bedre spillopplevelse. Men, den vil gjøre alt kjappere. Noe som ikke for alle er like viktig.

Gå for det du opprinnelig hadde satt inn, du blir nok veldig fornøyd uansett med tanke på hva du har hatt. Man MÅ jo ikke spille alt på ULTRA-settings for at det skal bli en god opplevelse.

Bygger meg PC selv i disse dager, å har vel tatt noe hardt i

Uansett, lykke til med kjøp.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man ikke har planer om å overclocke prosessoren, så yter vel i5-3450 omtrent like bra som i5-2500k tror jeg? 22mm teknologi med lavere strømforbruk får du også med på kjøpet. Du skal nok oppgradere skjemkortet endel hakk før i5-3450 setter begrensninger på spillopplevelsen.

Så kan du jo spare noen hundrelapper på å handle hos dustin også.
    i5-3450 og Dustin = Nok penger spart til å kjøpe en SSD

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magb
    Hvis man ikke har planer om å overclocke prosessoren, så yter vel i5-3450 omtrent like bra som i5-2500k tror jeg?
    True story. Ikke langt unna i alle fall. Om man finner ut om 2-3 år at det blir for dårlig kan, man jo oppgradere da..

SSD gir nok mer et høyere løft ytelsesmessig enn hva det hakket opp på CPU gir. (om, som du sier OC er noe man ikke tenker å gjøre).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skjermer på tilbud hos Multicom

BENQ GL2450 24" LED Full-HD / MULTICOM

24" skjermer til 1095 på multicom.no 8)

Skal bestille et par selv når jeg har funnet ut hvordan jeg vil ha pcen min !

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der snakker vi skjerm/pris ja

Men den kommer på 1300,- med frakt (alternativt må jeg kjøre 36 mil til/fra Åmli for å hente...)

Har sett den til 1200,- hos Komplett ved et par anledninger, så fyller magen med is og krysser fingrene for at helga bringer noe godt...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden den forrige traveren din er fra 2000 så regner jeg med at du ikke bryr deg så mye om oppgradering og det å følge med er så veldig viktig.

Mitt tips til deg er: Ignorer det meste som sies her, bortsett fra de som sier at du må ha bedre cpu og trenger ikke så mye ram. Til ditt bruk og ditt budsjett trenger du ikke mer.

Ignorer 2500k, du trenger ikke noe overklokkingsfunksjon. se på i5 av typen sandybridge eller ivy bridge(ivy er nyeste og bruker mindre strøm, som betyr mindre varme). For ditt bruk teller i all hovedsak Ghz mest, finn den som gir deg mest innen din prisklasse.

SSD for din pc er perler for svin. De som snakker om ytelse, mener hvor fort du laster inn programmer/os. Du vil ikke merke noen økning i framerate inne i spill(og hvis du gjør det, så har du for lite ram( regner med du skal ha mer enn 2 gig :P))

Hvis det er iall hovedsak diablo 3 du gleder deg til, så er jo Blizzard også kjent for å ikke ha for store krav til HW.
    Men, hvis du er ute etter en pc du kan spille alt av spill på de neste 3 årene, må du regne med å måtte spytte inn minst det dobbelte. Jeg vil tro at denne pcen(med en i5 prosessor) ikke vil dra Crysis 3 i max settings på 3 skjermer!

Et tips kan være å sjekke demo produkter hos komplett, de pleier å ha greie priser på ting der.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp ignorer alt som sies her utenom og gå for en litt bedre cpu.
    angående kjølere/disker/SSD ingen verdens ting som sier at du ikke kan sette det inn siden når du har råd og lyst.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, det var da voldsomt? Hva er det som skal ignoreres?

Her i tråden har det bare blitt:

1: Anbefalt riktig mengde ram

2: Diskutert hvilken cpu som passer best, (kom frem til samme som du også anbefaler)

3: Anbefalt å vurdere bedre cpu kjøler, få viktige kroner å bruke hvis man er opptatt av støynivå. Som da trådstarter har vurdert selv at han ikke er.

4: Anbefalt å vurdere ssd for pengene man sparer ved å handle hos Dustin. Ingen har sagt at det vil gi høyere fps, men det vil gi kortere loading, og en opplevd høyere ytelse til annet bruk (åpning av programmer osv)

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MPX.no - BenQ 24" LED GL2450HM

Der var 24" LED til 1.195,- hos MPX, samme Pick-up point som Komplett

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg avgjørelsen faller:

Komplett.no

•485612 Cooler Master Elite 310 Sort/Sølv Vifte: 1x 120mm Bak, ATX, mATX, 2x USB, 1x Audio, 17 dBA
    •623444 Corsair TX V2 650W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard. 2x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 140mm Vifte
    •618006 Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240
    •634961 Gainward GeForce GTX 560 2GB PhysX PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native-HDMI
    •638945 Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155 ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(3.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3.0, HDMI, DP, LPT, COM, mSATA
    •660229 Intel® Core i5-3450 Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.1Ghz, 6MB, Boxed w/fan
    •494479 Lite-On DVD±RW Writer IHAS124-19 SATA, DVD±R: 24x, DVD+RW: 8x, DVD-RW: 6x, DVD-RAM: 12x, Bulk, BLACK
    •638445 Logitech G400 Gaming Mouse (MX518) USB, erstatteren til MX518
    •646112 Seagate Barracuda® 500GB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 16MB Cache, 7200RPM, 3.5"

Måtte nesten slenge på en mus også.

Totalt komplett: 6.829,- (+39,- i hentegebyr)

Deretter henter jeg skjermen fra MPX for 1.195,- (+39,-)

Totalt 8.102,-

Da er kan 15. mai bare komme!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket hva alle komponentene koster hos Mpx? det er slik at Mpx egentlig er samme butikk som komplett, samme eiere, samme lager, samme webside med andre farger osv.

Er alle prisene like kan du jo spare 39kr :-D , men jeg ser at feks strømforsyningen er 20kr billigere hos Mpx.

Edit: usj, prosessoren er billigere hos Komplett, så da er du jo like langt :P

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, sjekket de opp mot hverandre i tilfelle det var andre tilbud ute og gikk

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DER var det bestilt.
    Var litt for seint ute, så RAMen var ikke på lager lenger på komplett.

Sjekket rundt og fant den på lager på netshop.no, og fant ut at andre ting var billigere der også...

Alle tre forhandlere har hentebu i Sandefjord Så regner med at jeg sitter og skrur og koser meg i morgen kveld

NETSHOP:
    -----------
    Varenr Pris Produkt

46103 428,- Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz CL8 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL8-8-8-24

50334 460,- Seagate Barracuda 500GB S-ATA HDD 7200rpm, 6Gb/s, 16MB Cache, 3,5"

50095 128,- LiteOn IHAS122-18 DVD Brenner Sort DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM-stasjon

Delsum: 1 270,-

KOMPLETT:
    -------------
    Varenr Pris Produkt

485612 445,- Cooler Master Elite 310 Sort/Sølv Vifte: 1x 120mm Bak, ATX, mATX, 2x USB, 1x Audio

623444 845,- Corsair TX V2 650W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard. 2x 6+2-pin

634961 1.599,- Gainward GeForce GTX 560 2GB PhysX PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native-HDMI

638945 849,- Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155 ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(3.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3.

660229 1.449,- Intel® Core i5-3450 Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.1Ghz, 6MB, Boxed w/fa

638445 295,- Logitech G400 Gaming Mouse (MX518) USB, erstatteren til MX518

Frakt: 39,-

Delsum: 5.521,-

MPX:
    -----
    Varenr Pris Produkt

635503 1.195,- BenQ 24" LED GL2450HM 1920x1080, 40000:1, 2ms, speaker, VGA/DVI/HDMI

303162 99,- Antistatic Armchain 6 feet BW-106BL-L4

Frakt: 39,-

Delsum: 1.333,-

TOTAL: 8.124,-

Active commodus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antistatic Armchain er totalt bortkastet... men ellers får du nok helt helt kurrant pc!

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri brukt armbånd når jeg har fikla i PC'er tidligere. Men her er alt kliss nytt, og istedenfor å ha i bakhodet at jeg skal ta i kabinettet titt og ofte føler jeg at jeg kjøper en billig "forsikring" om at jeg ikke glemmer å jorde meg.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •