Bygging av ny pc, hjelp med komponenter.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av ny pc, hjelp med komponenter.

God Søndag folkens!

Sitter å funderer om jeg skal kjøpe meg en ny pc, den jeg har i dag begynner å dra på åra

Var innon Lefdal i går å handlet meg ny pc skjerm, da fikk jeg plutselig lyst oppgradere hele skiten
    Ble en: Samsung SA350 27"

Men har lagt sammen en liten liste her, trenger noen innspill. Målet er vel som alltid å få mest mulig ytelse for minst mulig penger
    Listen.

Pc'en skal brukes til vanlig bruk, spiller veldig skjeldent. Men vil gjerne ha bra ytelse de få gangene jeg gjør det.
    Bruker den mer til redigerings programmer som: Photoshop og After effect.

Samlet pris havnet på 8,500,- hos Amentio, vil gjerne ha ned prisen en tusen lapp eller mer. Uten å miste så altfor mye ytelse. Hva kan jeg bytte ut?

PS: Glemte å nevne at lagring og OS har jeg fra før, Intel 80GB X25 SSD og et par store hardisker.

Mvh
    Bendik
    Min tråd

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte nettopp dette:

Vedlegg 82384
    Vedlegg 82385

Tror det skal bli en brukbar pc, budsjettet tatt i betraktning.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syns det ser bra ut jeg, eneste jeg kan si noe om er MSI kortet, men dette er kun fordi jeg ikke liker MSI :P hehe, har dårlig erfaringer med deres produkter. Kjører alltid Asus om jeg kan, aldri hatt noe problemer med de Ellers ser det jo ut som en fin pc dette

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ser ut som det er RAM og GPU som jeg har mest å gå på.

16GB, trenger jeg så mye egentlig? Evt, kan jeg jo oppgradere i senere tid.
    går jeg ned til 8GB sparer jeg rundt 500,- Men hva er forskjellen mellom CL9 og CL8? Merker jeg noe stor forskjell på disse?

Og Radeon HD 6870, eller 6850. Begge ligger billigere en GTX 560 som jeg har valgt, hvordan er ytelse forskjellen?
    Min tråd

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    syns det ser bra ut jeg, eneste jeg kan si noe om er MSI kortet, men dette er kun fordi jeg ikke liker MSI :P hehe, har dårlig erfaringer med deres produkter. Kjører alltid Asus om jeg kan, aldri hatt noe problemer med de Ellers ser det jo ut som en fin pc dette

Ville du heller gått for: Asus P8P67 da evt? Pris differansen er 1kr på amentio Så det tåler jeg ^^
    Min tråd

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Og Radeon HD 6870, eller 6850. Begge ligger billigere en GTX 560 som jeg har valgt, hvordan er ytelse forskjellen?
    PassMark Software - Video Card Benchmarks - High End Video Cards

De ligger i samme gata alle ifølge benchmarken, men 6850 er en del billigere.

jeg ble faktisk anbefalt å nøye meg med 4GB RAM (?) men gikk for 8 likevel.

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sparer endel på å velge 2500K istedet for 2600K, tror ikke det er noen merkbar forskjell på disse 2. HW.no sin annbefalte spillemaskin har en 2500K, så det sier litt om at denne yter bra.

Intel Core i5 2500K - Laveste priser, tester og erfaringer - CPU/prosessor - Prisguide - Hardware.no

Vet ikke om du har prøvd SSD; men det gir en enorm forbedring i opplevd ytelse. men funker vel negativt på budsjettet

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det hele her kommer ann på hva du skal bruke pcen til. 16GB RAM er for min del HELT ubrukelig, jeg bruker min PC til HD filmer, spilling, og litt redigering med photoshop etc. Jeg har aldri hatt mer en 4gb ram på den, nå har jeg 2 tror jeg, funker som en klokke likevel, så 16gb er litt i overkant med mindre du skal drive med masse ting samtidig samt heftige oppgaver. Når det gjelder skjermkort har jeg igjen bedre erfaringer med Nvidia forhold til radeon, kommer nok forsåvidt ALDRI til å kjøpe et radeon kort igjen, men det er kun fordi jeg har hatt uflaks med deres kort :P Tror begge disse to er brukelige til generell spillbruk osv, men du må selv se hva du skal bruke de til, trenger du ikke den heftigste grafikken er det like greit gå for det billigste

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifeinar
    Du sparer endel på å velge 2500K istedet for 2600K, tror ikke det er noen merkbar forskjell på disse 2. HW.no sin annbefalte spillemaskin har en 2500K, så det sier litt om at denne yter bra.

Intel Core i5 2500K - Laveste priser, tester og erfaringer - CPU/prosessor - Prisguide - Hardware.no

Vet ikke om du har prøvd SSD; men det gir en enorm forbedring i opplevd ytelse. men funker vel negativt på budsjettet
    +1

trådstarter sier vel at han har SSD

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    PassMark Software - Video Card Benchmarks - High End Video Cards

De ligger i samme gata alle ifølge benchmarken, men 6850 er en del billigere.

jeg ble faktisk anbefalt å nøye meg med 4GB RAM (?) men gikk for 8 likevel.

Se der ja, var ikke store forskjellen nei. Men heller mer mot NVIDIA, er noe jeg alltid har gjort hmm.

Jasså, anbefalt? Hvorfor det egentlig?
    Min tråd

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Jasså, anbefalt? Hvorfor det egentlig?
    Trolig fordi 4 GB rett og slett er nok til de aller fleste oppgaver. Mulig det er behov for mer når det er snakk om videoredigering etc. Men det er et lite sprang i pris fra 4 til 8.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tips folkens! Sparer endel ved å velge 2500 isteden for 2600 ja, går nok for den. Greier fint å klokke den opp selv vis det er kun det som er forskjell.

Valget står også mellom Corsair Dominator 3x2GB eller Corsair Vengeance 2x4GB. Hvem her ville dere gått for?

Tror også jeg går litt opp på Hovekortet å velger Asus SABERTOOTH P67 isteden for Asus P8P67, den ser mer jalla ut. Men er mer fremdtidsrettet med USB 3.0 osv. Støtter folket den eller?
    Min tråd

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, støtter den Ville gått for Ram som er rimeligst av det to

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vengeance 2x4GB er billigst, men har hørt at 3 kannals RAM yter bedre med i7 også?
    Min tråd

Newcomer PunkBuster sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp mer enn 4GB RAM, vertfall hvis du driver med litt tyngre programmer. Ved videoredigering vil det brukes masse RAM (Erfaring). 8GB er nok bra nok da.

Forrige i7 brukte triple-channel minnekanalsstruktur og LGA1366 sokkel, og ga derfor best ytelse med et antall brikker som gikk opp i 3. Nye Sandy Bridge med 1155 sokkel er dual-channel og yter best hvis det går opp i 2.

Nå har ikke jeg kjøpt hovedkort på en stund men jeg synes at Gigabyte er det som best har falt i smak. ASUS har i mine øyne for mye programvare "attåt" som kjører i bakgrunnen. Sikkert fint for den som har bruk for det, men jeg kjører full guffe hele tiden, og synes det er unødvendig. Gigabyte sine løsninger på ulike ting er også bedre, synes nå jeg. Sikkert en smakssak.

Edit...

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er så små marginer det er snakk om her at ser ikke noe verdi i det. Ta den billigste.

Sitat Opprinnelig postet av PunkBuster
    Kjøp mer enn 4GB RAM vertfall. Ved videoredigering vil det brukes masse RAM. (Erfaring) 8GB er nok bra.
    Ser ikke noe om at trådstarter driver med videoredigering? Men om ene alternativet hans er 2x4gb så blir det jo 8

Newcomer PunkBuster sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    er så små marginer det er snakk om her at ser ikke noe verdi i det. Ta den billigste.

Ser ikke noe om at trådstarter driver med videoredigering? Men om ene alternativet hans er 2x4gb så blir det jo 8
    Adobe sine programmer er relativt tunge. Man vet jo aldri hva man skal gjøre på en PC=) 2x4GB passer ypperlig!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver mest med bilde redigering, men leker også med Adobe sine videoredigering programm Går for 2x4GB jeg da

Slik ble lista da: LINK.

Total pris: 7 085,- hos Amentio. Synes ikke det ble så ille
    Min tråd

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sant nok, bruker photoshop blant annet på min laptop, klarer seg ypperlig med 4GB

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det betalt og bestilt Håper jeg ikke har glemt noe vesenlig nå.. Typisk det
    Min tråd

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •