Mac mini som htpc - surroundlyd fra hdmi?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mac mini som htpc - surroundlyd fra hdmi?

Jeg postet opprinnelig en ganske tilsvarende post i Apple-tråden, men pga liten respons tenkte jeg at jeg kunne prøve å gi spørsmålet et selvstendig grunnlag.

Jeg vurderer å skaffe meg en Mac mini for å bruke denne som en htpc. Spørsmålet er hvordan det fungerer med lyd på film fra denne. Jeg ønsker primært å kjøre både bilde og lyd gjennom HDMI, men jeg har fått litt ymse tilbameldinger om kombinasjonen HDMI og surround (5.1) på mini. Jeg har vært i kontakt med to ulike eplehus der den ene sa at mini hadde support for surround gjennom optisk utgang (implisitt ikke gjennom HDMI antar jeg), og den andre mente det "mest sannsynlig" var støtte for surround også gjennom HDMI. Jeg ble der henvist til Apples supporttelefon, og der var de omtrent akkurat like vage og "mente" det ville fungere med surround gjennom HDMI.

Er det noen som har erfaringer med dette og kan si noe om hvordan det faktisk fungerer i virkeligheten? Mini´en skal forøvrig eventuelt gå via Marantz pre.

På forhånd takk for svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor vil du ikke benytte den optiske utgangen da?
    kabelen koster ingenting - og lyden er like bra som gjennom hdmi.

jeg har selv en eldre mini der det er apple sin egen overgang og da fungerer ikke lyd over hdmi.

men på den siste modellen så er det HDMI utgang og da skal både bilde og lyd komme "ut"

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apple - Mac mini - Tekniske spesifikasjoner

Lyd

Linjeinngang / optisk digital lydinngang (minijacktilkobling)
    Linjeutgang / minijacktilkobling (digital/analog)
    HDMI-porten støtter flerkanalslyd ut
    Støtter Apples iPhone-headsett med mikrofon

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mogul
    hvorfor vil du ikke benytte den optiske utgangen da?
    kabelen koster ingenting - og lyden er like bra som gjennom hdmi.

jeg har selv en eldre mini der det er apple sin egen overgang og da fungerer ikke lyd over hdmi.

men på den siste modellen så er det HDMI utgang og da skal både bilde og lyd komme "ut"
    Jeg har forsåvidt ikke vraket optisk utgang, men jeg har vel tenkt som så at HDMI-varianten vil være den beste om den fungerer til det formålet jeg har tenkt. Takk for link, ser jo der at det står at HDMI støtter flerkanals lyd ut, og jeg har vel egentlig lest det før også. Men jeg har også sett at flere sliter med å få dette til å fungere i praksis, så derfor tenkte jeg å høre litt rundt erfaringer på dette området.

Lyd fra HDMI i dag er jo ikke noe problem, men det er åpenbart surroundlyden som har gitt enkelte problemer, uvisst av hvilken grunn. Forøvrig kan man også med en eldre "Apple HDMI" i dag også få lyd ut gjennom HDMI ved hjelp av en overgang. Jeg bruker det selv på MacBook - i stereo vel og merke.

Men da skal det jo tilsynelatende fungere i alle fall. Så spørs det bare om jeg skal slå til nå eller vente på en oppdatering som det ryktes er rett rundt hjørnet (hva nå det måtte bety)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvar1
    Men da skal det jo tilsynelatende fungere i alle fall. Så spørs det bare om jeg skal slå til nå eller vente på en oppdatering som det ryktes er rett rundt hjørnet (hva nå det måtte bety)
    Da mener man sikkert denne :
    Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

Så en oppdatering er kanskje rett rundt hjørnet.. 8-)

Newcomer Nicon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Which type of audio works with HDMI?

Apple supports 8 channel 24-bit audio at 192kHz, Dolby Surround 5.1 and stereo output.

Mac mini (Mid 2010): Frequently asked questions about HDMI

Har dessverre ingen egne erfaringer å bidra med.
    Forøvrig kan kanskje denne tråden fra Mac1 gi noen tips og triks.
    Ditt mac mini mediasenter! • mac1

(Er moderator på Mac1, men ifht spørsmålet til TS, anser jeg det som en relevant tråd)

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mogul
    Da mener man sikkert denne :
    Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

Så en oppdatering er kanskje rett rundt hjørnet.. 8-)
    Det er akkurat den jeg tenker på ja, og hvis dette stemmer så kan det jo se ut en oppdatering nærmer seg og det kanskje er dumt å gjøre innkjøp akkurat nå.

Sitat Opprinnelig postet av Nicon
    Which type of audio works with HDMI?

Apple supports 8 channel 24-bit audio at 192kHz, Dolby Surround 5.1 and stereo output.

Mac mini (Mid 2010): Frequently asked questions about HDMI

Har dessverre ingen egne erfaringer å bidra med.
    Forøvrig kan kanskje denne tråden fra Mac1 gi noen tips og triks.
    Ditt mac mini mediasenter! • mac1

(Er moderator på Mac1, men ifht spørsmålet til TS, anser jeg det som en relevant tråd)
    Takk for tips til både den ene og den andre linken! Førstnevnte, altså Apples supportside har jeg lest på tidligere, og i henhold til den informasjonen som oppgis der så ser det jo ut som det skal gå greit med 5.1. En av grunnene til at jeg vil spørre litt rundt er at jeg har lest at folk har hatt større problemer enn spesifikasjonene gir inntrykk av med å få til dette. Jeg skal undersøke tråden du linker til da det ser ut som det er mye nyttig erfaring og ta med seg derfra

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker en MacMini Unibody i stua og det er ingen problemer med å sende suroundlyd til reciever via HDMI.

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Bruker en MacMini Unibody i stua og det er ingen problemer med å sende suroundlyd til reciever via HDMI.
    Glimrende, og det var jo nettopp det jeg ville høre, takk for svar! Venter og ser an forventet oppgradering tenker jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei gamel tråd men fikk du dete til og funke? siter selv i samme tanken om en mac mini i stua (musi film enkel i bruk facebook et)

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan_m
    hei gamel tråd men fikk du dete til og funke? siter selv i samme tanken om en mac mini i stua (musi film enkel i bruk facebook et)
    Er ikke noe å tenke på - løp og kjøp! Bruker min daglig i stuen til å se film, bildevisning, høre på musikk, redigere bilder og surfe innimellom.

Den er:
    *Brukervennlig med gode programmer rett-ut-av-boksen og godt integrerte programmer som "snakker" sammen.
    *Rask, oppstart og nedstenging går kjapt selv etter mange års bruk. Man trenger ikke antivirus og andre programvare i bakgrunnen som bruker prosessorkraft.
    *Tilnærmet støyfri og har små fysiske mål. Den kan med andre ord plasseres nærmest hvor som helst. Dog kan den bli litt varm, så litt luft bør den ha rundt seg.

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Er ikke noe å tenke på - løp og kjøp! Bruker min daglig i stuen til å se film, bildevisning, høre på musikk, redigere bilder og surfe innimellom.

Den er:
    *Brukervennlig med gode programmer rett-ut-av-boksen og godt integrerte programmer som "snakker" sammen.
    *Rask, oppstart og nedstenging går kjapt selv etter mange års bruk. Man trenger ikke antivirus og andre programvare i bakgrunnen som bruker prosessorkraft.
    *Tilnærmet støyfri og har små fysiske mål. Den kan med andre ord plasseres nærmest hvor som helst. Dog kan den bli litt varm, så litt luft bør den ha rundt seg.
    Jeg signerer dette, og underforstått betyr jo det at jeg er svært fornøyd. Har hatt Mac mini som htpc siden rett i etterkant av at denne posten opprinnelig ble postet, og det har fungert utmerker, og gjør det fortsatt. Jeg kan legge til at jeg heller ikke har oppgradert med ytterligere ram eller skjermkort enn basisutgaven kommer med, og jeg kjører HD-filmer uten hakk eller andre problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søkt over alt om surround lyd med mac mini. Fant ikke noe gode svar til nå. Da blir det mac mini til HTPC for meg også

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    kobler du direkt fra mac mini til receiver med hdmi? eller hdmi -> DAC -> receiver? får man surround med sist nevnte forslag?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingzapp
    kobler du direkt fra mac mini til receiver med hdmi? eller hdmi -> DAC -> receiver? får man surround med sist nevnte forslag?
    De fleste DACene jeg har sett, er stereo-DAC uten HDMI inngang.
    Dette bruker jeg selv da jeg kjører ren stereo i stuen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste DACene jeg har sett, er stereo-DAC uten HDMI inngang.
    Dette bruker jeg selv da jeg kjører ren stereo i stuen.
    OK, men hvordan er oppsettet ditt med mac mini'en? bruker du den til film med surround lyd? jeg kommer til å bruke den mest til film og serie så surround lyd til film er en must!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, men hvordan er oppsettet ditt med mac mini'en? bruker du den til film med surround lyd? jeg kommer til å bruke den mest til film og serie så surround lyd til film er en must!
    For lyden: Mac mini er koblet til DAC med optisk. DAC til forsterker med stereo phono.
    Jeg kjører som sagt kun i stereo, og derfor er det greit å ha oppkoblet en dedikert DAC for økt lydkvalitet.

Hadde jeg hatt et surround oppsett, hadde jeg koblet HDMI rett i receiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mac mini er koblet til DAC med optisk. DAC til forsterker med stereo phono.
    Jeg kjører som sagt kun i stereo, og derfor er det greit å ha oppkoblet en dedikert DAC for økt lydkvalitet.

Hadde jeg hatt et surround oppsett, hadde jeg koblet HDMI rett i receiver.
    ok takk for svar. Tror innebygd DAC i receiveren er grei nok til surround lyd til film og musikk.

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok takk for svar. Tror innebygd DAC i receiveren er grei nok til surround lyd til film og musikk.
    Jeg bruker hdmi fra mini til receiver = surround der formatet tillater det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •