Går man glipp av noe i spill om man ikke har X-fi e.l.?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer MiSP sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Går man glipp av noe i spill om man ikke har X-fi e.l.?

Jeg skal koble opp PC-en min til hjemmekinoanlegget for å kunne spille spill på et ordentlig anlegg. Skjermkortet mitt, GTX480, har visst en egen lydchip, og lyden later til å fungere helt fint når jeg har koblet det opp med HDMI til receiveren. Imidlertid har jeg et X-Fi Platinum i PC-en som jeg bruker ellers. (Det er ikke lyden herfra som blir sendt gjennom skjermkortet.)

Vil jeg gå glipp av lydeffekter eller lignende i spill dersom jeg bare bruker HDMI-kabelen slik jeg gjør nå, og ikke kjører en egen lydkabel fra lydkortet til receiveren? Jeg spør fordi det er snakk om 15m med kabel, så jeg vil ikke gå til innkjøp hvis det ikke har noe å si.

Jeg er ikke bekymret for ytelse - med to stykk GTX480 og en overklokket i7 920 vil en eventuell ytelsesreduksjon neppe gå ut over spillopplevelsen. Jeg er bare bekymret for selve lyden og lydopplevelsen. Jeg er klar over at jeg vil miste lydeffekter i eldre spill som bruker EAX, men det er kanskje ikke så mange i dag? Vil jeg miste lydeffekter e.l. fra spill som bruker OpenAL eller noe annet dersom lydprosesseringen gjøres av skjermkortet?

Altså: Vil jeg på noen måte miste lydopplevelse i spill dersom jeg ikke bruker et dedikert gaming-lydkort à la X-Fi?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på hva som er situasjonen her men tror kanskje det er slik:

For å få surround lyd fra spill via HDMI tror jeg at skjermkortet må støtte OpenAL eller et annet tilsvarende API (tror ikke det er vanlig) eller spillet må støtte output av i et av surround formatene (DD, DTS, etc) noe som heller ikke er så vanlig såvidt jeg vet.

Det er i hvertfall vanskelig å finne noen på nettet som har klart å få surround lyd fra spill via HDMI...

Newcomer MiSP sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fungerer helt fint her. Får separate surround-kanaler i ukomprimert PCM.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva fungerer helt fint? Surround sound fra noen spill? Alle spill?

Newcomer MiSP sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I alle fall Portal og filmene/seriene jeg prøvde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, surround fra filmer vil alltid virke for da sendes jo bare lyd-strømmen fra fil/disk rett ut til receiveren...men for spill er det ikke så enkelt for da må alle lydene fra spillet encodes/mixes til en lydstrøm før de sendes til receiver.

Dog, hvis du får surround lyd i Portal via HDMI så er det vel mulighet for at det virker i mange andre spill også som bruker samme lyd API...?

Newcomer MiSP sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være på den sikre siden (tydeligvis er det problematisk med surround i enkelte spill uten et ordentlig lydkort, f.eks. Mass Effect), og siden jeg tross alt skal koble dette opp mot et ordentlig bra anlegg, så tok jeg skatteoppgjøret på forskudd og gikk til innkjøp av Auzentech X-Fi Home Theater HD, som enkelt løser problemet: HDMI video fra skjermkortet til lydkortet, og HDMI ut med både video og lyd. Takk for innspill!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •