Dårlig lydkvalitet nyere spill?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dårlig lydkvalitet nyere spill?

Sitter her, etter at jeg rundet Portal 2 (som for øvrig er ett brilliant spill), og tenker at lyden kunne vært så utrolig mye bedre.

Grunnlaget for dette er en trend jeg har følt på trommehinnene de siste 3-4 årene, etter introduksjonen av det som fortsatt kalles "next-gen" konsollene.

Assassins Creed var mitt første møte med disse, på selveste Xbox 360. Her ble det utnyttet bitstreaming til forsterker, og lydmessig var jeg helt i himmelen. Real-time surround (også kalt "real surround"), bra dynamikk og glimrende lydspor.

Videre ble både Halo 3, Forza 2 og Mass Effect fortært. Her også med enorm glede for spillet, og lyden.

Etter å ha suset gjennom Halo: Reach, Portal 2, Bulletstorm, Mass Effect 2, Demon's Souls og Call Of Duty serien synes jeg at lyden blir mer og mer slitsom. Det er umulig å spille på greit volum grunnet enorm mengde "distortion" og det man generelt assosierer med Loudness Wars. Videre føler jeg lydsporene har mistet mye av sin verdi når det fokuseres mer og mer på musikken og ikke selve effektene, man mister liksom litt av innlevelsen.

Er det bare jeg som innbiller meg dette? Hører jeg de litt eldre (og dermed de jeg først møtte som virkelig hadde fett lydspor) gjennom rosafarget filter? Eller har Loudness Wars blødd over i spillindustrien, gjerne med større effekt?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå husker jeg i farten ikke hvilket spill det var(var det black ops tro?), men var på xbox360 - men jeg testet nylig et spill som spurte meg om jeg spilte på høyt eller lavt volum.

Antagelsen må da være at de dynamisk komprimerer lydsporet hvis jeg hadde velgt "lavt". Videre må vi da anta at det er en viss dynamikk tilstede hvis man velger "høyt".

Så sannsynligvis har ikke samtlige produsenter gått amok med komprimeringen hvertfall.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke bare å dempe musikken i spillet og øke volumet på selve effektene? Da får du jo lav musikk og høye lydeffekter

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh, kan jo gjøres på den måten ja Men hvis musikken er det eneste som holder mål blir det jo litt mot sin hensikt å stille den ned?

@Hybris - Er noen spill som lar deg velge hvilket volum du spiller på og bruker dynamisk kompresjon. Ett glimrende eksempel her er Gran Turismo 5, hvor man kan velge mellom 3 forskjellige presets (hvis jeg ikke husker feil).

I utgangspunktet er dynamisk kompresjon ikke ett så enormt problem for meg. Men når man får artifacts og distortion blir det "svett"

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halo Vet jeg har enorm kvalitet på lyden. Har sett dokumentarer om hvordan de lager det. Og det er sick. Store orkestre som spiller.

[YOUTUBE]dFpkRCK6p34[/YOUTUBE]
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, enig i at mange er flinke med selve grunnarbeidet i musikkdelen (og muligens noen på effektdelen). Men det jeg tenker på er at uansett om du bruker 24bit/192KHz for så å komprimere til den store gullmedalje hjelper det lite.

Nå skal det sies at de fleste spill bruker DD 5.1 med maks bitrate 448kbit/s, så dette skulle ikke være noe problem. Eneste jeg kan tenke meg, som nevnt tidligere, er at de bruker dynamisk kompresjon til en så stor grad at det går utover lyden (tenk Death Magnetic).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •