Vennligst les det første innlegget på denne siden (slapp av, det er bare 8 linjer): PS3 optical audio not working right? - GameSpot Forums - Sony PlayStation 3

Det forklarer nøyaktig det problemet jeg har med min Denon AVR-2308 når jeg kobler den til en PS3 (phat, ikke slim) med en optisk fiberkabel. Grunnen til at jeg bruker optisk kabel i stedet for HDMI, er at jeg skal koble PS3 til en Hauppauge HD PVR, og den støtter ikke HDMI.

Jeg har følgende innstillinger:
Denon AVR-2308:
I menyene på 2308 satte jeg Digital In til Opt1 (inngangen jeg har koblet fiberkabelen til).
Under Input Mode bruker jeg Digital, og for Decode Mode finnes det 3 valg, DTS, PCM eller Auto. Jeg bruker Auto.
PS3:
Lyd ut er satt til Optisk fiberkabel, og jeg har merket av for Dolby Digital og DTS. Lineær PCM var merket fra før og kunne ikke velges bort.

Da jeg hadde gjort disse innstillingene, så alt ut til å fungere … MEN … når jeg er i operativsystemet på PS3 (XMB-crossbaren) så opplever jeg den finurligheten som er beskrevet i det innlegget på Gamespot som jeg har linket til øverst. Lyden må liksom "sparkes" i gang.

Det rare er at det bare skjer når jeg er i XMB-crossbaren. Jeg startet GT5, og da skiftet det til DTS Surround på 2308, slik som det skal. Da ble alt riktig. Jeg antar at spillet sender DTS-signaler ut gjennom fiberkabelen. Men går jeg tilbake til XMB, så kommer de lydproblemene igjen. Jeg antar at PS3 nå sender PCM-signaler ut gjennom fiberkabelen.

Så jeg prøvde å skifte Decode Mode på AVR-2308 til PCM, og da forsvant problemene i XMB. Da dekodet den tydeligvis PCM-signalene fra PS3 på riktig måte. Men da kom det selvfølgelig ikke lyd når jeg startet GT5, for det spillet sender DTS ut gjennom fiberkabelen.

Etter dette satte jeg Decode Mode til Auto igjen og prøvde et annet spill som IKKE sender DTS, men som sender PCM. Det funket helt fint!! Det virker som det bare er i XMB at dette er et problem. Men det blir ALTFOR tungvint å gå inn i menyen og bytte mellom PCM og DTS, så jeg har foreløpig valgt å ha Decode Mode på Auto og heller leve med det lydproblemet i XMB.

Så for å oppsummere:
Med Decode Mode på AVR-2308 satt til PCM: Funker fint på XMB og spill som sender PCM. Ingen lyd i spill som sender DTS-surround.
Med Decode Mode på AVR-2308 satt til DTS: Funker fint på alle spill som sender DTS-surround. Ingen lyd i XMB eller i spill som sender PCM.
Med Decode Mode på AVR-2308 satt til Auto: Funker fint på absolutt alle spill. Men lyden er buggy i XMB. Se innlegg på Gamespot.

Så først trodde jeg at det var en bug i firmwaren på 2308 som førte til rusk i dekodingen når Decode Mode stod innstilt på Auto. Men siden det funker helt fint alle andre steder enn i XMB, så lurer jeg på om det rett og slett er en bug i firmwaren til PS3.

Hva tror dere?