Forbrukerrådet: - PlayStation 3 bryter markedsføringsloven

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forbrukerrådet: - PlayStation 3 bryter markedsføringsloven

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig bryter de markedsføringsloven. På tide at dette kommer opp her i norge også.. Ganske sikker på at ps3 saken blir en av de største sakene internasjonalt for å slåss for rettighetene til den digitale bruker.

Til å være et enormt selskap med masse penger så må jeg si Sony er ufattelig dumme. Snakker om å pisse i motvind...

Jeg tror Sony kommer til å tape så det synger etter (rettsaken i statene altså). "Don't crap where you eat" syns jeg er et passende uttrykk i denne saken. For det er akkurat det Sony gjør. Om de ikke begynner å innse det snart så kan det bli dårlige salgstall for deres neste konsoll. For denne saken kommer til å bli husket en god stund..

Fight for your rights People! Then maybe we can trow a paaaaarty (Beastie Boys, for de som ikke tok den)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ærligtalt ikke problemet med å fjerne en slik tilgang...

Er jo deres konsoll, de lager den slik de selv vil. Forbrukeren har bare retten til å kunne spille på den. Resten er 100% opp til Sony selv i mine øyne.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det er et stort problem! La meg omformulere saken..

Jeg er en HIFI produsent. Jeg lager et produkt, en ny reciver. Denne reciveren har en rekke muligheter, blandt annet å streame musikk fra nett, fra ja la oss si spotify. Spotify har tom utviklent en egen klient for reciveren. Dette er en av de største salgs argumentene mitt selskap har for denne reciveren. Og vi markedsfører det aktivt sådan.

Men fordi en liten luring etterhvert finner ut at med denne funksjonen innebygget i reciveren så kan han få den til å gjøre andre ting i tilegg. Som f.eks, la oss si streame video også.

Jeg som produsen liker ikke dette, produktet mitt skal kun gjøre det som er spesifisert for produket ikke noe mer. Så hva gjør jeg som produsent av denne hiclass reciveren? Jo, jeg fjerner like så godt hele muligheten for streaming.... Så nå kan den ikke streame musikk heller.

Dette var bare et lite poeng,men jeg håper du ser det.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er nok ikke lenge før det havner på forsiden av alle de største ps3 nettstedene.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Njoa, men ps3hax er jo en av de med størst tyngde mtp ps3-hacking. I tillegg til
    psx-scene og spanske elotrolado. Nyheten ligger forøvrig under "member news" hos psx-scene, så spørs det om det om nyheten er verdt forsiden :-P

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det gjenstår å se. Uansett morro å se nyheten utenfor norge. Og et steg i riktig retning. synd de ikke får sett hele klagen da den er i pdf format på norsk. Har ikke sett noen publisere hele klagen på engelsk enda.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strike: Det er en ting å fjerne ting ifra et produkt som det annonseres for og reklameres for. DET kan jeg forstå er brudd på markedsføringsloven.

Men nå har aldri bruken av linux værken vært annonsert eller reklamert for iforhold til salg av maskinen.
    Så Sony bryter ingen former for markedsføringslov. Siden de fjerner noe som aldri har vært offesielt mulig.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jasså, ikke? quote:

"The PlayStation 3 does not have Linux pre-installed. However, Sony included an option in the XMB menu to install other operating systems such as Linux.[7] Sony stated, "It was fully intended that you, a PS3 owner, could play games, watch movies, view photos, listen to music, and run a full-featured Linux operating system that transforms your PS3 into a home computer."[8]

Source: OtherOS - Wikipedia, the free encyclopedia

Du kan også se på det på en annen måte. Du kjøper en bil, etter første service så er AC borte... (bare for å sette det på spissen)

Sony fjerner en funksjon som du har kjøpt og betalt for. For noen så var denne funskjonen utslaget for at de valgte ps3 fremfor xbox 360.
    Så jo, sony har framlagt otheros i sin markedsføring. Det er fortsatt noen som har Ps3 esken der det er et stort klistremerke "OtherOS support"

Edit: ps3 er det eneste produktet jeg vet om som faktisk har fått mindre funksjoner isteden for fler etter lansering.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest glad er nok det amerikanske forsvaret som nå endelig kan hacke sine maskiner, siden de kjører 2000stk ps3'er i et clusteroppsett, og dette med linux ;-)

Neida, disse maskinene blir nok aldri fw-oppdatert uansett, så de har nok otherOS i behold enda.

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Ser ærligtalt ikke problemet med å fjerne en slik tilgang...

Er jo deres konsoll, de lager den slik de selv vil. Forbrukeren har bare retten til å kunne spille på den. Resten er 100% opp til Sony selv i mine øyne.
    Så man kjøper ikke en PS3, man leier den? Tull. Naturligvis er den min, og ikke Sony sin når jeg drar kortet mitt og bærer den ut av butikken.

Selvsagt er det et problem når mye av grunnen til at man kjøpte boksen plutselig tas fra deg.
    Hadde du blitt fornøyd om muligheten til å decode DD og DTS plutselig ble fjernet på den nye surroundforsterkeren din?

-------------------------

Sony gir som regel blanke F... De tar seg rettigheter, svina.

Sikkert mange som har rootkit-skandalen friskt i minnet.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Forman313
    Så man kjøper ikke en PS3, man leier den? Tull. Naturligvis er den min, og ikke Sony sin når jeg drar kortet mitt og bærer den ut av butikken.

Selvsagt er det et problem når mye av grunnen til at man kjøpte boksen plutselig tas fra deg.
    Hadde du blitt fornøyd om muligheten til å decode DD og DTS plutselig ble fjernet på den nye surroundforsterkeren din?

Du forstod ikke poenget til BlackkoZ. Han mente at Sony har rettighetene til ps3, og kan forme den slik de vil. Ved f.eks updates og tilbakekalling.

La oss si BMW lager en ny x5 med flere funksjoner enn den tidligere x5. Du kjøper bilen, men du har ikke rettigheter til x5 modellen, men du eier bilen, og har rettigheter til akkurat din modell. Dersom BMW servicesenteret får andre instrukser fra BMW så kan det jo skje "samme type" endringer som med ps3. f.eks Lamper etc ikke dekkes på service. (Finnes sikkert lover/kontrakter som beskytter kunden) så vil du fortsatt eie bilen, men "updaten" fra BMW gav deg ikke like mange fordeler.

Linux er ikke så vesentlig som "decode DD og DTS". Blir mer som de fjernet ipod dockmuligheten, eller Zone 2/3.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt enig i det du sier. BlackkoZ hadde et godt poeng,men feilet på at sony ikke har markedsført funksjoen de fjernet.

Og det å samenligne ny x5 serie med en tidligere x5 serie blir jo bare riv ruskende galt. Du eier den gamle x5 modellen, dette er din bil. Du kan gjøre akkuart hva du vil med den. Om du vil kjøre autoban og krasje inn i en bergvegg så kan ikke bmw stoppe deg fra det. Om du vil trimme din x5 så kan ikke bmw stoppe deg,om du vil senke din x5 så kan ikke bmw stoppe deg.

MEN du kan ikke gå til forhandleren å si at "jeg skal ha funksjonene til den nye x5 serien, fordi jeg allerede har en x5 serie..."
    Bmw kan heller ikke bestemme seg for at ved neste service så fjerner vi AC på din bil...

Jeg kan diskutere dette i evigheter jeg,men ingen kan komme å si at Sony ikke bryter markedsføringsloven. Det er jo helt åpenbart...

Det folk glemmer ar at PSN er en tjeneste sony tilbyr gjennom PS3. Så PSN leier du faktisk. Sony kan når som helst stenge deg ute fra PSN om de ønsker det. Men de kan ikke fjerne funksjoner som er reklamert for og som forbrukere har betalt for. Eller stenge deg ute fra å i det hele tatt bruke den/gjøre din PS3 ubrukelig om de ønsker det. Det er jo helt urimelig. Her i norge kan du gjøre hva søren du vil med din ps3. Den er din til odel og eie, om du velger å ombygge den til et vaffeljern så er det ingen som kan stoppe deg.. Eller om du vil bruke linux til å gjøre din ps3 om til en pc så kan ingen stoppe deg.. Eller Sony mener de kan det.. og de har gjort det, og dette er helt urimelig!

Jeg skal være enig at at DD og DTS ikke er like vesentlig,den skal du få. Men poenget er jo det samme for det. Om du kjøper en reciver som har ipod docking mulighet til fordel for en som ikke har det. Så kan du ikke si at det ikke er et brudd om denne muligheten blir fjernet fra reciveren din etter kjøp..

Edit: Var kansje dumt av meg å svare når du egentlig siterer Forman313, men sitter bare å surfer likevel å følte for en liten diskusjon.
    Edit2: Om folk hadde forstått potensialet med linux på en ps3, så hadde utrolig mange fler hvert forbanna på sony. Linux på ps3 er det som vil gjøre et fullverdig mediacenter på ps3 mulig f.eks. Man hadde aldri klart dette uten linux. Men den vanlige bruker bryr seg ikke om linux på ps3 nettop fordi de ikke forstår potensialet, og fordi de aldri har rørt noe annet enn windows på sin pc. Flere ønsker f.eks en skikkelig web browser på ps3 (den som er intrigret i XMB/GameOS er jo bare søppel), linux er svaret.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Forman313

Du kjøper boksen, korrekt. Men du kjøper og eier ikke teknologien brukt i boksen. Ergo, du har kjøpt en lisens og et produkt for å bruke den lisensen. Du kan heller ikke på noen slags måte endre hva som er inni boksen, da det er Sony som eier teknologien til PS3. I samme slengen må man også godta betingelsene under oppstart av PS3'en for å få bruke den, som da også sier at Sony til et hvilket som helst tidspunkt, kan endre på sin egen teknologi.

Personlig mener jeg at fjerning av otherOS-støtten har gjort ting verre, da homebrew-miljøet ikke hadde trengt å tilegne seg tilgang til de dypeste sikkerhetsfunksjonene i PS3'n, og sannsynligvis hadde man kanskje ikke hatt et så eksponert system som det har blitt nå.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uff,noen har virkelig vanskelig for det.. Jaja, sånn er det, det er ikke greit.
    Dog så er jeg enig i det siste avsnittet ditt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av strike
    jasså, ikke? quote:

"The PlayStation 3 does not have Linux pre-installed. However, Sony included an option in the XMB menu to install other operating systems such as Linux.[7] Sony stated, "It was fully intended that you, a PS3 owner, could play games, watch movies, view photos, listen to music, and run a full-featured Linux operating system that transforms your PS3 into a home computer."[8]

Source: OtherOS - Wikipedia, the free encyclopedia

Du kan også se på det på en annen måte. Du kjøper en bil, etter første service så er AC borte... (bare for å sette det på spissen)

Sony fjerner en funksjon som du har kjøpt og betalt for. For noen så var denne funskjonen utslaget for at de valgte ps3 fremfor xbox 360.
    Så jo, sony har framlagt otheros i sin markedsføring. Det er fortsatt noen som har Ps3 esken der det er et stort klistremerke "OtherOS support"

Edit: ps3 er det eneste produktet jeg vet om som faktisk har fått mindre funksjoner isteden for fler etter lansering.
    Om du skal argumentere for noe, er wikipedia aldri et sjakktrekk.
    Hadde du hatt utskrift fra sony sine nettsider, ville jeg tatt det mer alvorlig.

Jeg kan egentlig ikke huske at sony direkte har sagt at man kan installere linux.
    Husker jeg installerte yellow dog linux når ps3 var ny på markedet.

Jeg vet også at sony bla.a. satt opp ps3 cluster for UIB, mfl., men jeg kan aldri huske å ha sett reklame/markedsføring for ps3 som sa at man kunne bruke den som en pc med linux.

Personlig savner jeg ikke "other os" linux heller, det fungerte ikke noe særlig bra.. samt jeg har jo flere pcer enn jeg trenger (også noen med linux). Jeg er en casual gamer forøvrig og foretrekker de fleste spill på pc.. men for meg er fremdeles ps3 gamle edition (60gb) et godt kjøp. tror jeg payet 6000 for den, men jeg har jo sett blurays på den, spilt en del timer, m.m. at otheros er fjernet, bryr jeg meg 0% om.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, om du absolutt vil ha et sjakktrekk.. E4,F5 pawn takes springer. Om du vil ha det direkte fra sony sine sider så hversågod: Open Platform for PLAYSTATION®3

Er ikke Wikipedia til å stole på når det kommer til informasjon mener du?

Merk at dette ikke kom før etter de fjernet OterOS: The Open Platform feature is not available on CECH-2000 series or later models of the PS3™ system.

On PS3™ "system models sold earlier than the CECH-2000 series models, the Open Platform feature will not be available if the system software is updated to version 3.21 or later."

Før du argumenterer med noe, please feel free to do some research.. It's all out there for you to find.
    At du ikke savner OtherOS betyr ikke at alle andre ikke savner det.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av strike
    Vel, om du absolutt vil ha et sjakktrekk.. E4,F5 pawn takes springer. Om du vil ha det direkte fra sony sine sider så hversågod: Open Platform for PLAYSTATION®3

Er ikke Wikipedia til å stole på når det kommer til informasjon mener du?

Merk at dette ikke kom før etter de fjernet OterOS: The Open Platform feature is not available on CECH-2000 series or later models of the PS3™ system.

On PS3™ "system models sold earlier than the CECH-2000 series models, the Open Platform feature will not be available if the system software is updated to version 3.21 or later."

Før du argumenterer med noe, please feel free to do some research.. It's all out there for you to find.
    At du ikke savner OtherOS betyr ikke at alle andre ikke savner det.
    At du nå lenker inn fra sony er jo bra.
    Man kan ikke si at "sony har brutt ditt og datt, pga. det står på wikipedia".
    Det er den som kommer med påstanden som må stå for argumentasjon, om den skal være verdt noe. (t.d. pålitelige kilder).

Jeg kan jo gå inn nå å endre på den wikipedia-artikkelen :-)
    Det som er naturen med wikipedia, er jo at artiklene endres hele veien, gjerne etter hvert som spesifikasjoner endrer seg.

Men, er det ikke slik at det bare var de første sonyene som hadde otheros?
    Jeg sitter selv på en av de, 60gb ps3. De har jo sacd, ps2 chip, flere usb utganger. Jeg tror de nyere aldri kom med otheros(?).

Om de taper slaget, kan de vel da bare gjeninnføre otheros for første generasjonen av ps3. Det er jo et fåtall av total %. OtherOS linuxen var crap.. om man vil bruke ps3 som linux, er det vel bedre å jailbreake den.

Jeg vet det har kommet en "test-distro" som kan utnytte flere kjerner, men det er jo ingen GUI i den enda.. Jeg kommer ikke til å jailbreake min ps3 uansett.. det er en underholdningskonsoll for meg, ikke en pc.. den fungerer dårlig som en pc, selv med direktetilgang til alle kjernene. (for lite ram).

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    At du nå lenker inn fra sony er jo bra.
    Man kan ikke si at "sony har brutt ditt og datt, pga. det står på wikipedia".
    Det er den som kommer med påstanden som må stå for argumentasjon, om den skal være verdt noe. (t.d. pålitelige kilder).

Jeg kan jo gå inn nå å endre på den wikipedia-artikkelen :-)
    Det som er naturen med wikipedia, er jo at artiklene endres hele veien, gjerne etter hvert som spesifikasjoner endrer seg.
    Joda,jeg ser poenget ditt,men jeg har ikke opplevd at wikipedia ikke er en pålitelig kilde. Jeg bruker som regel å researche ting litt grundig først, jeg tar ikke det første og beste jeg ser som god fisk. Men som sagt jeg har enda ikke til dags dato opplevd at wikipedia ikke er en pålitelig kilde.

Men, er det ikke slik at det bare var de første sonyene som hadde otheros?
    Jeg sitter selv på en av de, 60gb ps3. De har jo sacd, ps2 chip, flere usb utganger. Jeg tror de nyere aldri kom med otheros(?).
    Det er riktig, det var kun Fat konsollene som hadde tilgang til otherOS. Når slim kom ut var det en pressetalsmann for sony som gikk ut og sa at de fjernet OtherOS pga og holde kostnadene nede. Samme pressetalsmann utalte at OtherOS aldri ville bli fjernet på de som hadde støtte for det. Noe som overhodet ikke var sant. Sony fjernet Otheros pga av "sikkerthets" messige grunner. Nevnte pressetalsmnn ble også på mystisk vis borte og var ikke å få tak på lenger.. hum...? Pålitelige kilder sier du, ikke engang sony viser seg og være pålitelig..

Om de taper slaget, kan de vel da bare gjeninnføre otheros for første generasjonen av ps3. Det er jo et fåtall av total %. OtherOS linuxen var crap.. om man vil bruke ps3 som linux, er det vel bedre å jailbreake den.
    Det kan de. Og det er det de fleste mener sony burde ha gjort, altså gi tilbake støtten for otherOS,isteden for å starte denne "krigen". Se hvor dette har ført dem.. De har sørget fot at konsollen deres nå er total usikker. Men ja pr i dag er det jo bedre å jailbreake den, men det hadde ikke trengt å gå så langt. OtherOs var heller ikke crap når det kom ut, det hadde tilgang til hele systemet. Om sony hadde latt det fått være sånn, så hadde mest sannsynlig ikke denne krigen startet. Først så fjernet de støtten for tilgang til GPU i otherOS (pga sikkerhets grunner), så fjerner de søren meg hele funksjonen..

Jeg vet det har kommet en "test-distro" som kan utnytte flere kjerner, men det er jo ingen GUI i den enda.. Jeg kommer ikke til å jailbreake min ps3 uansett.. det er en underholdningskonsoll for meg, ikke en pc.. den fungerer dårlig som en pc, selv med direktetilgang til alle kjernene. (for lite ram).
    For meg er også Ps3 en underholdnings maskin. Som sony bruker i sin markedsføring: "It only does everything!"

Vel den hadde potensiale til å gjøre så å si alt,helt til de fjernet det. Nå som det er mulg å jailbreake den er jo potensialet til stede igjen. T.o.m for alle Slim bokser. At du ikke ser potenisalet er jo en annen sak, det kan jeg ikke hjelpe deg med. Jeg skjønner at du ikke kan bruke den som en fullverdig pc,men det er ikke det som er poenget heller.

Jeg vil at mn ps3 skal spille av alle formater av film og musikk. Det er det viktigste for meg. Også vil jeg ha en ordentlig web browser. Og dette kommer jeg mest sannsynlig til å få oppleve også. Men ikke takket være sony..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •