Windows 7!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Windows 7!

Newcomer Espengolf sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Windows 7!

hei!

viften på pc en min bråker som en fly motor kan noen her fortelle meg hvordan man kan skru den ned eller helt ned?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Espengolf
    hei!

viften på pc en min bråker som en fly motor kan noen her fortelle meg hvordan man kan skru den ned eller helt ned?
    Laptop? og hvor gammel?
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Laptop? og hvor gammel?
    asus f50z tre år gammel snart. "har tatt en opprensking ja"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 år gammel. Kan bety mye støv i kjøler til vifter. Få renset disse da støv fører til at vifte ikke får bort varme ifra kjøler. Kan muligens være ditt problem..

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom ikke støv,bruk RivaTuner

Bruk Aida64 for å sjekke temperaturer...
    "ok" temps er fks,under 65grader for CPU/prosessor,under 80grader for GPU/skjermkort,dette er under hard load,under idle bør de ligge en god del under dette.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

asus f50z tre år gammel snart. "har tatt en opprensking ja"
    Jeg dro på Lefdal, Alnabru i Oslo med laptopen til min datter...de hadde en liten dings som virkelig kunne blåse...og få bort støvet der man ikke kan se...
    Og viftestøyen forsvant....og har vært borte siden....

Laptop=liten plass støv og mye varme....derfor har jeg IKKE en laptop...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste PC har i dag innebygd viftestyring i Bios. Den kan være satt til maks / 100% på viftehastighet. Sett en temp i bios, f.esk 50 grC og ativer AUTO styring så vil du få en stille PC der viftens hastighet reguleres av behovet og bare går på fullt når det trengs. Forusatt selvfølgelig at PC er nogelunde ren....

..ellers er SPEEDFAN et bra program.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Jeg dro på Lefdal, Alnabru i Oslo med laptopen til min datter...de hadde en liten dings som virkelig kunne blåse...og få bort støvet der man ikke kan se...
    Og viftestøyen forsvant....og har vært borte siden....

Laptop=liten plass støv og mye varme....derfor har jeg IKKE en laptop...
    skal prøve å rense bort alt støvet med kompresoren hvis det er noe mer!

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    De fleste PC har i dag innebygd viftestyring i Bios. Den kan være satt til maks / 100% på viftehastighet. Sett en temp i bios, f.esk 50 grC og ativer AUTO styring så vil du få en stille PC der viftens hastighet reguleres av behovet og bare går på fullt når det trengs. Forusatt selvfølgelig at PC er nogelunde ren....

..ellers er SPEEDFAN et bra program.
    hvordan opner man vifte styringen i bios?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan opner man vifte styringen i bios?
    Varierer fra Bios til Bios. På min stasjonære MSI ligger det under HW monitor. Bærbare har nok enklere bios enn min MSI P55-GD65 baserte PC...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viftestyring i bios på laptop`er? Det har ihvertfall jeg tilgode å se. Mange stasjonære har imidlertid dette, men ikke ferdigmaskiner fra f.eks. Dell, HP osv.

Speedfan fungerer ofte bra på stasjonære, men jeg har ikke prøvd det på bærbare.

Jeg har gode erfaringer med Notebook Hardware Control. Hvis dette programmet ikke greier å styre vifta out-of-the box kan det likevel oppnås ved å putte inn et acpi-script til den aktuelle modellen. Man trenger som regel ikke å lage dette selv siden det finnes masse entusiaster rundt om på nettet som sitter og fikler og legger ut for nedlasting. Sist jeg var borti NHC støttet det imidlertid ikke 64-bitsversjonen av W7, kun 32 bits.

Ellers har jeg flashet et par bærbare med modifisert bios for å få roet ned viftestøyen. Det er jo alltids en risiko, men fungerte i begge tilfellene for min del.

Uansett bør du sjekke opp om vifta er i orden - dvs støv og annen skit og eventuelt om lageret er defekt før du gjør noe annet.

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal prøve å rense bort alt støvet med kompresoren hvis det er noe mer!
    Da må du være forsiktig en kompis gjorde det og han endte med og drepe pcen :twisted:

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brusveen
    Da må du være forsiktig en kompis gjorde det og han endte med og drepe pcen :twisted:
    Lås vifta med en tynn skrutrekker eller liknende og blås forsiktig. Da er det ikke noe problem.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og når jeg tenker meg om har vel alle laptopper en avansert viftestyring - de skal jo holde liv i batteriet en stund. Imidlertid kan det vær at denne er satt til full fart når strøm er tilkoblet.

Mulig alt trenger å resettes. Da holder det ikke med å skru av strømmen - batteriet må ut en stund og. Hørte om en kar der tastaturet sluttet å virke på laptoppen. Fiksen var å ta ut batteriet...

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei!

kan ikke noen forklare det litt mer detaljert om det derre bios greiene skjønner ikke!

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    ...og når jeg tenker meg om har vel alle laptopper en avansert viftestyring
    Det har de aller fleste, men ikke noe som brukeren kan justere fra bios.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •